Skall han om ursäkt för att han köpt en fastighet med ett 100 årskontrakt för att hans bod får ligga lite in på grannens mark?
 
A
Tänk på att om du river boden för att bygga nytt så gälle rju 4,5m från tomtgräns, om du inte får grannens medgivande, och det finns ju inget som säger att grannen skulle vara snäll om du river och ska bygga nytt (fastän du gör som han vill egentligen).
 
Även om fastigheter och grammar lätt får känslorna i gungning så tänk på ett artigt och vårdat språk.
Alla ser inte lika på alla frågor
Mats
Moderator
 
  • Gilla
Robster och 1 till
  • Laddar…
Se till och få påskrivet godkännande att uppföra nya boden närmare än 4,5m till tomtgräns, innan du river den gamla boden. Om du nu är i behov att ha den närmare.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Gäller alltid 4,5meter från granntomten?
Låt oss säga att en bod/garage står på gränsen är det ändå krav på att riva då?
 
Mikael_L
general2011 skrev:
Gäller alltid 4,5meter från granntomten?
Låt oss säga att en bod/garage står på gränsen är det ändå krav på att riva då?
Jag tror det är dömt att försöka generalisera sådär.

Det finns nog olika vägar framåt i alla olika fall. Det har hänt att kommunen har antagit en speciell detaljplan för en enda fastighet t.ex. för att lösa kniviga frågor.
Lantmäteriet och tingsrätten har vissa möjligheter att göra beslut som sen gäller.

Så jag står på mig, med att du först bör utreda var ägogränsen verkligen går och sen börja med lite snack med grannen, kommunen och lantmäteriet.
Ni har ett problem, nu ska ni finna en godtagbar lösning.

Men har du något slags servitut eller vad det 100-års pappret kan anses som, så är det kanske inget problem längre.
 
Ts: tänk på att om du river boden så måste du förmodligen ha rivningslov. Om du ska bygga en ny så blir det antingen en friggebod (15m2 fristående och minst 4.5m från tomtgräns, eller närmare om grannen godkänner -tänk på att det elltid finns en granne vid en tomtgräns!) Eller nåt med bygglov (exvis ett förråd som byggs ihop med garaget ). Att flytta en byggnad räknas nog tyvärr alltid som rivning och nybyggnation.

Både rivningslov och bygglov kostar pengar...
 
Jag ser inte riktigt problemet. TS har en byggnad delvis på "ofri grund" på grannens fastighet där tidigare ägare har upplåtit mark för byggnaden. Det borde kunna jämställas med vilket tomträttsavtal som helst bara att det här inte utgår någon årlig avgift.
Det finns en massa byggnader i landet som står på annans fastighet och det är inte nått särskilt konstigt med det.. Jag är mycket tveksam till att den nya ägaren till grannfastigheten skulle lyckats att med tvångsmedel få till stånd en rivning av TS byggnad även om det inte funnits ett avtal om markupplåtelse.

Om TS ändå väljer att riva/flytta boden bör han ha ett godkännande från grannen för att placera en ny/flyttad byggnad nära tomtgränsen. Nya ägaren till grannfastigheten måste ju ha varit medveten om bodens placering redan vid köpet av fastigheten och bör då definitivt inte ha nått att motsätta sig att en ny byggnad placeras nära tomtgränsen.
 
Problemet uppstår om ts gör som han skrev att han tänker göra...
 
Jag ska inte bråka utan är mer nyfiken.
Verkar vara väldigt het debatt det här med grannarna.
Bråkar vi här på forumet hur är det då i vardagslivet.

Att jag frågar om godkända avstånd är för att jag varje dag
ser bodar och garage som är giftigt nära grannarna.
Vad gäller då juridisk då?
 
Mikael_L
Återigen.
Varje fastighet är i sig unik.

Vi har en detaljplan som föreskriver att bostadshus ska ligga minst 4,5 meter från tomtgräns, garage minst 1 meter från gräns alt sammanbyggt med grannes garage precis på tomgräns.
Så redan här ser du att det finns olika regler.

Sen kan det vara byggt med grannens och byggnadsnämndens medgivande eller med servitut och eller massa olika andra sätt som det kan ske.
 
A
Men hur mycket jobb är det egentligen och hur mycket är grannsämjan värd? Jag tycker det är guld värt att ha en bra relation till mina grannar.
 
De 4,5 meter jag pratar om har inget med "godkänt avstånd" att göra.
En friggebod får alltid uppföras utan bygglov så länge avstånd till tomtgräns är minst 4, 5 meter. Vill man bygga närmare än så räcker det med grannens medgivande. Får man inte det kan man söka bygglov.
 
Om vi då tar TS fråga om avstånd till tomtgräns.

Generellt så gäller 4,5m, man får inte bygga närmare en gräns än så. Sedan finns det detaljplaner där man föreskriver att man får bygga ex. 1m från tomtgräns, eller direkt mot tomtgräns. Det kan också vara så att man begär bygglov för en placering närmare än 4,5m, det kan då beviljas som en s.k mindre avvikelse. Ofta krävs då att placeringen är "bra", dvs att den sökande inte har någon annan byggbar plats på tomten, eller liknande starka skäl.

Det där 100års avtalet. Nu vet vi inte så mycket om omständigheterna, men jag har uppfattat det som att avtalet har dykt upp nu i efterhand, det var inget som grannen visste om vid köpet,

Om vi vidare antar att det är ett avtal som titidgare ägare upprättat, men inte skrivit in hos lantmäteriet.

Då kan det vara ett avtalasservitut, sådana gäller även efter att ägarbyte. MEN en köpare är inte bunden av ett avtalsservitut (som alltså inte finns hos lantmäteriet) om han inte blivit informerad om det före köpet.

Den andre parten som har nytta av servitutet, blir då vid köpet berövad en rättighet som han har via servitutet (i det här fallet placering av boden), och den förlorade rättigheten har han rätt att kräva skadestånd för, i det här fallet då av granntomtens säljare som brutit servitutet genom att inte informera sin köpare om det.
 
Ts skriver att den nya grannen "hittat" klausulen om 100år bland sina papper. .. alltså har han blivit informerad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.