Hej,
vi har ett badrum på 6 kvadrat som vi behöver totalrenovera (byggt 1980). Idag är det våtrumstapet och plastmatta och ej förberett för tvättmaskin. Vi har fått följande priser på de arbeten som ska utföras av hantverkare (kakelsättning, el & vvs):

El - 14 900kr inkl moms (11 920kr exkl moms)
Här ingår arbete (flytta uttag för tvättmaskin, golvvärme, nytt uttag för en extra taklampa, dimmers, jorda, koppla nya badrumsskåpets el för belysning + rakapparat). Allt material ingår även i denna summa (förutom de två armaturer vi väljer)

VVS - 13 750 kr inkl moms (11 000 exkl moms)
Demontering av det som finns idag (typ toa, tvättställ, duschblandare)
Bila golv samt flytta brunn (ska flyttas ungefär 1 meter)
Lägg nytt avlopp för dusch + tvättmaskin
Dra nya vattenrör (material förkromade rör ingår)
Demontera element samt proppa (vi har fjärrvärme och elementet är i vägen för ny dusch så det måste "försvinna")
Porslin, blandare, kranar ingår ej.

Kakelsättning - prissättning utefter vilken typ av jobb som utförs
369/m2 (295kr exkl moms) för spackling golv
438/m2 (350 kr exkl moms) för kakling av väggar (alltså tätskikt, fog och kakelsättning)
381/m2 (305kr exkl moms) för övriga arbeten såsom rivning, montera glasbetongvägg i dusch, sätta upp gipsvägg på ena sidan etc.

Nu undrar jag såklart om någon med lite bättre koll än jag kan tycka till om ovanstående priser. Är det rimliga nivåer eller helt tokigt?
Kan man pruta? Gör folk det? I vilket skede i så fall?

Totalpriset för hantverkarna landar på typ 50 000kr inkl moms. Med det kakel, porslin, wc, dusch vi har tänkt oss närmar vi oss 100 000kr för totalen (då har vi absolut inte jagat lägsta pris, snarare mellanläge/dyra saker). Väldigt mycket pengar....

Är det viktigt att skriva sådana där RO-formulär (som Konsumentverket har på sin hemsida)? Vi kör ju allt vitt...

Ytterst tacksam för all typ av respons!!!!
 
Kan inte svara på din huvudfråga, men funderar på eldelen.

Där står inget om jordfelsbrytare. Om ni inte redan har det så kommer ni att tvingas sätta in en sådan iom. att ni lägger elvärmegolv. Det skulle kunna vara en detalj som elkillen kommer med senare som tilläggsarbete.
 
hempularen skrev:
Kan inte svara på din huvudfråga, men funderar på eldelen.

Där står inget om jordfelsbrytare. Om ni inte redan har det så kommer ni att tvingas sätta in en sådan iom. att ni lägger elvärmegolv. Det skulle kunna vara en detalj som elkillen kommer med senare som tilläggsarbete.
Jo, glömde säga att jordfelsbrytare ingår i totalpriset. Tackar för tipset!
 
Holla!

Låter nästan lite billigt.

Tycker att du skall göra det själv. Idag är det inga problem med att göra ett bra badrum våtrum själv. Ta bara och följ arbetsbeskrivningarna som finns så kommer det bli tätt. Kanske kommer det att ta lite längre tid för dig och kanske skulle fogarna bli ett strå vassare om en plattsättare gjorde det men du spara mkt pengar. Gör det själv så tar du pengarna och lägger på något roligare.
 
Hej,
Jag har precis helrenoverat mitt badrum. Det är 5.4 kvm (150cm x 360cm) och det har kostat mig uppskattningsvis 55.000:-.

Jag fick in offerter på mellan 100.000 - 250.000 och då bestämde jag mig för att göra det svart. Så här ser kostnaden ut för mig.

Klinkers 250:- x 40 kvm = 10.000:-
Jacuzzi = 18.000:-
Arbetskostnad 100 x 60 timmar = 6.000:-
Vask & Toastol (Villeroy & Boch) = 3.500:-
Övrigt jobb såsom el, speglel, skåp, kran och andra "silverprylar", tak  har nog kostat 15.000 - 20.000.
Totalkostnad blir ca 55.000:-

Problemet med hantverkare är att inte bara det att de är dyra (350 - 400:- per timme) utan de köper inte materialet billigt och sedan säljer det dyrt till er. Därför försökte de packa på oss jacuzzi för 55.000:-, klinkers för 500:- per kvm osv osv osv.

Jag köpte allting från Tyskland.

mvh

Kim
 
Hej,

Jag har också helrenoverat mitt badrum. Det är 6 kvm (300cm x 200cm).

Slutsumman blev ca 60.000 kr.

Kakel 49:- (Rea från 249 :) x 22 kvm = 1.080 :-
Klinkers 430:- x 6 kvm = 2.580 :-
Fuktspärr/golvbrunn/o.s.v. = 6.000 :-
Jacuzzi = 11.000:- ( Kampanj från 21.000 :- )
Elektriker inkl allt nytt uttag/fläkt o.s.v. = 7.900 :-
Rörmokare = 3.200 :-
Golvvärme 4 kvm = 3.300 :-
Arbetskostnad 130 x 50 timmar = 6.500:-
Toastol + vask = 2.900 :-
Inredning = 9.500 :-
Kombinerad tvätt/tork = 7.200 kr :-
Spotligts = 890 :-


Jag fick offert på 144.000 kr så jag bestämde mig för göra mesta själv.
Hade en polare som var certifierad för våtrumsarbeten. Han berättade att kursen för våtrumsarbete var på en dag och inget prov gjordes.

Urk säger jag bara. Men han gjorde nog rätt hoppas jag ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.