Jag skriver väl en gång till så du förstår, det är bara marginell skillnad på att dra slang/rör och lös kabel i väggen.
Naturligtvis förutsätter det att man gör arbetet "enligt konstens alla regler".
Jag/vi ( i den lilla firma jag arbetat i) har renoverat/uppgraderat över 500 lägenheter/villor till högre standard vilket skulle blivit mycket kostsamt utan rör i väggarna. Bara i "min" lilla stad har man renoverat många tusentals lägenhet/villor.
En elinstallatör tjänar knappast mer på ett jobb med slang/rör i vägg.
Tror du verkligen att elektrikers löner/förmåner har nått direkt samband med den arbetsmetod som används??
Och i dom flesta fall gör kund och installatör upp om ett pris på arbetet och jag kan knappast se att kunden blir "lurad" om h*n har godtagit ett kostnadsförslag.
Och än en gång det är inte billigare matr. det går inte fortare och slutresultatet är sämre med lös kabel i vägg/tak.
Men som jag skrev tidigare, lekmän vet väl bättre än yrkesmän.
Tror du att elfirmor behöver öka sin tid hos sina kunder har du fel, i princip alla elfirmor har full beläggning för sina gubbar och får tacka nej till erbjudanden om arbeten. Det är ett underskott på "elektriker" i nästan hela landet.
Och där folk får "betala för mycket" handlar det nästan alltid om tillgång och efterfråga, det är en del av den hyllade fria företagsamheten. Den som hyllas när det innebär prispress men avskys när den innebär prishöjningar.
 
  • Gilla
LGG-01 och 2 till
  • Laddar…
Elektriker-skråt i sitt esse. =)

Om 10-20 år har vi inte råd att bygga med dagens standard. Den enkla anledningen är att det inte kommer att gå att sälja en standardvilla för 7 miljoner.

Våtrumszoner och andra lyxiga installationsideer kommer att få stryka på foten för att komma ner i vettiga prisnivåer igen.

Vi har länge skrattat åt polacker och "medelhavsstandard" men är själv snart där igen.
 
Verkligen tunga argument av en som förstår :(
 
  • Gilla
LGG-01 och 1 till
  • Laddar…
zenobia skrev:
Då var vi där igen...

Hur MÅNGA gånger har man nytta av att kablarna går i rör OCH hur mycket MINDRE slutkostnad har detta verkligen gett kunden? En timme om 500kr?

Hur mycket har dessa miljontals meter med rör kostat sedan 50-talet?
Jag byter dagligen lysrörsarmaturer som suttit allt ifrån 60 talet och de som suttit ett par år.
Jag kan säga dig att hade inte röret funnits i tex källarförråd eller trappuppgången så hade ingen velat byta armaturer mot nya bättre och energisnålare med bättre ljusflöde som följd. Då hade det varit mörkt i trapphusen och brand hade varit vanligare.

Värme torkar ut "miljötänket" med plast som isolering. Monterar man en armatur med medföljande gummi hölje så håller det bättre men efter ett par år är kablarna så torrspruckna att det inte längre går att använda kablarna säkert. Då är det en fröjd för både kunden och Elektrikern om det finns rör och bara dra i nya trådar där det behövs.

Dina argument är väldigt kortsiktiga. Så du menar att man ska göra ett jobb besvärligare för att du tycker en plastslang är onödig? Ja du. Jag tror inte du skulle uppskatta om någon kommer och byter armaturer där du bor och ställer sig och borrar får 7-16 för att kunna dra fram nya matningar.

Givetvis ska vi göra detta utan att störa dig då du har din lediga dag eller jobbat natt. Inte häller ska vi störa bebisen som ligger och sover 2 lägenheter bort. Betong sprider ljud väldigt bra. Hörs nästan mer i andra änden av huset än där man står och borrar.

Ska vi tala lite om Hur många spisar som saknar Jord? Eller hur många uttag det är som saknar Skyddsjord? Gärna är diskmaskinen kopplad på samma grupp och är Fulnollad. Tror du detta hade ställt till problem när man sätter in en JFB? Det tar inte lång tid att dra igenom så man har Nolla och jord i uttagen om det finns rör. Hur i helvete ska man kunna jorda upp något om det inte finns rör? Vi har väldigt mycket gamla byggnader.
 
  • Gilla
popelollole och 2 till
  • Laddar…
Inte så att jag säger att diskussionen har havererat, men jag skulle vilja veta:
1. När är rör bättre än lös kabel?
2. När är lös kabel bättre än rör?
3. Vad är prisskillnaden med rör vs lös kabel?
4. När sätter man rör?
5. När sätter man lös kabel?
6. När är det farligt med lös kabel i vägg?
7. När man dra utomhus, carportbelysning etc, vad är bäst?
8. Jag drog lös kabel i min carport, men Julas fästklammer håller inte, skulle jag dragit rör istället?
 
Eftersom man inte får blanda lös kabel i väggar med rör i samma "hus" måste man välja metod (lite bakgrundsfakta).
Slang och 3 fk kostar ca 7 kr/m, EKK 3G1,5 ca 9 kr/m, till kabelns kostnad kommer fästanordningar och genomförningar (för reglar).
Bara ett litet exempel, jag och många elektriker "vägrar" lös kabel i vägg FRÄMST för att det är en dålig lösning som på intet vis är framtidssäker.
 
  • Gilla
-=fullmoon=- och 1 till
  • Laddar…
zenobia skrev:
Då var vi där igen...

Hur MÅNGA gånger har man nytta av att kablarna går i rör OCH hur mycket MINDRE slutkostnad har detta verkligen gett kunden? En timme om 500kr?

Hur mycket har dessa miljontals meter med rör kostat sedan 50-talet?
Har ingen statistik men det är en väldigt vanligt förekommande jobb idag för många elfirmor att dra nya kablar i befintliga rör. Alternativet hade varit utanpåliggande kablar eller fräsning i väggar och tak.

Nu skriver du från 50-talet så jag antar du menar att kablarna då blivit såpass bra att de inte behövs bytas idag, 6 decennier senare, och det ligger väl en poäng i att kabel av typ FK har en väldigt lång livslängd, frågan är hur det är med dagens FK samt halogenfria motsvarighet FQ?

Frågar man tillverkarna brukar de svara minst 50 år. Sen är det många som byter kablar för att få en jordad installation från 50-talet och fram, kanske blir nåt liknande i framtiden, man vill skicka med en kommunikationskabel eller dylikt, då finns möjligheten iaf, sen tror jag många förlägger den "fördragna" slangen felaktigt så byte omöjliggörs.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
zenobia skrev:
Då var vi där igen...

Hur MÅNGA gånger har man nytta av att kablarna går i rör OCH hur mycket MINDRE slutkostnad har detta verkligen gett kunden? En timme om 500kr?

Hur mycket har dessa miljontals meter med rör kostat sedan 50-talet?
Alla som vill dra jordkabel i efterhand lär ju vara jävligt glada att slippa öppna alla golv, väggar och tak...
 
För att inte tala om hur otroligt vanligt det är att dra i extra tändtrådar eller liknande vid renoveringar. Vill inte ens tänka på hur jobbigt det skulle bli, och framförallt dyrt för kunden, om inte rören i väggarna fanns. Sen tycker jag personligen att lösa kablar i vägg känns allmänt tattigt...
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
zenobia skrev:
Då var vi där igen...

Hur MÅNGA gånger har man nytta av att kablarna går i rör OCH hur mycket MINDRE slutkostnad har detta verkligen gett kunden? En timme om 500kr?

Hur mycket har dessa miljontals meter med rör kostat sedan 50-talet?
Hur lång är livstiden på ett hus?
Max 50 år? Dra kabel.
Längre än 50 år? Dra slang.

Men jag förutsätter att du inte förstår innebörden av ovanstående på riktigt :)
 
Jag gillar rör/slang.. sparat många timmar på det vid några väggflyttar osv
.
 
Jag skulle då inte vilja ha några lösa kablar i mina väggar. Det är snarare så att Sverige fått böja sig för andra (EU-?) länders slappa regler när man tillåter detta.
Det verkar som diskussionen handlar om att spara(?) några sketna kronor i slutändan genom att inte använda rör/slang vid förläggningen. Pengar som är en f-s i rymden i sammanhanget och sannolikt äts upp vid första ändringen i anläggningen.
Hur många gånger har man inte ändrat möblering etc. och då t.o.m.önskat att man hade extra tomrör för att kunna anpassa efter de nya behoven?
 
Gillar själv rör slang, dels är det ju lättare att förändra en infälld installation, dels får man "by nature" en separation av olika grupper som gör anläggningen mer strukturerad och enkel att hitta i. Att göra som i UK där du tar 20 kablar och binder ihop med ett buntband och sen denna "korv" ligger löst i bjälklagret, för funktionens skull är det ingen skillnad men om du någon gång får för dig att ändra något, då blir det problem...

/S
 
O
zenobia skrev:
Elektriker-skråt i sitt esse. =)

Om 10-20 år har vi inte råd att bygga med dagens standard. Den enkla anledningen är att det inte kommer att gå att sälja en standardvilla för 7 miljoner.

Våtrumszoner och andra lyxiga installationsideer kommer att få stryka på foten för att komma ner i vettiga prisnivåer igen.

Vi har länge skrattat åt polacker och "medelhavsstandard" men är själv snart där igen.
Vi får se om du får rätt... men jag undrar hur du får ihop det med att dra kablar löst i vägen istället för rör/slang...
Dessutom undrar jag hur stor besparing man gör om man använder kabel istället
Efter att ha kollat lite snabbt på Ahlsell med "dåliga rabatter" så kostar fördragen slangen, ca 14.80/m +moms
och Eqq kostar 21,20/m
Så med andra ord.... Det blir inte billigare....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.