Ska sätta in en VP till bergvärmesystem.
Huset är ett isoler timmer hus och det ligger i karlstad kommun.
Läste i någon tidigare tråd om någon som överdimmersonerat sin pump en hel del.
Tyckte det resonemanget verkade helt ok.

Så nu till frågan vad kostar en VP till ett 1 1/2 plans hus på 230 m2?
 
Det beror på hur grovt timmer du har i väggarna men om du inte har nån isolering utan bara timmer skulle jag gissa att du behöver MINST en 12 kw-pump. En NIBE FIGHTER 12 kw utan inbygd VVB har ett riktpris på c:a 52 000:- och en 15 kw c:a 56 000:-
Och för 12kw behöver du ett hål på c:a 200 meter och för 15 kw kanske 2x130 meter hålet kostar runt 250kr/meter inkl slang och sprit
 
du måste ha att radiatorsystem som kan ta hand om den överdimensionerade energin & i vissa fall kan man behöva en volymförstorings tank, för att få bra drift vid överdimensionering (volymförstoringstank kan man alltid instalera med fördel & det gårt bra att andvända sig av en gammam vvb på 200liter)
 
Ja ska ha golv värme ( i plattan ) måste jag ändå ha ett radiator system brevid de lr hur mena du?
Det du mena med en gammal varm vatten beredare blir typ en ackomulator yank då?
Ska ha varm vattnet på detta system med, är det något då som ja ska tänka på?
 
micaelpersson skrev:
Ja ska ha golv värme ( i plattan ) måste jag ändå ha ett radiator system brevid de lr hur mena du?
Det du mena med en gammal varm vatten beredare blir typ en ackomulator yank då?
Ska ha varm vattnet på detta system med, är det något då som ja ska tänka på?
Golv värmen är ditt radiatorsystem.

jag vill inte andvända ordet akumulatortank, då vi absolut inte ska akumulera nån väreme i tankan.
vattnet ska bara rå in i beredaren (tanken & sen ut direkt, för att sen komma till din golv värmefördelare) dea gör vi för att värmepumparna körs med så kallad on/off sturning. När pumpen går kan den bara gå på full effekt & om vi då vrmer 200 liter extra vatten så kan vi hålla ner framledningstempratuten & på så sett höja pumpens verkningsgrad, samt att pumpen inte behöver starta likamånga gånger/ dygn.
för att deta ska funka bra så ska du inte ha termostater!!! man kan & ska strypa golv värmeslingorna till rätt tempratur, annars får du onödigt höga driftskostnader!.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.