Är det nån mer som har ett kombinerat matrum/arbetsrum? Hur har ni tänkt? Mitt problem är egentligen att jag vill ha ett rum som är lätt att omvandla från den ena funktionen till den andra och problemet är då framför allt vilken typ av bord man ska ha och vad man ska göra med stolarna till vardags. Rummet är sådant att matbordet hamnar i mitten och det finns ganska gott om plats, ett bord som ikeas Norden skulle exempelvis lätt få rum. Eftersom jag ändå har gott om plats vill jag kunna ha möjlighet att ha plats för 8-10 pers utan alltför många handgrepp. Å andra sidan använder vi inte det rummet som matrum särskilt ofta (kanske nån kväll varannan vecka eller så) och jag arbetar en hel del hemma och vill att bordet och rummet ska kännas mer som ett bibliotek då. Frågan är bara hur man uppnår det? Bör man ha ett runt bord med iläggsskiva? Ett kvadratiskt? Ett avlångt? Det kan ju inte heller bli för litet för då ser det fjuttigt ut i rummet. Några idéer på hur man kan möblera och inreda ett lite halvavlångt rum (sekelskifte) med burspråk i ena änden så att det ska kunna funka som bibliotek/arbetsrum?? ???
 
Har iof. inte själv den kombinationen men försöker mig ändå på ett upplägg som jag skulle fundera på.

Så här skulle jag resonera utifrån din beskrivning av rummet:

-Stort rektangulärt/ovalt matbord, beroende på vilka mått ditt rum hu har så skulle jag tänka mig ett bord på minimum 240 cm om du ska rymma 10 pers (med det måttet får ändå två sitta på var sin kortsida).
Vill du inte alt. rummets storlek inte inte tillåter 240 cm hela tiden så ta ett med klaff eller utdragsskiva på ena sidan eller iläggskiva som då den inte används förvaras under bordet.
Superellipsen med stålben är ju en dröm ;), ger dessutom ett lätt intryck även om man tar ett jättestort, dessvärre är ju priset avskräckande.
Bordet bör tåla att användas som rejält arbetsbord då rummet inte fungerar som matrum.

-Stolar, skulle själv fundera på stapelbara tex. myran eller sjuan eller någon av kopiorna. Alt. beroende på vilka köksstolar du har så kanske du kan ha samma i bägge utrymmena vilket gör att man inte behöver förvara så många av varje sort då de inte används.

-Förvaring, kombinationen matrum och arb.rum/bibliotek kräver ju en hel del förvaring.
Du skriver inte om du i din sekelskifteslägenhet har väggpaneler, men oavsett så skulle jag undvika bokhyllor i traditionell bemärkelse då de gärna "tar över" rummet fullständigt samt snabbt gör att rummet tappar sin "luftighet" vilket gör det mindre trivsamt till matrum. Har sett en lösning där man i en gammal läg. med väggpaneler gjorde bokhyllorna som vägghyllor på ganska raka träkonsoller som målades i samma nyans som väggpanelen och placerades ovanför väggpanelerna, luftigt och snyggt.
Men även om du inte har väggpaneler så skulle jag använda konceptet med vägghyllor på konsoller samt inte låta dem gå ända ner till golvet utan åtminstone lämna 50-60 cm luft undertill.
Har du någon vägg som är lite mer undanskymd vid direkt inblick i rummet skulle jag fundera på ett snyggt, högt förvaringsskåp där du kan ha dator, arb. material osv när du inte jobbar med det.

-Läshörna, ska du få bibliotekskänslan bör du kanske ha en snygg, bekväm fåtölj (eller ännu hellre två beroende på rummets storlek) med ett litet avställningsbord bredvid/mellan och en ordentlig belysning.

Det här upplägget bygger ju på att ditt arbete är sådant att det går att flytta undan från bordet då det ska användas till annat samt att du har en mobil datorstation tex. laptop.

MVH//Christina.
 
Hej!
Vår matsal är delad atelje just nu..det är bedrövligt!
En gammal kökssoffa står i ena gaveln full med färger o skit o i samma hörn står det en jättekartong med dukar o kilramar, tavlor står längs hela väggarna..Varje gång vi får gäster ställer jag tavlorna mot kökssoffan o hänger ett lakan över.. Ser ärligt talat inte klokt ut. :-/

Vet inte vad du jobbar med, men antingen delar man av rummet en liten bit med ett draperi där man kan ha sitt tjafs bakom, eller så har man bokhyllor längs sidan med draperi som man hängt på en stång och monterat i bokhyllan eller ännu bättre, i taket.
Linnetyg är snyggast, passar till det mesta.
Jag hade valt ett avlångt bord. Inte ovalt. :)


MVH
Matilda

 
Tack för era tips!
Förvaringen är det ganska lungt med eftersom det mesta jag använder är sånt som forslas till och från jobbet hela tiden. Räkningar och sånt har vi på ett annat ställe.
Ni tycker alltså att jag ska satsa på ett stort bord? Jag har varit inne på ett slagbord men å andra sidan ser det inte riktigt bra ut som ställföreträdande skrivbord. Ni har förresten inga tips på var man kan hitta bilder på gamla privatbibliotek som inspiration?
 
Har tyvärr inga tips på länkar om privatbibliotek, men lägger in en bild på hur jag skulle tänka mig din kombination (bara i väldigt grova drag, mer som disposition av rummet).

DOCK ABSOLUT INTE så mörkt och tungt utan en modernare, skandinavisk, "light" version ;)  med ljusare och lättare möbler och inredning enl. beskrivningen i förra inlägget.
Inga sådana tunga, skrymmande golvstående bokhyllor utan luftiga, ljusa konsollhyllor och beroende på rummets bredd, kanske bara hyllor på ena sidan av rummet för att kanske kunna hänga lite konst på den andra :).
Samt några bekväma läsfåtöljer borta vid fönstren, inga stora pösiga TV-fåtöljer utan nättare, snygga, typ Norell.
Modern belysning över hela bordets längd med dimmer som gör att den kan användas till både arbete och middagsbelysning.
Varför inte kombinera ett mer gammeldags, lååångt rektangulärt och kanske lite "tyngre" bord i ett mörkare träslag/behandling med moderna, lättare, ljusare stolar och övrig inredning.
Är personligen väldigt förtjust i just stilkombinationerna ;)
library.jpg

MVH//Christina.
 
aha, snyggt, det rummet påminner ganska mycket om mitt i strukturen! Ja jag vill gärna åstadkomma den där magiska mixen av gammalt och nytt även om det är SVÅRT. Jag har varit inne på ett mörkare bord som du skriver och moderna stolar till för att bryta av. Nu känner jag mig inspirerad igen. Detta rum har mest varit avställningsrum medan vi renoverat köket så det har känts ganska hopplöst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.