Ok heres the deal... Vi har idag en vedeldad vattenmantlad kökskamin i köket som värmer vatten till golvvärme på hela bottenvåningen och ett par element. Kaminen är för liten för systemet egentligen och vi får i princip elda hela tiden för att ha värme (har acctank.)
Nu funderade vi på bergvärme men inser att med övrig renovering invändig/utvändig så får bergvärme vänta, vi måste prioritera kostanderna . Dock så vill jag lösa det så vi har ett smidigare och bättre system än idag så det kan sköta sig själv i princip ett par dagar då jag är borta och jobbar stötvis.. blir svårt för gumman ensam hemma med liten att hålla eldningen igång medmera.
Så funderingarna går till pellets...

Hur vore det att köpa en komplett anläggning ( folk säljer pga bergvärme tex) av hyfsat nytt snitt, och montera in detta till acctanken istället? Jag måste dock ha pannan ute i garagebyggnaden och får en kulvertslang på ca 10 m till acctanken som står inomhus. Några problem med detta som jag bör tänka på ? Som jag ser det så byter jag ju bara själva källan till värmen men kan man ha en pelletspanna i en förrådsbyggnad utomhus utan problem?
Har ett färdigt utrymme för pannan och måste bara gipsa in det för brandskyddet men ...annars skall det bara vara att tuta o köra som jag ser det....eller? ;)
 
Varför inte?
jag har 35 meter till verkstan och 55 till huset

Protte
 
Jag hade tittat på alternativen luftvärmepump och jordvärme med direktexpansion.

Luftvärmepumpen kan du köpa för 5000 kr och uppåt och den installerar du snabbt och enkelt.

Jordvärmepumpar med direktexpansion kan leverera hög temperatur på vattnet och passar att kombinera med vedeldning. T.ex. en Sirius S1 borde passa dig. Jag skulle gissa på en kostnad på 50000 för en sådan installation.

Att koppla in en begagnad pelletsanläggning låter också vettigt men vad blir totalen för att koppla in en sådan anläggning med bygglov, installation, panna, pelletsförråd osv?
 
för att förtydliga så har vi en luftvärme pump men vi har betongplatta/klinker med golvvärme i bottenplan och på vintern så kan inte luftpumpen hålla detta stången eftersom plattan blir rätt kall. HAde vi haft tex pellets som går kontinuerligt så blir plattan aldrig kall ..det är väl där skon klämmer. Plattan kyler rätthårt vintertid om inte värmen/brasan hålls igång och med en liten samt jobb på annan ort för mig så blir det problematiskt för frugan. Då vi har andra renoveringsbehov nu så faller en bergvärme anläggning bort just nu och därför täntke jag trycka in en beggad pelletsanläggning...då klarar vi oss ett par år framåt och hon slipper elda som en i**** hela tiden.
 
Hur låter en Värmebaronen Comet (fr 2004) samt en KMP21 brännare ( fr 2010) komplett med ex-kärl och cirkulationspumpar etc? Vadligger en sådan anläggning i pris idag ? Bra skick på grejerna enligt uppgift.
Säljaren begär 16000 för det, är det överpris eller rimligt?
 
När kan ni finansiera en övergång till bergvärme?

Jag hade börjat med att ta ett snack med banken. Kom ihåg att bergvärme ökar husets värde en hel del, kanske med 60%-70% av investeringskostnaden. Ni kanske kan skaffa bergvärme tidigare än ni tror.

Vad sägs om att sätta en elpatron i acktanken och leva med lite högre elräkningar i några år?
 
torparnorpan skrev:
Hur låter en Värmebaronen Comet (fr 2004) samt en KMP21 brännare ( fr 2010) komplett med ex-kärl och cirkulationspumpar etc? Vadligger en sådan anläggning i pris idag ? Bra skick på grejerna enligt uppgift.
Säljaren begär 16000 för det, är det överpris eller rimligt?
Gammal oljepanna som Comet 2500:-. Nibe City är en bättre oljepanna för pelletseldning.
KMP PX21 ca. 2500:-
Skaffa en mer lättanvänd brännare annars så blir du tokig.
16000 är nästan så mycket som en ny oljepanna kostade för 10 år sedan.
Däremot kan 16000 vara ett bra pris för en begagnad pelletspanna.
Men undvik problembrännarna!
 
Redigerat:
Det blev inget av den kombon nu i alla fall .Men tack att ni svarar! :)
Pelpet: Här ute på landet står husen så lågt i kurs att även en BV anläggning blir svår att höja husets värde med så mycket. Just nu har vi dessutom renovering av annat slag för ett par 100K som är i görningen så totalen blir lite väl mycket.
Jag har egentligen inget emot veden men det är som sagt för att förenkla och på ett hyfsat billigt sätt få en stadigare tillströmmning av värme till systemet som gör att pellets är aktuellt nu i några år. Eftersom vi har vattenburet redan så är det relativt enkelt att få till hyfsad kostnad som blir försvarbar.

Jaja..vi kollar vidare och ser vad som sker:)
 
Finns en Fröling vedpanna, janfirebrännare, ackar och solvärme i Vilhelmina för 30kkr på blocket. Tyckte jag var helt ok, viss prutmån finns nog också.
 
Om du är sugen på en tur till det vackra Falun så kanske denna kan vara intressant.
0448390405.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.