Jag ska bygga ut min altan. Har en ordentlig altan med bra plintar som stått många år utan påverkan.

Ska nu bygga ut den så den ansluter till en 90 graders bergsvägg. Det är mellan 3,5 m och 1,5 meter från plintar till berget. Befintliga plintar står djupt med 60 cm avstånd i sidled och bärlinor direkt på, sedan trall.

Hur långt kan jag ha mellan befintliga plintar och berget som jag fäster det hela i?

2 meter står det men kan man fuska lite när ena sidan är berg? Kanske gå upp till 2,5m för att slippa sätta så många plintar (lång altan) i väldigt sank och lerig jord?
 
Möjligt avstånd mellan plintar, eller plintar och berg, beror inte på dessa utan på hur grova bärlinor du använder. Det är svikten i dessa som avgör.
 
Är inte helt klar på olika begrepp som bärlinor m.m

MEN
Reglarna kommer ligga på cc60 direkt på plintar och på regeln skruvas trallen. Men hur långt kan det gå mellan plintarna vid olika dimensioner? Alla tabeller pratar om bärlinor och reglar och olika mått...

Exempelvis nedanstående:
45x145 mm – ca 150-200 cm
45x170 mm – ca 180-260 cm
45x195 mm – ca 210-300 cm

Kan jag då sätta plintar med med 60cm avstånd i sidled och upp till 300cm i djupled och sedan lägga 45*195 på dessa och skruva fast trallen?
 
Redigerat:
I vanliga fall lägger man bärbjälkar/bärlinor på plintar eller stolpar. På dessa läggs sedan golvbjälkar eller golvreglar. Därovanpå läggs trallen standard 22 mm. (34 mm är dock gedignare, ger mindre svikt.)
Det intressanta i de olika tabellerna är avstånden mellan dessa olika bjälkar, vilket också kallas spännvidd. Notera att spännvidden för en bärbjälke/bärlina är avståndet mellan plintarna eller stolparna. Spännvidden avser alltså hur undersidan på en bjälke/planka bärs upp.

I ditt fall är spännvidden på trallen således 60 cm.
Du har valt att inte ha bärlinor och du skall därför ta reda på spännvidd för golvbjälkar, (vanligen = avståndet mellan bärbjälkar.) I ditt fall kommer detta istället att vara avståndet mellan plintarna.

På sidan http://petersprojekt.se/bygga-altan/altandimensionering finns det ett excelark som ger värdena:
Spännvidd för golvbjälkar (m)

45x45 0,7
45x70 1,1
45x95 1,5
45x120 1,9
45x145 2,3
45x170 2,7
45x195 3,1
58x170 2,9
58x195 3,35
70x170 3,1
70x195 3,55

Och mycket riktigt ges värdet för 45*195 till 3,1 meter. Svaret är därför ja på din fråga "Kan jag då sätta plintar med med 60cm avstånd i sidled och upp till 300cm i djupled och sedan lägga 45*195 på dessa och skruva fast trallen?"
 
Redigerat:
  • Gilla
sir_erken
  • Laddar…
Tack så jättemycket för ett hjälpsamt och utförligt svar!
 
Lyfter en fundering till. Hur mycket starkare blir det som man sätter två reglar bredvid varandra som man skruvar ihop? Typ två 45*145 ihopskruvade, sa mt hur skruvar man ihop dem?

(den tidigare altanen har tydligen 45*145 reglar och vore enklare att fortsätta med det)
 
Jag kan inte hållfasthetsberäkning, men en polare sa att faktor 1,4 i ökad spännvidd för dubbel bredd. Om man tittar på tabellen ovan har den värden för 45, 58 och 70 mm. Om man gör en överslagsberäkning verkar det tyda på att en fördubbling av bredden till 90 mm, skulle ge 30% längre spännvidd, alltså faktor 1,3. I detta fall kommer det inte att rasa om man räknar fel, men för säkerhets skulle utgår jag från det lägre värdet. (sviktande golv är inte heller så trevligt.) Om den ursprungliga spännvidden för 45*145 var 2,3, blir det för 2 st 45*145 2,99 m.

Trä är dock ett lurigt material. Det kan finnas lokal svagheter och svagheter som uppstår med tiden. Därför kanske två reglar med olika svagheter är bättre än en bred. Limträ fungerar ju på det viset.

För att skruva ihop dom kan du ta en försänkt träskruv för utomhusbruk. 6 mm grov 80 mm lång tex. Det är bra om den bara har gängor de sista 3,5 cm för då drar den själv ihop reglarna. Har den gängor längs hela skruven måste du sätta tving för att få ihop aningen sneda reglar. Hittar du ingen skruv med tillräckligt kort gänga komplettera med några 100 mm.

Edit. Såg just att det finns 5,0 * 90 mm skruv med 42 mm gänga. En sådan vore perfekt.
 
Redigerat:
alla beräkningar låter bra. själv svetsa jag 2x70x1.5mm. stål ihop på höjd per 1200mm. bulta i sidled med regel. köpte 2. sort. stål. altan är som urberget. boxade in ev.för fästen för markis. typ uteservering i framtiden. du kan förbinda plintar med stål om du hittar träffar i berg.dvs. under bärlina. kräver dock galvning.men hur långt ska man gå, bo kvar eller ev. sälja i framtiden.
 
bigbula skrev:
alla beräkningar låter bra. själv svetsa jag 2x70x1.5mm. stål ihop på höjd per 1200mm. bulta i sidled med regel. köpte 2. sort. stål. altan är som urberget. boxade in ev.för fästen för markis. typ uteservering i framtiden. du kan förbinda plintar med stål om du hittar träffar i berg.dvs. under bärlina. kräver dock galvning.men hur långt ska man gå, bo kvar eller ev. sälja i framtiden.
???
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Slutade med att vi la en bärlina på plintar ändå, sen en bärlina på befintliga plintar samt en i berget. Känns riktigt stabilt nu iaf, hoppas det håller i längden också!
(en del av den nya trallen ligger på de gamla reglarna, bytte detta på grund av vinkeln som bygger ut, hade varit fult att skarva på nya brädor änden på tre år gamla)

Tack för hjälpen!
 
  • uploadfromtaptalk1373576819235.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1373576844106.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1373576880763.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
corre
  • Laddar…
tjusigt!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.