Hej
Har varit och inhandlat mig en avfuktare (woodsDS36) till min källare, (en plans hus med källare -65)
Min fråga är hur ventilerna ska stå? har kört öppna spjäll förut, har legat runt 60-70% fukt, enligt hygrometer från "Classe" ibland högre, när tvätt och dusch görs där nere.

// Martin
 
Har lite samma fundering men har inte köpt avfuktaren än :)
Det logiska borde vara att man stänger, men samtidigt vill man kanske få in lite friskluft..
Nu tror jag dock att jag i mitt fall får luftombyte iaf efter som jag har öppet i trappan upp till 1-plan.
 
Spontant, stäng ventilerna.

Torra dagar (vintern) kan man ju öppna ventilerna och stänga av avfuktaren om man vill ha in friskluft.

Själv har jag avfuktaren på för jämnan och alla ventiler stängda. Torkar källaren på sommaren och tvätten på vintern. :)
 
Stäng ventilerna och kör enbart avfuktare. Dra ner en fuktmätare som du enkelt kan avläsa. (För att se att avfuktaren inte stannat)
 
Stäng ventilerna, annars så kommer det in ny fukt hela tiden som avfuktaren får slita med.
Frisk luft blir det IOM att fuktkvoten går ned och tendenser till mögel försvinner. Ett hus från 65 är nog ändå tillräckligt "ventilerat"
Morsans problemkällare blev riktigt bra med avfuktaren och stängda fönster.

Protte
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.