Hej,

mellan grannens och mitt hus står thujor. De tillhör grannen och är misskötta - pinniga och glesa nedtill. Grannen vill inte göra någonting åt dem eftersom han värderar insynsskyddet högre än skönhet. Det är självklart ok.

Finns det någon buske som jag skulle kunna plantera på min sida av thujorna? Det är en ganska skuggig plats. Vissa tider (en stund på eftermiddagen) når solstrålarna fram, annars är det skugga.

Jag funderar på en egen rad av thujor...

//Fredric
 
Rhododendron? Förutsatt att tillräckligt mycket regn når marken och inte bara blir hängande på överskjutande grenar
 
Hade liknande problem men thujahäcken var *min* och hade planterats av förre ägaren. Grannen ville ha kvar den som insynsskydd (även jag) men eftersom den inte skötts ordentligt med klippning de första åren var den ganska tanig åt mitt håll. Jag planterade en ligusterhäck en meter ifrån thujahäcken och ligusterhäcken hårdklipptes och hölls en m hög. Detta gav dubbel effekt - dubbla häckar ger känsla av att trädgården är större och det var trevligt att kunna promenera runt trädgården mellan häckarna. Jag har gjort detsamma i min nya trädgård dvs dubblerat häckarna. Kul óckså för både barn och hundar.

Dubblera inte med thuja. Du kommer inte att kunna sköta denna häck. Sätt inget dikt intill den befintliga häcken då resultatet bara blir risigt.
-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.