D09
Hej

Min samfällighet ska avverka skog till vintern, kommer med andra ord ett bolag som tar ner en massa träd.

Positivt med intäkter och ljusare område.

Nu till sakfrågorna.

Jag har en brant grusväg med mycket brant ( stup ) slänt på ena sidan och har viss oro att träden där avverkas. oron grundar sig i att många av dessa träd har en stöttande / bärande konstruktion och kommer försämra vägens bärighet på sikt.

Vägen är främst på föreningens mark men jag har servitut på att använda och underhålla.

Kan man säkra att detta undviks?

Kan man kräva någon form av åtgärd som kompenserar ev rasrisk?

Måste maskinerna få tillgång till min fastighet om dom t ex ska ta ner träd på grannens tomt?

Om så, kan man begära ersättning för att maskinerna sliter/förstör/påverkar etc på vägen jag underhåller fast inte äger?
 
Det bästa är att ta upp frågan med samfälligheten, om det är vettiga mäniskor borde det inte vara något problem
att spra några träd.
när det gäller slitage så brukar det ingå i avverkningen att skadade vägar ska återställas.

/ATW
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
ArneTW skrev:
Det bästa är att ta upp frågan med samfälligheten, om det är vettiga mäniskor borde det inte vara något problem
att spra några träd.
när det gäller slitage så brukar det ingå i avverkningen att skadade vägar ska återställas.

/ATW
Tog upp det på vägmötet när info om gallring nämndes, då var det inga problem ang slänten. Samtidigt så vet jag att saker och ting kan vändas snabbt ( i allmänhet och inget ont om föreningen ) och vill bara kolla av innan så man är lite förberedd. :)
 
Servitut på underhåll? En väg man har servitut på men inte äger FÅR man köra på. Om någon annan har servitut på vägen, eller ägaren (tex samfålligeheten) kör på den så är det inte mycket att orda om. Inte för att det är så snällt att köra sönder en väg som annan underhåller...

Du får nog räkna med visst slitage, men om du har tur/ber snällt/har schyssta entreprenörer så kan du kanske få len grusning gjord om de körde sönder mer än vanligt.

Om du har något avtal med samfälligheten om underhåll mm, så gäller det före, såklart.

Lite tveksamt att ha träd som stöttande/bärande konstruktion. Säker på att de gör mer nytta än skada?

Bild?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Alternativet är att låta tippa dit schaktmassor från något bygge. Massor brukar kosta att bli av med för byggare och då vinner båda på detta.

Träd kan ha den stöttande funktionen att de suger vatten ur marken som då blir stabilare.

Protte
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Bild kommer snart, var lite för mörkt nu när jag kom hem :)

Har varit inne på 2 alt

1, tippa schaktmassor för att stärka upp och det skulle behövas extremt mycket massor om det ens går att få det vettigt.
Troligtvis skulle föreningen slå bakut pga inte belasta vägen i området samt att jag tar deras mark när slänten breddas. Fördelen är att jag har bra kontakter inom det området och skulle ganska lätt kunna få fram schaktmassor .

2. Spränga ur berget på högersidan av vägen och låta vägen gå längre från kanten. Har utbildning inom vattenbaserad sprängning men det skulle bli snordyrt pga volymen.
Tror dock att det är den bästa lösningen då man får en grym bärighet, bra diken och kommer bort från kanten vilket är ett plus på vintern när man plogar med traktorn.. Lite lurigt att klättra nära kanten.
 
D09
-MH- skrev:
Servitut på underhåll? En väg man har servitut på men inte äger FÅR man köra på. Om någon annan har servitut på vägen, eller ägaren (tex samfålligeheten) kör på den så är det inte mycket att orda om. Inte för att det är så snällt att köra sönder en väg som annan underhåller...

Du får nog räkna med visst slitage, men om du har tur/ber snällt/har schyssta entreprenörer så kan du kanske få len grusning gjord om de körde sönder mer än vanligt.

Om du har något avtal med samfälligheten om underhåll mm, så gäller det före, såklart.

Lite tveksamt att ha träd som stöttande/bärande konstruktion. Säker på att de gör mer nytta än skada?

Bild?
Formulerade mig nog konstigt eller så är mitt minne lite knasigt ;)

Min fastighet samt grannen har servitut på vägen, det är samfälldheten som äger marken.

Sen finns det något avtal som säger att fastighetsägarna underhåller vägen.

I detta fallet så sköter jag om vägen då grannen har en annan väg.

Kan man låta ett sånt avtal gå i arv?

Vet att grannens väg tog dom över underhållet på först när den blev asfalterad, var tydligen ett krav dom hade men vinterröjningen sköter dom själva ändå. Ca 6 fastigheter.

Nog dags att leta fram det där "avtalet" :)

Som det känns iaf så verkar träden göra nytta genom att binda ihop marken genom sitt rotsystem, kan ha tokfel också :)

Fördelen om träden försvann är att solen når fram och hjälper till o smälta is på vårkanten :)
 
D09
ImageUploadedByByggahus.se1372519513.495192.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1372519570.821861.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1372519617.644510.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svårt o se höjdskillnaderna och lutning, skulle tagit bild från vägen nedan istället :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.