Som xdigger skrev tidigare. Logga in på Lantmäteriet och läs igenom alla papper för din fastighet. Om inte alla dokument finns tillgängliga online, kan du begära att få ut kopior på dom.

För egen del fick vi när vi köpte vårt hus reda på att det finns en brygga i sjön som hör till huset, men det fanns inget papper om att vi fick ha den där. När köpet var klart och vi kollade på Lantmäteriet så upptäckte vi att det klart och tydligt står i avstyckningsprotokollet från 1944 att vi som tomtägare har rätt att anlägga en mindre brygga i sjön vid allmänningen :)
 
Är du verkligen säker på att kartorna stämmer? Om du tittar på fastighetskartan så är det inte helt säkert att den matchar mot din verkliga tomtgräns, jag har det problemet själv. Utan här har Lantmäteriet letat rätt på gamla tomtrör och även mätt in dessa. På fastighetskartan ser det ut som min tomt slutar strax utanför min altan medans verkligheten är flera meter längre bort.

så om du inte är 100% säker, t.ex. Via befintliga tomtrör, begär och gör en inmätning.
 
Ingen expert bara en idé, Skulle ni inte kunna samsas om denna bod sätt upp en skiljevägg inne i boden och vips så slipper du riva och grannen får ett förråd.

/Hummlan
 
Man kan väll inte bara tvingas flytta en bod som stått i så många år? Så ser det ofta ut på gamla tomter och gamla hus. Nya grannen har dessutom köpt huset och tomten sin så som han sett det på en visning.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
D09
Om Boden är inritad på kartorna, behöver man inte rivningslov då?

Likaså bygglov/ grannmedgivande om den flyttas då det är en förändring?
 
En gång frågade jag Lantmäteriet vad som gällde om rör i mark inte stämmer med deras koordinater. Han svarade "koordinater". Dvs om det är så, gäller det att ha koll på pappren, ta fram måttbandet.
 
Om du kan få tag i gamla ägaren så kanske du kan få tag i lite mer information.
 
Jag minns en kompis, han bodde i Djursholm, i ett hus ägt av Sv Staten. Huset stod en meter för nära grannens gräns. Staten förlorade tvisten, flyttade huset litet. Det är en fråga om att ha skicklig advokat.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Det löste sig fanns tydligen en klausul i hans papper.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Hur löste det sig?
 
Jag är verksam inom Jönköpings Kommun. Du ringer 036-105000 och kollar med bygglovsavdelningen om boden har bygglov. Är det en friggebod krävs inget bygglov men den ska vara placerad 4.5 m från tomtgräns, i annat fall krävs medgivande från berörd granne och då bör detta finnas i fastighetsinformationsregisret (FIR) hos kommunen. Nu står boden tydligen inne på grannens tomt och då undrar man hur det gått till? Du kan begära visning (hägnadsutstakning) av tomtgränsen. Det kostar lite pengar och utförs av mätenheten på 036-105110. Det kartmaterial du har, kommer det från kommunen eller är det en gammal förrättningskarta från Lantmäteriet? Sedan 1990 är det kommunens lantmäteriavdelning som är fastighetsmyndighet i Jönköping, inte det statliga lantmäteriet. Kartor kan kräva tydning av fackman. De byggnader som finns inritade kan ha olika ursprung: inmätta från kommunens stomnät (cm-noggrannhet), från flygfoto (1-5 dm-noggrannhet) och då ser du takkonturen eller är det gjort via en grafisk tolkning (noggrannhet närmast obefintlig). Om det är en riktigt gammal fastighet, kan det vara svårt med gränsbestämning. Hur gammal är fastigheten?
 
  • Gilla
Modig och 3 till
  • Laddar…
general2011 skrev:
Det löste sig fanns tydligen en klausul i hans papper.
Berätta mer.......
 
Tidigare ägare hade tydligen skrivit papper om att boden fick stå 100år innan han sålde tomten.
Men jag ska plocka bort den nu på semestern ändå.
Vill inte bråka i onödan även om jag har rätt så har jag ändå tänkt bygga om garaget så då får jag bygga en liten bod.
Är väl lika bra att jag visar att jag är vuxen även om det störde mig först.

:)
 
  • Gilla
perpro och 4 till
  • Laddar…
Utan tvekan skulle jag flytta boden in på min tomt och be grannen om överseende med mitt övertramp. Bjuda på fika o en pratstund är kanske en lösning.
 
Vadå be om överseende med sitt övertramp? Boden stod ju där redan när TS köpte sin tomt för 20 år sedan. Den nya grannen beter sig ju som ett riktigt chipsmongo genom sitt sätt att inleda den nya grannrelationen.
 
Redigerat:
  • Gilla
tidanrolf och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.