Hej jag har en gammal trostjänare till diskmaskin som jag gillar mycket men som börjat krånglar lite och skulle så uppskatta om någon kunde hjälpa mig med att få tag på en servicemanual till den.
Är det någon här på forumet som vet hur man skulle kunna få tag på det?
Den har produktnr. 911234120, och är modell electrolux efs 630.

Tack för hjälpen :)
 
A
en fin maskin tror att manualen låg på fiche en gång i tiden.
hur krånglar den?
det är ju en programverksmaskin
läcka eller överslag i element, täppt i hydrosystemet. ovanligen även själva programverket
 
Den går som tåget och den krossar aldrig några glas osv som min svärfars helt nya electrolux gör. Dessutom får man in tallrikar i nästan pizzastorlek. Hehe. Jo jag tycker ju om den. Det var någon fukt brytare som gick igång och fick pumpen att gå och gå tills man drog ur kontakten. Jag har en läcka från någon stans. Det kommer ut grummligt vatten på droppskyddet under maskinen. Saltpåfyllningen inne i maskinen är bredden full med vatten, flottören som går ner från locket är därför uppe i locket. Misstänker något stopp och att den därför börjat läcka men vet inte var jag ska börja. Vad är fiche? kan man få tag på manualen därifrån fortfarande?
 
Det är tyvärr bara bruksanvisning inget om hur man lagar maskinen eller var man kan få tag på en service manual...
 
A
din maskin överfyller antagligen
kolla nivåbehållaren byt eller gör rent
salt behållaren verka vara intakt enligt din beskrivning
 
A
skulle inte tro att det går att få tag på någon manual
med tur en en reservdelslista
det fanns inga manualer på den tiden som var självinstruerande utan utbildning på produkt skedde på verkstad

kända läckor
spoldysan i taket
avloppsslangen internt
y-slang internt
stigrör
innerbelysningen
tråg och eller trågpackning
övriga genomföringar
kondensorn på vänster sida + anslutningar och slangar
kolla på http://shop.electrolux.se/index.html
http://shop.electrolux.se/search?prpp=20&ppn=1&psfo=D&filter=category%3ADiskmaskiner%3ADiskmaskiner&filter=LOCAYTA_ONLY_ATTRIBUTE_PNC%3A91123412000
förr hade electrolux på denna sida sprängskisser men..
 
Hej igen och tack för svar och electroluxaren särskilt :).
Nu har jag identifierat några läckor. Det var gummilisten i luckan i som tätar mot botten av luckan/trumman vid stängning. men den läcker även från skarven mellan taket och sidan av själva diskutrymmet, låt mig kalla det trumman. trumman är byggd i delar där den övre är som en hatt och är hopfogad mot sidorna med en falsad kant och jag tror någon typ av silikon. Vet någon hur man tätar detta? Kan man ta bort hatten och sedan skrapa bort fogmassan/silikonet och därefter sätta ihop på nytt med ny fogmassa/silikon?
Jag vet dock inte om detta var alla läckor. En sak som jag tycker är lite konstig är att vattnet som kommer ut är vitgrummligt.
 
A
Bedömer det inte möjligt att demontera diskutrymmets yttre bbegränsningen det kan definitivt lyckas att täta med silikon
kan vara svårt att komma åt men...
att det är vitgrumligt vatten är inget onormalt
 
Jag tänkte jag skulle uppdatera vad som hänt. Nu var det ett tag sedan jag fixade maskinen och den går som en klocka. Jag måste bara säga en sak angående droppskydd. Droppskyddet jag köpte från electroluxbutiken är som i en helt annan division i förhållande till det som jag köpte på elgiganten och det vara bara 40 kr skillnad. Det på elgiganten var av plast som sprack då man körde diskmaskinen över det. Det från electrolux klarade både stötar och hasande fram och tillbaka utan påverkan.

Men nu till saken. Jag köpte akvariesilikon eftersom det är utan gifter, mögelmedel och annat konstigt som kan överföras till diskvattnet. Man vill ju inte ha disk som blir skitigare efter en disk så att säga.
Jag körde på en sträng längs fogen på trumman utvändigt och lät härda i 2 dagar.
Inget läkage och en bra diskmaskin får några fler år på nacken. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.