Ska montera en pelletskamin i gillestuga i källaren. Golvet är betong med 50mm cellplast samt 22mm limmad spånskiva. Jag har inte hittat några reglar i golvet.
Kaminen väger c:a 160 kg och skorsten c:a 105kg.
Håller golvet för denna belastning?
Kaminen ska placeras brevid en pelare så betongen bör hålla vid denna punkt, men hur blir det med cellplasten?

Egentligen vill jag ha klinkers som gnistskydd.
Med klinkers får ju inte underlaget svikta.
Har då blivit rekomenderad att ta bort isolering och gjuta betong och sedan lägga klinkers på det.
Betongen bör ju brinna i en månad (och det vill jag inte vänta på...) innan man lägger klinkers och sedan försvinner ju isoleringen. Så det känns inte som något bra alternativ.

Kan man lägga in bult/metalldubb som kaminen står på, som går igenom isoleringen (och pvcfolien) så att kamin står på betongplattan via dubben?

En annan idé är att ta bort spånskivan och ersätta med en stålplåt som inte böjer sig. Ovanpå det gipsskiva och sedan klinkers. (Då måste cellplasten klara trycket förståss). Har sett Martin Timell göra det på ett golv med vanligt bjälklag för flera år sedan.

Tips är välkomna! :)
 
Jag följer upp men en fråga angående klinkers.
Jag har ett liknande golv med platta som det ligger 50 mm cellplast på och sedan 22 mm limmad spånskiva.
På det golvet hade jag tänkt lägga klinkers med golvvärme.
Hur går man tillväga?
Jag skulle ju vilja ha kvar lite isolering under golvvärmen om det är möjligt...
 
Efter att funderat ett tag så har jag beräknat nuvarande golvs hållfasthet.
Om man beräknar cellplastens hållfasthet så kan man belasta golvet med 65 kPa kortvarigt eller 20 kPa under lång tid, om man väljer den sämsta kvaliteten för tak och vägg. Troligen så har man lagt dit det som rekomenderas för flytande golv och då kan man belasta golvet med 100 kPa kortvarigt eller 40 kPa under lång tid.
Jag har då beräknat min kamins belastning, som har en yta under sig på c:a 0,25 kvm och total vikt på 265kg vilket är kraft på 2600N.

Kraften (N) / Ytan (m[sup]2[/sup]) = Trycket (Pa)
i mitt fall:
2600 / 0,25 = 10400 Pa = 10,4 kPa

Med andra ord så ska cellplasten i sin sämsta kvalitet hålla med marginal.
Kan någon bekräfta min beräkning tack!

De farhågor man har kvar är då vad detta tryck medför i intryck, böjning mm på spånskivan.
Kanske det räcker med att på spånskivan lägga en tunn gipsskiva, välja klinkers 10*10 och ha en elastisk fogmassa mellan klinkersplattorna för att klara böjningen av golvets yta??

Om man byter 22mm spånskiva mot 5mm stålplåt, som är betydligt styvare, borde man få ner höjden och desutom kunna ha vanlig fogmassa.
1kvm 5mm stålplåt väger c:a 40kg => 400 Pa = 0,4kPa
Ytan på gnistskyddet är c:a 0,84kvm i mitt fall, dvs ett tryck på 330N
Belastningen bör då bli:
2600+330 / 0,84 = 3488 Pa = 3,5 kPa

Har jag tänkt rätt ??
 
Om man nu väljer att ta en tunnare isolering och sedan ett lager med snabbbruk, tex Tm progress. Hur tjockt lager krävs och hur mycket måste det armeras.
Kaminen ger en punktbelastning på en yta av 0,25 m[sup]2[/sup] av total yta c:a 0,9 m[sup]2[/sup].
Trycket ska ju fördelas över hela ytan.
Finns det tabeller för sånt?

Sedan har jag sett att det finns tvåkomponents klinkersbruk som är något elastiskt samt elastisk fogmassa. Vet ej om det är tillämpligt dock.
Någon som har erfarenhet av det?
Det skulle även kanske vara lämpligt att lägga på hela golvet (som Grunt efterlyste en lösning på).
 
Jag har fått prisuppgift från min lokala bysmed på 5mm stålplåten som ska fördela vikten på golvet. Ytan är c:a 0,75 m[sup]2[/sup], väger c:a 40kg och är inte helt fyrkantig heller (7 yttre och ett inre hörn).
Det kostade mer än jag trodde: 1500kr.
C:a 1000kr är matrial, 500kr arbete.
På det lägger jag gips så jag kommer upp i rätt höjd och sedan klinkers med täljstenslook. Svart fogmassa. Sedan guldfärgad aluminiumlister runt det hela.

Ev byter jag gipset mot flytspackel om höjdmåttet blir udda ;) .

/Dag S
 
Dag Sa skrev:
Det kostade mer än jag trodde: 1500kr.
C:a 1000kr är matrial, 500kr arbete.
:surprised: De va dyrt, en sådan plåt kan du säkert köpa för en hundralapp hos en skrotfirma. Lägger du fram en hundring till, så kan de säkert kapa till den också. ;)
 
hmmm, värt att fundera på...

Har du något förslag på skrotfirma i stockholmområdet?
/Dag
 
Dag Sa skrev:
Har du något förslag på skrotfirma i stockholmområdet?
Tyvärr inte, men det finns säkert någon annan här på forumet som kan hjälpa dig. ;)

 
Har kollat med välsorterad skrotfirma med följande priser på plan stålplåt i dimension 1000x2000 mm:
tjocklek 4mm: 640kr
tjocklek 5mm: 800kr
tjocklek 6mm: 960kr
Plåten var av ospecad kvalitet, dock ej gjutjärn.
Bysmedens pris på 1000kr låter som ett gott alternativ trots allt. Järnpriset har gått upp i sommras.
Tiden rinner iväg och nästa vecka kan pelletskaminen komma.... :p
 
Dag Sa skrev:
Bysmedens pris på 1000kr låter som ett gott alternativ trots allt.
:surprised: Tycker du? ??? Han ville ju ha 1 000:- för 0,75 kvm. Skrothandlaren ville ju bara ha 300:- för samma yta. 5 mm prima plåt = 400:- / kvm. Hade han ingen, bättre begagnad plåt? ???
 
Immobil skrev:
:surprised: Tycker du? ??? Han ville ju ha 1 000:- för 0,75 kvm. Skrothandlaren ville ju bara ha 300:- för samma yta. 5 mm prima plåt = 400:- / kvm. Hade han ingen, bättre begagnad plåt? ???
Alternativ bysmed:
1500kr + moms har det visat sig (för att reta mig, och ge dig vatten på kvarn) alt. kvittolöst för 1500kr.
Jag får en snygg plåtbit med garanterade mått och stål kvalitet. Levereras på ett par dagar 500meter hemifrån.

Alternativ bysmed + plåt från skrot.
Måste köpa en hel plåt. 800kr
och transportera den (förlorad inkomst och bilkostnad 200kr)
arbete 500kr för bysmeden = 1500kr
Tappar ett par dagar i processen samt riskerar att bysmeden blir grinig för att hans plåt inte duger.

Plåten har vuxit och är 0,84m[sup]2[/sup] nu. Yttermått 920x1070 mm enligt sista skissen = 0,98m[sup]2[/sup].
Har inte tid att jaga plåtar på skroten, men klart att det är billigare att hitta en plåt där och köpa till kilopris. Har dock inte tid med det, även om jag inser att det är halva priset då jag kan köpa exakt yta. Jag ska kolla om han kan skriva kvittot så det blir lite mer på arbetskostnaden så man kan utnyttja som rotavdrag istället.
En tunn plåtbit från kaminfirman kostar c:a 1000kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.