har allvarliga problem med att det är alldeles för hög fuktighet i min krypgrund, runt 80 RF hela tiden främst nu på sommaren. jag har lagt markplast i hela utrymmet och har haft en luftavfuktare igång sedan i höstas. får tömma den varannan-var tredje dag. tog kontakt med en kille på Ocab AB som kom och mätte fuktigheten och kikade i krypgrunden. han gav mig rådet att fortsätta köra med avfuktaren och samtidigt täppa igen kattgluggarna, annars tar den ju hela tiden ny fuktig luft utifrån..

då täppte jag igen gluggarna med cellplast som jag skar ut i bitar...men fortfarande efter flera veckor så har inte luftfuktigheten krypit ner till mer är 78-80%.

kryper luften igenon gluggarna ändå? någon som har /haft samma bekymmer, hur gjorde ni för att få bukt med problemet?:confused:

tacksam på förhand
 
Vad är det för hus, eller snarare hur är grunden konstruerad? Är den tät i sig? I många fall behöver man krypa över hela insidan av grundmuren med någon tätande fog för att inte ha hål som drar in luft.

Plasten ska gärna vara heltät den också, dvs tejpade skarvar samt att man hänger upp plasten på kantbalken/grundmuren självklart tätat även där. Då får man en ångseparation från marken som gör att det i teorin inte ska tillföras fukt från annat än huset i sig.
 
ullberg
Det är generellt bättre att gå på källan, hur har du det med dränering och lutning nära huset för ytvatten? Inte kul att göra men egentligen en mycket bättre approach.

själv skattar jag min dränering till helt ok (kanske 10 år tills det är dags), men har berg på en sida som tidvis levererar ganska mycket ytvatten. Det jag gjort är plast, tunn markisolering (typ liggunderlag) igensatta kattgluggar (bara inpressad cellplast) och en enkel kondensavfuktare. Då får jag den fuktighet jag ställt in på avfuktaren, har denna säsong lagt mig runt 70, kändes lite onödigt att köra 55-60 som jag hade förra säsongen...

Jag har skrivit mer utförligt om min lösning tidigare, titta gärna i gamla inlägg jag gjort (var inte så länge sen sist)

/U
 
Stäng in dig i krypgrunden (så mörkt som möjligt) en solig dag och leta efter glipor/springor som du kan täta.

Hur bra är din hygrometer; kan det vara den som spårat ur? Mätte Ocab upp liknande fuktighet som du mäter upp?

//khane
 
huset är ett sidensjöhus som är byggt -70, gjuten mur runt om med jord och sten inunder i krypgrunden. det kan ju hända som "norrbottenstorpet" beskrev det. att den inte är tät nog i sig. jag har bara lagt ut plasten och överlappat 2-3 dm i skarvarna, mot muren så lämnade jag några cm öppet. har inte tejpat eller lagt nån fog.

men marken kring huset har säkert också påverkat en del. den tidigare ägaren har haft rabatter ända mot muren och kattgluggarna har varit delvis skymda bakom blommor och buskar. så nu i våras har jag grävt bort rabatten, och sedan grävt ner en bit platonmatta 30 cm in mot muren. ska sedan se till att det blir rätt lutning från huset och lägger då markplast först och singel makadam 8-16 längst in. för att få bort så mycket markfukt som möjligt.
 
khane skrev:
Stäng in dig i krypgrunden (så mörkt som möjligt) en solig dag och leta efter glipor/springor som du kan täta.

Hur bra är din hygrometer; kan det vara den som spårat ur? Mätte Ocab upp liknande fuktighet som du mäter upp?

//khane

ska byta hygrometern också för jag litar inte riktigt på den alltid. den kan pendla upp och ner med 4-6 % på bara några minuter ibland, och det förstår jag inte.

Ocab mätte dessvärre upp ungefär samma fuktighet, och det tråkiga är att värdena är strax över det tillåtna när det gäller risken för mögeltillväxt. blindbotten/trossbotten är rutten och skör, man kan liksom inte slå fast en spik så den sitter fast. men det är inte fallfärdigt och inget mögel iaf, så lyckas jag bara stoppa processen så det inte förvärras så håller botten nåt år till tills jag börjar renovera rummen, då får jag göra om det
 
Hade samma problem i min fritidsstuga där relativa fuktigheten (RF) kunde periodvis bli 95%. Plastade grunden och tejpade skarvar, samt fäste byggplasten upp mot leckablocken, därefter en Woods DC15. Fixade en enkel stenkista utanför källargrunden och gjorde en fall så att kondensvattnet avledes genom ett plaströr. RF-värdet har jag inställt på 65% och det ser bra ut.

Täppte till kattgluggarna också.
 
Redigerat:
Sen är frågan hur effektiv din avfuktare är..? Vad har den för kapacitet. Du kanske måste ha en kraftigare variant? I vissa utrymmen funkar det relativt bra med en kondensavfuktare men i många fall krävs kraftigare doningar. Själv använder jag en acetec pd-250 i kombination med en hygropro för att hålla nere driftkostnaden. Det fungerar ypperligt. Även jag har plast på marken, krypgrundsisolering samt isolerad kantbalk. (50mm frigolit under och 30mm på utsidan) Plasten ligger utdragen under kantbalksisoleringen och slutar mot den utvändiga isolerskivan. LB-hus -73.

RF vinter och vår: ca 40-50% (+13 - +16°c)avfuktaren i regel avstängd
RF sommar/höst ca 60-68% (+17 - + 19°c) avfuktaren startar ibland

Jag har även undertrycksventilation p.g.a tryckt syll och humusrik jord.

Lycka till! Det är inget roligt grubbleri du tvingats in i..
 
jag har 140kvm, höjd ca 1.7m i krypgrunden.

tätade alla kattgluggar med cellplast och byggskum.
Plast på marken. woods ds15 avfuktare med slang som leder ut vattnet.
En kanalfläkt som suger ut luft 4h per dygn.

vid start ca 95% fuktighet.
Första sommaren ca 69-75% om jag inte minns fel.

nu ca 62-68%.
Temp ca 14-15 grader.
 
Tejpa skarvarna och fortsätt med plasten en bit upp på grundmuren samt täta alla hål in till krypgrunden. Köp en sorptionsavfuktare som är dimensionerad efter volymen på din krypgrund. Själv har jag 45m³ och en Acetec PD-150.
 
grundkudden verkar vara ännu en sak att kasta bort pengarna på.
Samma effekt kan uppnås med plast på mark samt isoleringsmatta.
Då är man nere på minst halva priset.
 
big mike skrev:
Tejpa skarvarna och fortsätt med plasten en bit upp på grundmuren samt täta alla hål in till krypgrunden. Köp en sorptionsavfuktare som är dimensionerad efter volymen på din krypgrund. Själv har jag 45m³ och en Acetec PD-150.
Behöver inte vara en sorptionsavfuktare, jag och många andra på forumet använder oss av kondensavfuktare och det fungerar alldeles utmärkt. Dom är också fantastiskt mycket billigare i inköp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.