S
Kommer nästa vecka att få leverans av takstolar, de har ett spann på 12m och en höjd på 2m

När man monterar dem, hur säkrar man dem under monteringen så att de inte välter. Tänkte använda gaffelankare för montering mot stommen, men det lär ju inte hålla mot att de välter.

Man vill ju gärna att monteringen ska gå hyfsat fort, med tanke på kostnaden på kranbilen, några särskilda tips där på bra-att-veta grejer? :)

Taket är valmat, så det är "halva" takstolar längs ena sidan, fast med brantare vinkel där så den längsta takstolen, den i mitten är 2,5m.
 
Sätt ett kryss mellan nock och underram, dvs från en takstolls nock till underramen på takstolsgrannen och tvärtom.
Sen sätter du en bräda från de två till nästkommande takstolar så att de står upp.
När en del råspont är på plats så plockar man bort strävorna och brädorna.

Om det är en stor öppen byggnad utan mellanväggar så kanske du behöver kryssa under takstolarna för att motstå skjuvning/vindlaster som puttar på vägarna.
 
  • Gilla
Krullibull
  • Laddar…
S
Ok. Hur får man första stolen att stå kvar under tiden man lyfter upp den andra? :)

Ja, jag har funderat lite på det där med vindlaster och skjuvning. Just nu är det just en stor öppen byggnad och jag insåg att det nog inte skulle skada med några innerväggar som stöttar upp lite. Finns det någon bra stans man kan läsa på lite om detta, på en mer praktisk nivå?
 
Du får ta en lång bräda/planka som du fäster i takstolen som når ner i mark, låt någon hålla i den alternativt fäst den i något tills att takstolarna är "kryssade".

Det finns trådar om din andra fråga.
Men kort svarat så handlar det om att sätta ett kryss "under" takstolarna, så att ytterväggarna inte kan röra sig längs med varandra.
Men om du ska upp med innerväggar senare så räcker det att sträva ytterväggarna så att de inte kan ändra sig.
 
sträva i hammarbandet funkar ju oxå en på varje sida plus vinkeljärnen sen en bräda som man binder ihop dom följande med... sen när alla är uppe riktar man dom med vattenpass före man lägger på luckorna...
 
Japp, man fäster i det man har tillgängligt/enklast.
Det är ju inte så bökigt egentligen, bara lösa problemet.
 
Mikael_L
Det finns många tips, trix och metoder.
Jag kan försöka nämna några saker, du får själv avgöra om det verkar bra.

Antingen mäter och märker du ut var gaffelankarna ska vara redan innan takstolarna kommer. Ev skruvar du fast dom redan innan. Och cc120cm är det som gäller, utom på ett ställe, om det inte går jämt ut.

Men varför gaffelankare?
Jag skulle valt vinkeljärn. Ett på var sida om takstolen mot hammarbandet.
Byggmax har en kraftig och trevlig en för endast 6kr st.
Och då skulle jag monterat vinkeln på ena sidan av takstolen i förväg, för alla takstolar. Och sen när takstolarna kommer så plattar man dit den andra vinkeln snabbt och smidigt.

Sen ankarskruv eller ankarspik? Jag har lite dålig erfarenhet av billiga ankarskruvar från främst Biltema. att dom går av när man skruvar in dom. Känns ju lite sådär när det gäller bärande konstruktioner.
Så antingen väljer jag själv relativt prisvärd ankarspik från gunnebo, kartro eller någon annan av de erkända tillverkarna med Sitac-godkänd spik, eller så betydligt dyrare skruv från samma tillverkare.
Eller så har man ett paket med billig skruv från byggmax som man skruvar en enda av i vinkelbeslaget så det håller ihop och inte hoppar omkring, sen spikar man med godkänd spik resten. 3-5 spik/skruv in varje beslagsände räcker lätt alla gånger.

Sen kan jag tycka att man kapar till några pinnar träläkt till exakt 1155mm längd, som ska användas till att snabbt få rätt avstånd mellan de olika takstolarna. Mindre sjabbel än att hålla på och mäta hela tiden.

När takstolarna börjar komma upp så får man ha en del småplank och skruv eller spik redo för att staga upp och hålla styr.
Sätt korta ca 1400mm långa läkt/plank (formvirke/råspont t.ex.) att hålla sista takstolen på plats, på ett ungefär.
När en 3-4 st börjat komma på plats kan du sätta snedsträvor i takfallet, dvs från långt ner på första takstolen och sen diagonalt upp mot nock på sista takstolen. Dessa stagar väldigt effektivt.
Mät och justera avstånden hela tiden med mätpinnarna nu.
Lägg en planka i kors över detta också, på ett ställe.


Vad det gäller stagning av taket och byggnaden så kan man göra lite saker, om det inte finns annat som ger stabilitet.
Som redan nämnts kan man sätta plankor diagonalt under eller över överramen, för att ge hela byggnaden ett motstånd mot vridande skjuvning.
Sen kan man också sätta en planka(or) mitt på alla underramar från ena gaveln till andra, sen kompletterar man med krysstag från underram till nästa takstols nock, på det sättet säkrar man att takstolspaketet inte kan vika ner sig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Birger Löfgren och 4 till
  • Laddar…
S
Tack för tipsen

Nu sitter det vinkeljärn på nästan alla ställen, alla viktiga i alla fall :)

Det visade sig att gaffelankarna hade mindre hål, och jag hade bara "normala" ankarskruv så jag skippar gaffelankarna. Får komplettera med resten imorgon bitti innan takstolarna anländer.

Jag kör med slagskruvdragare och har inte haft problem med ankarskruv som går av, är ganska säker på att ett av paketen jag just förbrukat kommer från biltema. Senaste paketet från Hornbach, Joma eller nåt sånt hette den, men har precis öppnat det.

Taket ska bli valmat, så jag insåg att man kan ju börja med att sätta en full och en halv takstol, blir ju som ett T, och sedan bara lägga en bräda tvärs över till kommande takstolar så lär de stå kvar.

1155 och 555 mallar är redan klara väl använda, det går ju 100 gånger fortare, åsså med spikpicka på det så stomreser man ju ett rejält garage helt på egen hand på en helg :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.