Det är staten de har lurat. Om det ska rättas till så ska staten/Skattebetalarna ha tillbaka pengar. Samt att de som utnyttjat mockfjärds bör bli betalningsskyldiga också. De har betalat för lite för fönstren ....
 
  • Gilla
viktorj
  • Laddar…
peternicklas
Staten är den som är lurad i första hand. Mockfjärd har på arbetskostnaden lagt på ett påslag för derasvinst. Om de fälls för detta så kommer staten att kräva tillbaka ROT från fastighetsägaren vilken är den som säker om ROT. Om de t.ex. gjort avdrag för ROT på 2*50000:- och arbetet för att byta fönster endast uppgår till t.ex. 20000:- så kommer fastighetsägaren att få betala tillbaka 80000:- + skattetillägg på 40%. Det är ju endast arbete direkt på fastigheten som är avdragsbart enligt ROT. Arbetskostnaden för att tillverka fönster på fabrik ger inte ROT avdrag. Skatteverket kommer att ta upp detta fall och dra det till domstol. Bra, fusk med ROT är inte bra då vi andra får vara med och betala för ett fuskande företag.
 
  • Gilla
jannehult
  • Laddar…
Kunden får ju inte ens se totala arbetskostnaden.
Och VD:n går ju ut och säger att de ska betala tillbaka om de gjort fel. Troligtvis kommer de säkert inte göra det.
Lycka till att de kommer sälja några fler fönster. De kan nog räkna sig som borta på ett bra tag!
Sånt här kommer folk ihåg. Länge!
Undra hur många kunder de blivit nerringda av idag.
 
peternicklas
jannehult skrev:
Kunden får ju inte ens se totala arbetskostnaden.
Och VD:n går ju ut och säger att de ska betala tillbaka om de gjort fel. Troligtvis kommer de säkert inte göra det.
Lycka till att de kommer sälja några fler fönster. De kan nog räkna sig som borta på ett bra tag!
Sånt här kommer folk ihåg. Länge!
Undra hur många kunder de blivit nerringda av idag.
Skulle tro att det kommer ett beräkningssätt från Skatteverket, något likt en installation av t.ex. värmepump. Bra om det gör det för då blir det inte några oklarheter om vad som gäller.
 
Problemet är ju inte arbetskostnaden i detta fallet.
Problemet är ju dels deras vinstmarginal på 250%
Hade de haft egna anställda montörer hade de ju kunnat ta vilken arbetskostnad de vill.
Nu anlitar de underleverantörer med F-skatt som utför hela arbetet. Sedan lägger de på dessa 250% och stoppar i egen ficka.
 
peternicklas
jannehult skrev:
Problemet är ju inte arbetskostnaden i detta fallet.
Problemet är ju dels deras vinstmarginal på 250%
Hade de haft egna anställda montörer hade de ju kunnat ta vilken arbetskostnad de vill.
Nu anlitar de underleverantörer med F-skatt som utför hela arbetet. Sedan lägger de på dessa 250% och stoppar i egen ficka.
Ja både och för det är ju fortfarande arbetskostnaden som gäller för ROT och på denna har de lagt på 250%. Det finns rekomendationer för vad ett arbete, på vissa arbete, får kosta från Skatteverket. Det behövs nog fler sådana rekomendationer.
 
Jag har tidigare varit montör för detta företag...mycket märklig artikel skulle jag vilja säga när tom jag o min kollega har haft brevkontakt med Pia Blank Thörnroos och påtalat problemet om att konkurrenter säljer fönster till så låg kostnad eller tom under inköpspris för att sedan ta igen det på arbetskostnaden. Det gick ju inte att konkurrera med såna när vi inte fick göra så eftersom MFAB inte ville göra så. Men enligt Pia Blank så var det inte olagligt på något sätt! Nu säger hon tvärtom!
Mockfjärd tar bra betalt... De tar betalt för sina fönster och pålägg på det och de tar betalt för arbetet. Det finns ingen lag somsäger hur mycket vinst eller förlust man får göra på en affär...
Kunden får en offert och går igenom denna, om man tycker det ser bra ut tecknar man en order! Jag förstår inte problemet med arbetskostnaden! Det är ju precis detta jag tjatat om att många andra fönsterbytare sysslat med innan och har gjort det nästintill omöjligt att konkurrera på lika villkor.
Det finns ju ingen lag som säger hur mycket någon får ta betalt per timme oavsett om det är advokater eller hantverkare. Om jag gör upp en affär med kund som behöver få sin brevlåda uppskruvad och jag tar betalt 5000:- för det arbetet och kunden accepterar priset så är det väl snarare kunden som e korkad? Sen ber jag en polack åka o skruva upp brevlådan för en 100 lapp så är väl det upp till mig?
Jag har skrivit om problemet i andra trådar också.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi bytte själva fönster och tog offert från Mockfjärd och fick en kostnad för 6 fönster och en helglasad balkongdörr på 116 000 kr efter rot?! Sen så fick vi offert från Svea Fönster på 64 000 kr efter rot för samma mängd fönster. Samma utförande och inkl montering. Och SF tar fönster från en firma i Småland. Men ska det skilja så mycket mellan firmorna?
 
  • Gilla
erik_n
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.