Hej,

Fick tag på en modern spis från 2000-talet idag. En vanlig med gjutjärnsplattor å utan elektroniskt lullull. Spisen hemma har börjat krokna men den är ju säkert 40 år också...alltså nånstans på 70-talet.
Det är en 380V Atlas-Ankarsrum(tror jag det står) och den är ansluten till en kontaktdosa. Den nya har en Perilex-kontakt. Jag skruvade upp dosan i väggen (efter att ha brutit strömmen förståsssss:)) och blev lite förvånad över det som fanns därinne.

Från spisen kom en blå, två bruna, en gulgrön och en svart kabel. Den blå var tejpad med isoleringstejp och användes således inte. De bruna och den svarta var inkopplad + jorden.

Spänningsmatningens kablar i dosan var: 1 röd, 1 blå, 1 vit, 1 svart, 1 gul och 1 gulgrön.
Det konstiga var att den röda kabeln var kopplad till den gulgröna men spisens gulgröna gick till dessa så det är ju rimligtvis jorden då. Efter att ha letat här så kom jag fram till att röd användes som jord före 70-talet - men varför koppla ihop dem så?

Vidare så är spisens svarta kabel kopplad till den blå från väggen, en av de bruna kopplad till den gula från väggen och den andra bruna kopplad till den svarta från väggen. Den vita från väggen är tejpad med isoleringstejp och används inte. Vilka faser är vad av de där kablarna?

Jag har letat men jag hittade inte något om vad den gula kunde vara för något....nån fas säkert men är det nån ovanlig koppling eller...?

Det känns ju inte som man vill vara där och koppla själv för att stoppa in den nya spisen....
 
Öppna centralen och se efter samt mät.
 
Menar du att röd och gul/grön kommer från samma rör och är ihopkopplade?
Och en spänningsmätning är första steget innan man förutsätter vad som är vad.
 
Börja med att mäta dig fram till vad som är fas och inte.

Mäter du mellan två faser ska du få runt 400V.
Mäter du mellan fas och nolla eller fas och skyddsjord ska du få cirka 230V.
Mäter du mellan nolla och skyddsjord ska du få 0V.
 
Vi har haft regler för ledarfärger i minst 50 år, men de är inte mycket värda eftersom man funnit det nödvändigt att ändra på reglerna genom åren... Färgen ger en fingervisning, men får aldrig användas för att dra en slutsats till vad det kan vara. Det är t.ex vanligt att den blå i anslutningskabeln till spisen används som fas, för 400 V-spisar.

I ditt fall är det dessutom något fuffens då matningen innehåller 6 ledare där vi tror att det är dubbla skyddsledare. Detta behöver kollas upp. Ska du ansluta en modernare spis kanske den vill ha en nolla, och då gäller det att dubbelkolla att det verkligen finns en sådan framdragen till dosan.
 
En del Kablar går inte vidare i ett annat rör?
 
Överlevde Powerponken kopplingen??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.