Tänkte måla golvet på min farstu. Det är av trä som jag oljat in varje år, men nu tänkte jag att det kunde vara snyggt med svart färg. Frågan är bara vilken färg jag ska välja? Huset i övrigt är målat med Demidekk Ultimate, grå väggar och vita knutar.
 
Prata med färghandeln vad som fungerar.Några vänner till mig har målat sitt nya plankgolv med 2 komponents båtlack, grymt slitstarkt och snyggt!
 
Vanlig golvfärg är ju slitstark och borde passa på ett golv.
 
Ja, det ska ju vara något riktigt slitstarkt så man slipper måla om stup i kvarten. Farstugolvet blir ju utsatt för både regn och snö, och dessutom har jag två vilda grabbar och en stor rottis som bidrar med ytterligare slitage... Båtlack lät intressant, det ska jag kolla upp! Det borde ju hålla ett tag. Men det kan ju finnas nån extra stark golvfärg också, jag ska höra med färghandeln. Tack för tipsen!
 
ullberg
Lyssna som sagt med färghandlaren.

Om det ska vara svart kan ju en lasyr funka, vilket jag tror kan vara bra med avseende på slitage (infärgningen sitter en bit ner i trät, och det flagar inte som täckfärg). Vi har svart cuprinol på farstukvisten på landet, dock mestadels under tak, men det funkar ganska bra.

Ljusare färger är ofta svårare med lasyr men hemma (också farstu under tak) ville jag ha samma färg inne som ute (ljusgrått), och tidigare ägare hade målat det med grön täckfärg så lasyr kändes inte som rätt väg.

Jag provade med samma golvfärg som jag använde inne (alcro entré). Den delen som man bara går på ibland (står ett bord där sommartid) har klarat sig toppen, men precis framför dörren har det tagit stryk, det är på vinterhalvåret det slits, med grus och snö (inte minst snöskottning, det är ju typ som att skrapa), som det ser ut på våren, så ser det också ut på hösten...

/U
 
Hörde med färghandeln och dom rekommenderade terrasslasyr. Så det lutar åt det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.