Jag har en bilplats som jag på grund av asfalteringsarbete i området vill asfaltera. bilplatser har varit där sedan urminnes tiden .dvs innan jag flyttade in och bestod av packad gråsand/ stenmjöl och singeln. Jag fyllde på under åren med grus/singel. På delen där det inte används växer det en del ogräs men på delen där bilen står är det hårdpackad ganska djup i maken. jag tycker att man kanske inte behöva gräva upp hela 30 kv och göra om grunarbete från början - MEN JAG KANSKE HA FEL?! Om det inte växer nu på bilplatsen är det säkert att det inte kommer växa sedan? Kan jag gäva upp översta skiktet och lägga duk och singel? Eller ni som gjort det rekommenderar köra allt från skrach?

Sedan en annan sak är det bättre med slippers eller kantsten om man skall stöta upp bilplatsen vid en nivå skillnad mot grannen?
Skallman tänka på att anlägga plintar om man tänker bygga taket nån gång i framtiden eller går det bra att riva upp asfalten?
Det var mycket men jag hoppas att få hjälp för jag är mycket villrådig och får många olika bud.
 
  • tn.jpg
nu är bilden väldigt liten så man ser knappt. Men jag hade inte kostat på asfalt uten att gräva ut ordentligt. Det känns bortkastat, och kör gärna med markduk och kanske även dränering i botten...jag vet inte hur mkt vägen är urgrävd, men risken om väg och din yta är olika urgrävda är att det kan slå sig där ytorna ansluter till varandra.
Ser inte hur stor nivåskillnad det är men personligen så tycker jag marksten håller sig bättre med tiden, är det ingen stor nivåskillnad så sätt råkantsten...annars stödmur..?!
Angående plintarna så är det bäste om du gör det i samband med urgrävning...mät ut dom och sätt dom så att dom lirar i höjd med asfalten för då störs du inte av dom om du inte har tänkt bygga carport på en gång. Ta plintar med justerbar fot...
lycka till..
/
M
 
Tänk dig för!

Jag körde sönder min grannes garageinfart i våras med en lastbil. Fick hjälp av en åkare att transportera bort fyllnadsjord, och att få använda grannens garageinfart för kranbilen var "guda gåva" för mig.
Det ingen av oss var beredd på var att "grunden" var -sand- ; det var inte ens grus under asfalten!!!
Givetvis så var -sanden- inte heller paddad... jo, det var en byggare som anlagt den infarten för 30-40 år sedan...

Det blev en -dyr- affär... men jag är ändock glad och nöjd. Hoppas min granne är det också - de fick ny asfalt som temporär lösning... Ser bra ut och kommer att fungera att köra bilar (<3ton) på i många år till. Framförallt så fick jag bord de djupa hjulspåren där asfalten också var kexad (=omöjligt att röja snö på); mellan hjulspåren hade marken trycks upp till en ås med kexad asfalt (snubbla, snava och omöjligt att skottasnö)..

Det jag försöker säga:
- OM du rullar ut med en lastbil, oavsett skäl, så sjunker underlaget och asfalten blir kex => då blir det -dyrt- och jobbigt.
- låt det vara grusplan eller lägg betongplattor (ex., superplattan från St:Eriks Betong Uppsala)

OM du prompt vill ha asfalt => läs noga de strängar som behandlar grundläggning/anlägga väg här på Byggahus. Du kommer -inte- runt att göra rätt.
Minimum av ca 40cm urgrävning (30cm är för grunt även om det klassas som ok), 16-32 kross i botten som bärlager (eller kanske grövre) med markduk under. 0-32 eller 0-16 som övre lager. Paddas med 400-500kg's padda. Jag gjorde en del av reparationen av grannens infart med en 90kg padda från Bauhaus, blev hyfsat men gav sig ca 5-10mm vid belastning av asfaltskmaskinen (10-tons axel tryck?) så det hade inte hållit att köra och parkera på i längden.
Men visst, asfalt är helt klart snabbt och billigt i jmf med betongplattor - fördelen med plattorna är att man kan och klarar att lägga om dem själv (både Jula och Biltema säljer bra hjälpmedel - jag köpte mina på St:Erik Betong på 90-talet, långt innan J&B förde sånt sortiment; då kostade en plattlyftare 400-500kr vilken väl motsvarar en tusing idag - så J&B är mycket prisvärda).

Helt plötsligt är inte det inte så billigt att åtgärda sin garageplats/plan...
Jag kom över 35x35x7 (eller var de 9?...)cm's betongplattor från en bussgata som kommunen rev upp och gjorde om. >>40cm med 16-32. 400kg padda. Topplager av sättsand, 0-8 grus, 400kg paddan för först lagret, sen jämnade jag till allt med en 150kg's padda. Det var ca 1995; allt ligger där jag la det, utom där det var ett par stubbar under/i backen som jag inte fick bort; där har det satt sig sedan 2010-2011 å nu 2013 är det dags att lägga om bara det lilla området över de gamla stubbarna.
Har haft ett antal lastbilstransporter in på min garageplan under årens lopp - 15-25ton ngt; marken/plattorna har inte ens antytt rörelse.

Ta du ut en 400-500kg's padda å dra på på det du tror är packat och klart!
I mitt garageinfartsfall sjönk marken ned med 1-2dm - å vår garageinfart var anlagd 1974 och används dagligen med personbil och tung mc sedan dess - jag trodde, precis som du skriver, att det var väl packad kross (kändes ju så när man gick på infarten).

Gör rätt - å det håller länge :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.