Hej,

Vi har renoverat vår sommarstuga från topp till tå och skall nu välja golv. Jag vill gärna ha ett furugolv men vår snickare säger att man då måste ha 20 grader året om annars rör sig golvet för mycket och kan börja knarra, glipa och annat tråkigt.
Vi tänkte ha 15 grader ungefär vintertid. Kan ni hjälpa mig? Vad hade ni lagt för golv? Måste jag verkligen ta ett laminatgolv, känns trist!!??
 
Klart ni kan ha furugolv. Glipar gör ju furugolv och det rör sig med årstiderna, lite större springor på vinter och mindre på sommar. Men det är ju så det ska va :) 20c behöver ni inte hålla inomhus
 
  • Gilla
evalouise
  • Laddar…
Vi la furugolv i vår stuga för tre år sen och vi håller ca 10-12 grader där på vintern. Funkar utmärkt hittills. Vårt golv var tjockt nog att läggas självbärande men det ligger skruvat på undergolvet.
 
  • Gilla
Stuganinorr
  • Laddar…
Snickaren är väl rädd att ni, efter en kall vinter med 20% luftfuktighet och breda springor mellan golvplankorna, skall reklamera hans "dåliga jobb". Så tar han det säkra för det osäkra.

Men jag undrar om inte ett modernt "trägolv" är lika formstabilt som ett laminatgolv.
Det finns ju trestavs- tvåstavs- och enstavsgolv i massor med träslag,
som är uppbyggda av längs- och tvärslimmade träskikt.
Och som dessutom är uppbyggda med klickteknik.
De borde ju klara rätt stora fuktvariationer.

Om man inte nöjer sig med ett gammalt "hederligt" plankgolv, som rör sig med årstiderna.
 
Jag hade lagt trägolv utan att tveka.

Lägger man trägolv får man vara beredd på att det kan glipa och knarra oavsett vad man har för temperatur på vintern. Det finns många fritidshus som står helt kallställda på vintern och ändå har trägolv. För övrigt skulle jag säga att det rör sig mer mellan sommar och vinter om du har 20° än om du har 15°.
 
Trägolv, absolut! Vi har trägolv på inglasad altan, helt ouppvärmd vintertid. Funkar hur bra som helst.
 
Kurtivan skrev:
Trägolv, absolut! Vi har trägolv på inglasad altan, helt ouppvärmd vintertid. Funkar hur bra som helst.
Samma här, vårt är självbärande 30x190 med cc60 och 195mm isolering i torpargrund. Inga problem med skarvar eller knarr. Blir dessutom bara finare med åren...
 
  • Gilla
Blueztar
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Trägolv, absolut! Vi har trägolv på inglasad altan, helt ouppvärmd vintertid. Funkar hur bra som helst.
Hej! Vilket typ av trägolv har ni där? Är det tryckimpregnerat eller vanligt massivt? Vet du tjockleken?
 
Amy Olivia Amy Olivia skrev:
Hej! Vilket typ av trägolv har ni där? Är det tryckimpregnerat eller vanligt massivt? Vet du tjockleken?
Det är egentligen ett vanligt spontat undergolv, jag tror tjockleken är någonstans mellan 27 och 30 mm.
 
Tack för snabbt svar. Hur länge sen lade ni det? Är det fortfarande lika fint? (Ser att du skrev inlägget 2013 :)
 
Amy Olivia Amy Olivia skrev:
Tack för snabbt svar. Hur länge sen lade ni det? Är det fortfarande lika fint? (Ser att du skrev inlägget 2013 :)
Vi lade det 2005, sedan bara såpskurning en gång per år och det ser hyfsat likadant ut som från början
 
Hej!
Jag la ett massivt trägolv ovanpå det gamla för två år sedan.
Lumppapp emellan o golvskruv i sponten var sextionde cm samt limmade kortändarna (som också var spontade).
Jag håller tio grader i stugan då vi inte är där o golvet ser kanonfint ut!
Henrik
 
K Kurtivan skrev:
Det är egentligen ett vanligt spontat undergolv, jag tror tjockleken är någonstans mellan 27 och 30 mm.
..ser nu att du skrev det i tråden
K Kurtivan skrev:
Vi lade det 2005, sedan bara såpskurning en gång per år och det ser hyfsat likadant ut som från början
K Kurtivan skrev:
K Kurtivan skrev:
Vi lade det 2005, sedan bara såpskurning en gång per år och det ser hyfsat likadant ut som från början
Låter toppen! Och på helt ouppvärmd inglasad altan alltså. Är det furu eller gran?
 
H Henrik Hed skrev:
Hej!
Jag la ett massivt trägolv ovanpå det gamla för två år sedan.
Lumppapp emellan o golvskruv i sponten var sextionde cm samt limmade kortändarna (som också var spontade).
Jag håller tio grader i stugan då vi inte är där o golvet ser kanonfint ut!
Henrik
Tack för info!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.