Jag brukar alltid blanda i lite antimögelmedel i rödfärgen.
bensalkonklorid verkar fungera.
 
  • Gilla
haggan
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Såhär resonerar jag:

1. Jag har själv Alcros Stugfärg på huset (den finns ev fortfarande i sortimentet men är ungefär samma sak som Bestå). Den har suttit där i 10-12 år nu och ser ut att klara sig ett tag till utan problem. Men, skulle jag behöva måla idag finns garanterat inget att skrapa. Det är bara att tvätta och måla nytt. Inget sitter löst. Du har säkert rätt i att instruktionen säger skrapa, men här finns då inget löst........ Jag skulle tvätta och sedan måla. Enkelt och snabbt.

2. På landstället har vi målat med Jotuns demidekk. Samma procedur där. Tvätta, måla. Finns inget att skrapa efter 10-15 år.

3. Föräldrarnas hus här hemma, Demidekk där med, samma sak. Inget att skrapa. Tvätta och måla.

3 hus, samma enkla procedur. Kan ju inte bara vara tur.....

Vad gäller tvättningen: Med tanke på arbetsinsatsen för att måla ett helt hus är det väl ingen som gör det, oavsett färgval, utan att tvätta fasaden först. Det låter knasigt och är ju som att be om problem. Ingen skillnad där heller mao.
Vad gör du sen när du målat huset 4-5 gånger och aldrig skrapat rent? Då har du ett tätt lager med plastfärg som inte alls är bra vilket leder till fasader som inte andas och leder till allvarliga missfärgningar och rötskador.

Även Riksantikvarieämbetet förordar försiktighetsprincipen när det gäller akrylatfärger.
Byggnadsvårdens uppgift är bland annat att förhindra eller minimera slitage och nedbrytning av originalmaterial. Generellt sett intar därför byggnadsvården en restriktiv hållning till akrylatfärger eftersom man befarar risken att på sikt återigen stå inför problem med fuktbelastning i traditionella underlag som trä, kalk och puts.”​
 
huggan skrev:
Vad gör du sen när du målat huset 4-5 gånger och aldrig skrapat rent? Då har du ett tätt lager med plastfärg som inte alls är bra vilket leder till fasader som inte andas och leder till allvarliga missfärgningar och rötskador.
Jag nymålade mitt hus 2007 med akrylatfärg. då var jag 35 år. Om jag måste skrapa huset efter 4 ommålningar är jag ju nånstans minst 75-80 år.
Jag har nog andra prioriteringar då.
Om jag kommer ihåg det ska jag skriva hur det gick...
 
:) Ja vad som händer om 5x15 år......kanske är det ok att byta fasad då, eller skrapa föralldel....

Vad gäller tätheten: Jag vet inte säkert men nog är det väl så att färgen redan är tät idag? Om fasadbrädan är fuktig så torkar den bakåt till luftspalten så hur många lager färg som finns på utsidan har inget med fuktproblem att göra.

Förr var det däremot ett problem för då saknade man luftspalt och fick problem.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Mikael_L
Andreas_Hansson skrev:
bensalkonklorid verkar fungera.
Tips på inköpsställen?
 
Jag brukar blanda i kopparsulfit (sulfat?) heter ibland kopparvitriol. Finns hos de flesta färghandlare och kostar ca 150 kr för en burk som räcker till två burkar rödfärg.
 
Jag har målat mängder med Falu röd och alla mina byggnader är Falu röd. Min signatur avslöjar nog lite varför... Hur som helst, ja det blir mögel, millimeterstora svarta prickar, speciellt på norrsidan. Men det varierar från batch/ årgång vad jag sett. Numera har jag gått över till en annan slamfärg, Falu vapen som också tillverkas i Falun och som i princip är "samma färg" men betydligt billigare. Pigmentet kommer dock inte från Falu gruva, men pigmentet har i princip inget med beständigheten att göra, det är ev färgäktheten som kan påverkas. Falu Vapen funkar riktigt bra och ett 1 årstest visar ingen skillnad mot "originalet". Jag ser inga problem med slamfärg och eftersom mina väggytor är målade med slamfärg kommer jag inte måla med något annat framöver heller. Det är väl mig veterligen den enda färg som andas och som är ett hyfsat "miljöalternativ"
 
M
Vet inte hur vettigt det är, men jag fick tipset av en gammal bonde att blanda in gammal motorolja i Falu Rödfärgen, sen håller den i en evighet....
 
Mikael_L
Eh, man ska inte lyssna så mycket på snåla bönder ... ;)




Andreas_Hansson skrev:
Här köpte jag
[länk]
OK. Ja jag googlade fram siten ifråga. Så det är ingen hyllvara i färgbutikerna då?!
Hur mycket blandar du i?
 
Kommer inte ihåg riktigt men runt 4% tror jag det var.
Annars lät ju kopparsulfat som sebsv211 tipsade om en bra grej att blanda i
 
Mikael_L
Kopparsulfat går att blanda in i mindre mängd i falu röd rödfärg (även svart och grå), men vi ska ha en ganska ljus slamfärg, ljusgrått med lite grönt i. Lite kopparsulfat i denna soppa gör att färgen slår över i blått. Jag har provat, det såg passande ut för en skräckfilm. :)
 
Kopparsulfit, kopparsulfat, kopparvitriol, bensalkonklorid och motorolja. Är det i någon speciell ordning man ska blanda eller är det bara att köra i?
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Skulle säga att detta mycket är en estetisk fråga. Slamfärgen förändras helt klart när den åldras. Många med slamfärgsmålade hus uppskattar dock den "patina" som slamfärgen ger när den kritar. Gillar man uttrycket hos en lite äldre slamfärgad fasad kan man vänta mycket länge mellan ommålningarna - det finns det otaliga bevis för runtom i landet.

Vill man däremot ha ett "perfekt" och oförändrat utseende över tid är kanske inte slamfärgen ett så bra val. Själv tycker jag dock de äldre röda plastfärgade husen på landet ser hemska ut. Färgen är blank och bjärt och skriker plastfärg lång väg. Ofta målas den också väldigt flödigt vilket ser just plastigt ut när profiler och dyligt på tex locklister täcks över.

Vi målade om vårt slamfärgade hus häromåret men mest pga att vi ville byta till en ljusare röd kulör. Då var det ca 20 år sedan det målades senast och såg fortfarande bra ut i våra ögon. Ommålningen med piassavaborstning plus avspolning är också mycket enkel.

Mögel kan bli ett problem ljusa nyanser. På de mörkare syns det knappast. Att ha i gammal spillolja i färgen är dock ett riktigt dåligt tips. Spillolja innehåller allt möjligt skit som tungmetaller etc. Att sätta det på ens eget hus och sen låta det lakas ur och hamna kring huset där barn mm leker är knappast en bra idé.
 
Redigerat:
  • Gilla
multix och 1 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
:) Ja vad som händer om 5x15 år......kanske är det ok att byta fasad då, eller skrapa föralldel....

Vad gäller tätheten: Jag vet inte säkert men nog är det väl så att färgen redan är tät idag? Om fasadbrädan är fuktig så torkar den bakåt till luftspalten så hur många lager färg som finns på utsidan har inget med fuktproblem att göra.

Förr var det däremot ett problem för då saknade man luftspalt och fick problem.
Alla har inte nya hus med luftspalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.