Jag har liten toalett nere i hallen, och badrum uppe vid sovrummen.
Funkar ypperligt, tycker jag.
Gäster behöver inte leta sig upp på övervåningen vid toabesök, och själv behöver jag inte knata nerför trappen vid nåt nattligt, eller hastigt, toabesök.
 
Oavsett om du väljer ett eller två badrum så skulle jag skippa badkar (eftersom det tar sådan plats och eftersom jag inte tycker att det verkar användas så ofta). Två toaletter behövs absolut.
 
  • Gilla
Kefa
  • Laddar…
Att tillägga till tidigare inlägg i debatten: Jag har två döttrar. Om några år är dom tonåringar. Om jag inte då ser till att det finns minst tre muggar, två dushar osv kommer jag få göra toalett på Mcdonalds eller i bästa fall på jobbet. Enkel matte.
 
  • Gilla
largab och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson skrev:
Oavsett om du väljer ett eller två badrum så skulle jag skippa badkar (eftersom det tar sådan plats och eftersom jag inte tycker att det verkar användas så ofta). Två toaletter behövs absolut.
Kan som småbarnsförälder säga att jag nog inte skulle vilja vara utan badkar de första åren. Men det räcker att det finns plats för ett badkar. Vi har på nedervåningen bad och toalett, men bygger ett badrum på ovanvåningen med toa + dusch. När jag om några år kommer göra om badrummet på nedervåningen hoppas jag att hela familjen är duschande men gör plats för ett badkar.
 
Så om man har små barn (typ under 5 år) så bör man satsa på badkar och om man har två döttrar så bör man satsa på två duschar. Annars skippa badkaret och nöj dig med en dusch (för att spara plats och pengar). :)
 
Dusch eller badkar? Enkelt, jag väljer badkar som man även duschar i!

Vill inte gärna avstå från långbad då och då.
 
Mikael_L
Jag skulle inreda åtminstone en toa på övervåningen, om det inte är "helt omöjligt".
Jag skulle dessutom försöka avvara 2 - 2,5 kvm och få plats för en liten duschkabin också och förbereda rördragning för denna, bara utifall att ...
Typ denna som är tagen ur standarden "SS914221-2006 Byggnadsutformning - Bostäder - Invändiga mått":
ss914221-minimal.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En annan liten aspekt på detta.... Vi har med småbarn haft magsjuka som ligger i några dagar, då är det väldigt bra att kunna stänga av en toalett :)
 
Minimum ett badrum och en toalett. Har huset källare eller fler våningar än en så vill jag ha ett badrum med dusch på varje våningsplan.
 
Tillgång föder efterfrågan är min erfarenhet. Så det första jag vid ny bostad ser till att bli av med är badkaret. Med tonårsdotter och fru är den svår att motstå, och dusch räcker mycket väl. Däremot så instämmer jag att jag gärna ser två toaletter, det är frustrerande att räcka ut för en kösituation när nöden pockar på.
 
Vi valde bort alla hus under vårt letande som inte hade ett badrum + en toalett (eller åtminstone möjlighet). Nu har vi badrum med toalett i anslutning till sovrum och en gästtoalett nere.

Under renoveringen hade vi tillfälligt en duschkabin i tvättstugan, nu har vi badkar i badrummet. Skulle inte vilja vara utan badkaret, men visst är det smidigt med duschkabin.
 
När vi renoverade i vårt gamla hus så rev vi ut badkaret till förmån för en ångduschkabin vilket vi ångrade lite grann. Det är rätt skönt att ta ett bad ibland även om man mestadels duschar.
När vi nu helrenoverar och bygger ut vårt 'nya' hus så blir det ett badrum med dusch på övervåningen, ett badrum med dusch och badkar på entreplan, ett on-suite badrum med bad och dusch till mitt och frugans sovrum samt en toalett i källaren.
Kanske lite over the top men det känns skönt i vår stora familj i alla fall. :)
 
Vi har gäst-toa på entréplan, badrum med badkar/dusch och wc på övervåningen (där sovrummen finns), samt planerar för badrum i källaren. Vi är 3-5 pers i hushållet.
I vårt förra hus hade vi två badrum, ett på varje våningsplan. Det ena med badkar, toa och bidé och det andra med toa och en stor dusch. Badkaret användes till att bada små barn (och ibland mjuka upp ömma muskler i ett varmt skönt bad för oss vuxna med.) Vi skulle inte vilja vara utan två wc, men klarar oss bra med en dusch/badkar.
En liten toalett på övervåningen skulle även jag rekommendera er att investera i. Ni kommer garanterat att känna er nöjda med det beslutet varje gång någon har bråttom till toan! Inga köer och inget springande i trappan på natten. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.