Hej,
Jag bor i Linköpingsregionen och jag har köpt en tomt ca 1 mil utanför linköping på landet. Tomten är på 1200m2 idag och jag vill köpa till mark av bonden som har marken som ansluter till min mark. Detta skulle handla om ca 1000 m2, frågan är vad man ska betala för 1000m2 åkermark?

MVH
Erik
 
Antar att du menar "vad är markpriset" och inte vad det kostar att stycka tomten?!
Markpriset är ju helt beroende på hur attraktiv marken är för andra än du själv. I en liknande situation utanför Norrköping var priset 60 kr/kvm men priset steg snabbt till 120 kr/kvm när fler intressenter kom till.

Sålunda skulle det hamna mellan 60 000 - 120 000 kr. Om inga andra spekulanter finns är det är till syvende och sist vad bonden och du kommer överens om som avgör priset...utbud/efterfrågan.

Ge ett förslag om 50-60 kr/kvm så är du inte fel ute.
 
Tack Calle,
Ja jag menar vad vad tror du bonden vill ha per kvadratmeter för sin mark, har lagt ett bud på 35kr/m2 men räknar att det höjs till 45-50kr/m2 en granne betalade förra året 40kr/m2 fast det var mot en annan bonde. Hoppas på svar denna vecka om motbud
/Erik
 
Calles bud verkar lite högt men å andra sidan är effekten av 10:- / kvm på 1.000 kvm bara 10.000 kronor. Därför gör det väl knappast något om man är generös.

Lycka till! :) :) :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.