Vi har råkat ut för en rad bekymmer längs resans gång och nu börjar vi lessna rejält. Vi anser att kommunen har skött sig uruselt då det behandlat vår lokaliseringsprövning och nu senare bygglovsansökan.

Kort bakgrund:
Vi står inför generationsskifte på jordbruksfastighet och vill uppföra nytt bostadshus (utanför detaljplanerat område) medan farföräldrarna fortfarande bor kvar på gården. Vi anade att det kunde bli problem, och därför började vi med att ta kontakt med detaljplaneringen i vår kommun för att se hur vi kunde lösa detta på ett smidigt sätt. Personen som vi talade med på kommunen sa först blankt nej till en avstyckning från fastigheten, något sådant skulle aldrig godkännas, punkt. Däremot såg de från detaljplaneringens sida inget hinder om vi bebygger befintlig fastighet med ytterligare ett bostadshus, men rekommenderade oss att kontakta miljö och hälsa för att se om de hade något att erinra.

Summa kardemumma resulterade de i att ingen av de berörda kontakterna såg något hinder i frågan, kvar var då "bara" det ekonomiska bekymret - ett bostadshus uppförd på ofri mark betraktas som lösöre, vilket innebär att det inte går att belåna bostadshuset med huset som säkerhet... Ett ganska angenämt problem - vem vill stå med ett nybyggt hus med lånevillkor som motsvarar ett topplån?! Efter lite efterforskningar och möte med både bankkontakter och jurister var så problemet löst, och vi gör färdigt för att lämna in vårt bygglov. För någon lokaliseringsprövning skulle inte
alls behövas, enligt kommunens tjänstemän. För att lämna in bygglovet krävs dock en nybyggnadskarta. Vi ringer för att få detta fixat, men får efter någon dag beskedet att någon nybyggnadskarta inte kan utföras, - eftersom det saknas godkänd lokaliseringsprövning!!! Som kommunens tjänstemän sagt åt oss aldrig kommer godkännas, och som inte heller ska behövas, eftersom vi inte ska stycka av någon tomt...

Här någonstans brann det rejält hos mig. Vi har nu förlorat nästan ett halvår i processen. Lyckas tillslut få kontakt med stadsarkitekten i vår kommun (den enda som för övrigt har varit vettig i hela denna soppa) och får till ett möte med denna. Vi blir inte så mycket klokare av mötet egentligen, annat än att vi får rådet att göra en lokaliseringsprövning och låta hela projektet bli till ett politiskt beslut.

Julhelgen tillbringar vi tillsammans med kommunens ÖPL samt den fördjupade ÖPL över det område vi ska bygga i. Med hjälp av dessa skriver vi ihop en skrivelse med de stöd vi har för att få bygga på den plats vi önskar. Vi inser också när vi går igenom ÖPL/fördjupade ÖPL att kommunen inte har något på fötterna för att neka en nybyggnation på anvisad plats iför ett generationsskifte på gården. Med hjälp av boverkets riktlinjer inser vi också att kommunen sannolikt inte har på fötterna att neka en avstyckning på marken men den motivering som de i första hand gav oss vid den första kontakten.

Ansökan för lokaliseringsprövningen skickades in i januari. Vid två tillfällen blir min sambo uppringd av vår förste kontakt på detaljplaneringen i kommunen, denna person sa bägge gångerna att "detta kommer aldrig godkännas" och "vill ni verkligen gå vidare" - dvs visst vet ni att det kostar er pengar även om det nekas. Vi sa bara "kör på".

I mars kom svaret - positiv lokaliseringsprövning efter att det tagits upp för beslut i byggnadsnämnden. Vi firade stort och skyndade på med det sista på ritningarna för att snabbt få in bygglovsansökan, som lämnades in i april.

Vi fick mycket snart beskedet om att bygglov emottagit vår ansökan och att handläggare var utsedd, vår ansökan var komplett och under behandling. Sedan dess har vi väntat, och väntat, och väntat... På måndag är sista dagen på de 10 veckor som kommunen enligt lagen har på sig att behandla vår ansökan. I förra veckan började vi försöka stöta på byggnadshandläggaren för att höra hur det går. Utan något som helst resultat. Denna har varit utknappad, eller så har denne inte svarat. I början av denna vecka började vi söka personen mer intensivt, fortfarande helt utan resultat. Till slut kontaktar vi receptionisten som knappar in vårt ärendenummer och antagligen ser att tiden börjar rinna ut. Receptionisten meddelar att handläggaren har gått för dagen men att ett meddelande lämnas och att handläggaren skall höra av sig under morgondagen.

Morgondagen går och naturligtvis har ingen handläggare hört av sig. Dagen därefter börjar likadant, utknappad till efter lunch, ringer som en galning utan att någon svarar, tills att handläggaren återigen har knappat ut sig... Då lessnar vi och tar kontakt med verksamhetschefen på bygglov och påtalar vårt problem, om det nu är ett problem? Dagen efter, ringer slutligen vår handläggare upp oss. Sannolikt efter påtryckning från sin chef. Denna meddelar då att det har skickats ut information till oss, den 20 maj, angående placeringen av vårt bostadshus som denne anser inte är korrekt och som jag antar anses vara en "bristfällig" för vår bygglovsansökan.

Detta meddelande har inte nått oss, varken i brevformat eller i mailformat. När min sambo försöker fråga hur detta har skickats (mail eller brev) så svarar handläggaren bara svävande. Istället vill handläggaren kalla till ett möte på måndag morgon, vad som kommer presenteras då vet vi inte riktigt.

Efter alla turer fram och tillbaka känner jag nu att jag har ledsnat totalt på hur vi blivit bemötta. Av den som skötte lokaliseringsprövningen har vi fått ett muntligt ok på att vi inte behöver bry oss om
skissen som medföljer lokaliseringsprövningen utan att vi kan vända huset hur vi vill på marken, så länge vi håller inom ett visst avstånd till övriga byggnader på gården och att huset karaktärsmässigt passar in i miljön. Men nu verkar vår bygglovshandläggare vara av en helt annan åsikt.

Hela detta utdragna projekt har nu lett till ekonomisk skada, vi kommer drabbas av fördyrande produktionskostnader från husföretaget och vi förlorar möjligheten till uppskov på reavinstskatten - i våra ögon för att de som skött vårt ärende inte har fullgjort sin plikt. Vad kan man göra åt detta? om det öht är möjligt att göra någonting? Får kummunen verkligen bete sig precis hur som helst, är det en sådan skyddad verkstad? Har vi någon här inne som vet om/hur meddelanden som skickas ut ang komplettering diarieförs på kommunen? Jag tycker det luktar lite illa, vad är det som säger att detta brev faktiskt har skickats till oss? hur kan vi vara säkra på att det inte är bara vad som sägs för att skydda sitt eget skinn för att vårt ärende har "fallit mellan stolarna"? och på vems är bevisansvaret att informationen har kommit den sökande till handa?

Om vi inte kan komma till en förlikning på måndagens möte, vad är då chanserna för en upprättelse vid en överklagan till länsstyrelsen? och när är det ens lönt att bemöda sig med en JK-anmälan för hur hela ärendet skötts?

Tacksam för råd!
 
D
Vad skulle syftet med en jk-anmälan vara? Jag tror inte precis att det skulle snabba på ärendet eller göra att era chanser till en beviljad ansökan ökar, då det ju enbart är behandlingstiden som du har att klaga över. 10 veckor får ju förlängas till 20 veckor och dessutom finns det inga sanktioner mot kommunen om de inte håller 10-veckors fristen. Att ligga på kommunen som en blådåre precis innan 10-veckorsfristen löper ut tycker jag verkar överambitiöst.
 
Redigerat av moderator:
JK anmälan tycker jag att du kan överväga om ärendet fortfarande inte är löst nästa sommar.

Vid ert möte på måndag så finns det så vitt jag förstår fortfarande inget beslut? Det går inte att överklaga ett icke fattat beslut.

Tidsfristen på 10 veckor är visserligen lag, men det finns inga sanktioner om den inte uppfylls. Handläggaren påstår sig ha skickat ut "frågor", vilket bryter tidsfristen. Huruvida det är sant får ni aldrig reda på, och det skapar troligen bara irritation om ni är alltför "frågvisa" om den delen, även om det visar sig vara en lögn så får ni ingen fördel av det.

Det kan mycket väl vara så att den negativa inställningen till ert bygglov bara är ett sätt för en (i sitt tycke) överbelastad tjänsteman att förlänga sin tidsfrist, när de är ikapp till ert ärende så kan de mycket väl godkänna det efter ett litet "förtydligande" som ren formsak, för att motivera fördröjningen.
 
Redigerat:
On handläggaren har skickat frågor så skall dessa vara diarieförda - annars finns de inte.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
mariatherese skrev:
On handläggaren har skickat frågor så skall dessa vara diarieförda - annars finns de inte.
Ett litet tillägg: detta gäller oavsett om det postats eller mailats. Kan inte myndigheten visa en diarieförd handling i ärendet så finns den som sagt inte. Även telefonsamtal bör diarieföras av myndigheten i form av en tjänsteanteckning.
 
Hej Robban! Jag brukar säga att dåliga besked är goda besked. Men att vänta på besked som aldrig kommer känns hopplöst. Av din beskrvining så har byggnadsnämnden stött dig i lokaliseringsfrågan. I så fall kan du ha is i magen och hoppas att de stöder dig i bygglovsfrågan också. Tidsutdräkt verkar det tyvärr som man får stå ut med. Läste ett intressant protokoll på en sökande som lämnat in två bygglovansökningar samtidigt, var den ena beslutades och den andra avvisades. Sökanden hade alltså 100% chans. Sökanden verkade komma från en kommun med höga inkomster. För vanliga jobbarbetare är det nog bara att ställa sig sist i kön och se glad ut! Men lycka till på måndagens möte, Hoppas du får ditt efterlängtade besked då! PerOF :)
 
Hej!
Tack alla för era åsikter vilket är av betydelse för oss. Har nu även grävt djupt i min mejl korg och där hittat den mejl konversation som vi och handläggaren på detaljplaneringen haft angående placeringen av huset. Där har handläggaren tydligt skrivit att det vi ska titta på och bry oss om är avstånden och inget annat.
Återstår och se om dom står kvar vi det nu på mötet.

Tack från oss!
 
Sålänge su har de skriftligt gäller de bara att stå på sig eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.