Hej,

Jag har fått en offert på att byta min enstegstätade fasad till ett StoVentec system, vilket ser bra ut. Dock undrar jag mig över att där i offerten står:

Tilläggsisolering i form av Sto Kingspan 30mm, (samma isolerande effekt som 50mm tex cellplast) tillkommer om så önskas...


Min fråga är nu. behövas en tilläggsisolering? I offerten står det också att Sto Ekoboard 8mm monteras som stommskiva.
 
Tanken är nog att "tilläggsisoleringen" skall ersätta den isoleringseffekt, som finns i de 50 mm cellplast som rivs bort vid renoveringen.

Dvs att väggens isoleringseffekt behålls i stort sett oförändrad.
 
Tack för svaret. Jag mistänker det samma, så man ska lägga till priset för tilläggsisoleringen för att få den "riktiga" pris på jobbet.

En tilläggsfråga; vet någon om man vid husförsäljning kan dra av fasadrenoveringen i en eventuell vinst?
 
Svår fråga!

Från
http://www.skatteverket.se/privat/s...gsutgifter.4.6d02084411db6e252fe80009228.html

"Förbättrande reparationer och underhåll: En utgift för reparation eller underhåll är avdragsgill till den del utgiften medfört att bostaden är i bättre skick vid försäljningen än vid köpet. Förbättrande är inte detsamma som prishöjande. Du måste ha haft utgiften under försäljningsåret eller något av de fem föregående åren. Rena reparationer och underhåll syftar till att återställa eller bibehålla bostaden i samma skick som den hade när den förvärvades eller ny-, till-, eller ombyggdes. Sådana arbeten avser byggnadsdelar och detaljer som normalt behöver bytas eller lagas en eller flera gånger under en byggnads livslängd. Exempel på detta är in- och utvändig ommålning, utbyte av takpannor, vitvaror, värmepanna, golv och väggmaterial. Utgifter för reparationer och underhåll som endast återställer bostadens skick, och inte gör att den är i bättre skick vid försäljningen än vid köpet är därför inte avdragsgilla."

Jag vågar knappt gissa hur skatteverket skulle bedöma ditt fall.
Men de borde ju ha stött på problemet tidigare och ha skapat någon slags praxis.

Jag skulle i alla fall vara försiktigt optimistisk.
Är det aktuellt att sälja?
 
  • Gilla
Credde
  • Laddar…
Ja vi har faktisk haft huset ute till försäljning men lagt ner det igen. Massor med intressenter som alla vänder i dörren när de hör om fasaden (fast fasaden har inget fel... just nu). Har haft ett bud (låg på utgångspriset minus vad en renovering skulle kosta) som vi faktisk accepterade men banken ville inte ge lånelöfta till köparna.

Mäklaren rekommenderar att fasaden fixas innan huset läggs ut till försäljning igen.
 
KnockOnWood skrev:
Svår fråga!

Från
[länk]

"Förbättrande reparationer och underhåll: En utgift för reparation eller underhåll är avdragsgill till den del utgiften medfört att bostaden är i bättre skick vid försäljningen än vid köpet. Förbättrande är inte detsamma som prishöjande. Du måste ha haft utgiften under försäljningsåret eller något av de fem föregående åren. Rena reparationer och underhåll syftar till att återställa eller bibehålla bostaden i samma skick som den hade när den förvärvades eller ny-, till-, eller ombyggdes. Sådana arbeten avser byggnadsdelar och detaljer som normalt behöver bytas eller lagas en eller flera gånger under en byggnads livslängd. Exempel på detta är in- och utvändig ommålning, utbyte av takpannor, vitvaror, värmepanna, golv och väggmaterial. Utgifter för reparationer och underhåll som endast återställer bostadens skick, och inte gör att den är i bättre skick vid försäljningen än vid köpet är därför inte avdragsgilla."

Jag vågar knappt gissa hur skatteverket skulle bedöma ditt fall.
Men de borde ju ha stött på problemet tidigare och ha skapat någon slags praxis.

Jag skulle i alla fall vara försiktigt optimistisk.
Är det aktuellt att sälja?
Tack för svaret. Jag gjorde det efter ditt inlägg att jag har kontaktat Skatteverket för att få lite mer klarhet.

Jag håller med att vara försiktig optimistisk, man kan ju tolka att bostaden kommer att vara i bättre skick vid att ha en ny och bättre fasad.
 
Skatteverket har svarat:

"Byte av träfasad klassas som reparation och underhåll.

Vid bedömning om hur stor del av kostnaden som anses vara förbättrade och därmed avdragsgill, ska en jämförelse göras mellan träfasadens skick vid förvärvet och vid försäljningen. Om fastigheten var nybyggd när du köpte den kan du inte få avdrag för förbättrande reparation och underhåll. Är det en förbättring är den avdragsgill, om reparationen har skett under försäljningsåret eller de senaste fem åren före försäljningsåret.

Du måste också ta ställning till om någon del av utgiften redan är konsumerad genom förslitning (ålder och brukande) och du får bara avdrag för den del av utgiften som inte är förbrukad vid försäljningstidpunkten. "

Det är lite kryptisk fortfarande. Huset är byggd i 2007 och jag köpte det i 2009, så huset var inte nytt, när det köptes. Sen är det ju enligt mig en förbättrande sak att byta hela fasaden från en risk-fasad till en knappt så riskfylld fasad.
 
Det var väl lite av ett nonsenssvar ändå!

Det är ju ingen träfasad som du tänker byta,
utan en cellplast/tunnputsfasad som är dokumenterat dålig.

Har de inte hört talas om de enstegstätade tunnputsfasaderna?

Dessutom verkar handläggaren inte kunna skilja på förbättringsåtgärder och underhåll.

Om det är byggt 2007 så har väl du/ni för övrigt rätt till ROT-avdrag.
Max 100.000 om ni är två ägare, vilket väl underlättar lite grand.
 
För mig låter det som klockrent förbättrande reparationer och underhåll så SKV tycker säkert annorlunda.
 
Jag håller med, tycker också det är en förbättrande sak som göras på huset. Som det också själv står på SKV's hemsida:

"Förbättrande reparationer och underhåll: En utgift för reparation eller underhåll är avdragsgill till den del utgiften medfört att bostaden är i bättre skick vid försäljningen än vid köpet"

Och det är ju vad bostaden blir med en ny fasad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.