Vad anser ni om ett hus i Ytong 380mm + 100 frigolit?
Tänker på detta då det är bra priser från Estland.
 
Se till att ha stora fönster med vinklade smygar på insidan, annars lär det bli som skottgluggar i en fästning:)
 
Väggar på 50 cm är mycket men inte orimligt, Som jag ser det har denna vägg ett U värde på U = 1/0,17 + (0,38/0,08) + (0,1/0,037) = 0,13. Helt ok. Cellplast direkt på Ytong är heller inget problem då det inte finns något organiskt i väggen.
 
jeppeknaster skrev:
Se till att ha stora fönster med vinklade smygar på insidan, annars lär det bli som skottgluggar i en fästning:)
Passiva hus. Hur tjocka ytterväggar finns där då?
 
Ungefär samma tjocklek. Och med tanke på att passivhus oftast har små fönster för att minimera värmeförlusten så har man samma problem där.
 
Därför vill vi inte bygga passivt! Mycket isolering och stora glaspartier. Annars godkänner inte bygglovkontoret bygget.
 
Man kan å andra sidan kompensera stora fönster med bättre isolerade väggar då det är den totala energiförbrukningen per m2 som boreglerna ställer krav på. Själv tycker jag det är mysigt med tjocka väggar och stora fönster.
 
Hur är det att beställa ytong ifrån estland? Hur mycket sparar man i pris och är det samma kvalitet som här i sverige?
 
Toddep skrev:
Hur är det att beställa ytong ifrån estland? Hur mycket sparar man i pris och är det samma kvalitet som här i sverige?
de undrar jag också :)
 
matsa79
Jag bor i ett passivhus och jag har väldigt stora fönster, jag bifogar en länk till huset http://www.ziphouse.se/#!__hus/retro

När det är -15 ute så går det åt 1,9 Kw för att hålla 20 grader i huset. så det där med skottgluggar är bara folk som säger som inte har koll.
Väggar i lättbetong ger ju oxå en värmetröghet så man ska inte bara stirra sig blind på u-värdet.
 
De flesta passivhus jag sett har små fönster för att bli effektivare, därav skottgluggsrisken.
 
Toddep skrev:
Hur är det att beställa ytong ifrån estland? Hur mycket sparar man i pris och är det samma kvalitet som här i sverige?
Estniskt lättbetong, Aeroc (Ytong är ett handelsnamn som numera tillhör tyska Xella) kan man ofta skytma på XL-bygg. Kvaliteten är säkert bättre om du köper den på XL än importerar själv. Fråga mig inte hur det går till, men byggvaror har en märklig förmåga att bli högkvalitativa när de går via en svensk ÅF.
På LED-fronten intet nytt (heller). :)
 
Är det i Tyskland som xella kommer ifrån som tillverkar ytong? Eller det finns många länder som tillverkar ytong med olika kvalitet. Är intresserad av billig ytong 36,5 cm block men hur pass bra är detta jämfört med 145 + 45 isolering med trästomme som mitt hus har idag?
 
Pratade med H+H häromdagen, och det har byggts passivhus med de vanliga blocken i 500mm tjocklek. Alltså utan cellplast och utan att använda thermoblocken. Så Cellplast känns onödigt?
 
Okej. Men tar säkert tid innan man sparar in mer kostnaden så tror det ska räcka med 365 mm block.
Har försökt få reda på vem man ska prata med för att höra om det lönar sig att ta in ytong utomlands.
Man vill ju ha samma kvalitets så hade varit bra om det finns kontakt person i Sverige. Någon som vet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.