Allting skulle bli så otroligt mycket enklare, snyggare och billigare om vi inte gjorde ett badrum på övervåningen. Men räcker ett badrum till ett hus på 110 kvm och 4 sovrum? Det finns möjlighet att göra ett badrum i källaren i framtiden. Källaren är nu helt oinredd med betongväggar och golv och det kommer nog alltid vara en dörr dit ner.

Hjälp mig med idéer och synpunkter?
 
Det behövs åtminstone 2 toaletter. Vi har bara 1 toalett i vårt enda badrum, på övervåningen. Den blir ofta en flaskhals med tanke på barn och besökare. Två badrum blir kanske mer ett behov med äldre barn i familjen.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Har ni toalett uppe eller är det oinrett? Svårt att säga utan att veta er familjesituation. Men en toa uppe tar ju mindre plats och är billigare, kräver inte samma tätskikt t.ex. Sen bygga extra badrum i källaren när det blir läge för det. För egen del har vi bara ett badrum, visserligen med både badkar och separat dusch så två kan faktiskt duscha samtidigt. När jag bygger ny tvättstuga så kommer den få en dusch så det finns två skilda utrymmen att duscha i. Det kan vara skönt om man har större barn t.ex
 
Det är ytterst få gånger det finns behov av flera badrum/toaletter i en normalstor familj, det är den erfarenhet jag har. Vi har under en tid varit 7 personer i hushållet med bara ett toa/dusch-rum och det har fungerat rätt bra. Badrum på övervåning kan också bidra till större fuktskador i huset om det skulle bli ett läckage. Kör på och se om det funkar med ett, du har ju en backup-plan med källaren.
 
Frågan är, behövs det 2 eller tre badrum.....
 
  • Gilla
karlbrutal och 5 till
  • Laddar…
Det går inte att duscha två samtidigt här i alla fall. Vårt badrum nere är tillräckligt stort. Så ja, vi kör väl med ett så länge så får vi se.
 
Vi har 2 badrum på 3 personer 114 kvm, hade aldrig klarat oss med bara 1, fruntimmer har en förmåga att spendera halva livet där inne,
 
  • Gilla
leofendez och 1 till
  • Laddar…
Det beror väl på hur man lever och vad man har badrummen till.

Vi hade i vårt förra hus, och kommer att ha i det vi bygger nästa år, två fullstora badrum samt en toalett. Ett badrum på ovanvåningen för de tre barnen (och gästrummet) samt ett badrum i vår "vuxensvit" där vi även har ett garderobsrum. Lyxigt kanske men väldigt skönt...

Jag upplever det som väldigt skönt att kunna ta ett bad eller duscha utan att ungdomarna knackar på och undrar "är du klar snart?".

Men visst, med god planering och smarta rutiner (några duschar/badar på kvällen, några på morgonen) så går det nog fint med ett badrum samt en toalett.

I-lands problem är det definitivt!
 
Redigerat:
Om jag var spekulat på ett hus så skulle jag vilja ha två toaletter och två duschar. Allt annat skulle vara ett stort minus. Att ha "andraduschen" i källaren är okej.
 
Att bada kan lätt ta en timme, medan en dusch tar fem minuter.

Och ett toalettbesök kan ta allt från en minut till en halvtimme,
beroende på vem man är.

Så en fungerande minimibestyckning är
en kombinerad dusch + toalett,
samt en separat toalett

Badrum förstör nog logistiken totalt.


OT
I ett "släkt-fritidshus" finns ett litet kombinerat dusch/toalettrum.
Stugan kan , inklusive friggebod, husera ett tiotal personer under högsäsong.
Så ett år satte någon upp ett "jättekorsord" på väggen vid toaletten.
Ett sånt där man köper i bokhandeln och som är cirka en kvadratmeter stort.

Gissa om det blev timslånga köer till toaletten :p
 
Kurtivan skrev:
Det är ytterst få gånger det finns behov av flera badrum/toaletter i en normalstor familj, det är den erfarenhet jag har. Vi har under en tid varit 7 personer i hushållet med bara ett toa/dusch-rum och det har fungerat rätt bra. Badrum på övervåning kan också bidra till större fuktskador i huset om det skulle bli ett läckage. Kör på och se om det funkar med ett, du har ju en backup-plan med källaren.
Skulle tvärtom vilja påstå att det oftast finns behov minst två toaletter, och har man lite större barn även minst två duschar. Personligen så avskyr jag när man inte kan "sitta i fred" för att det står någon utanför och vill in. Bra att det fungerade för er, men för många andra hade det varit en ohållbar situation...
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
Ska ni ha sovrum på övervåningen?
I sånt fall skulle jag definitivt vilja ha en toalett där uppe. Bökigt springa i trappen varje gång man måste upp och kissa! (rasrisk :) )

Tycker att det låter som en bra plan att inreda ett 2:a badrum i källaren. Så mitt förslag är liten toalett på övervåningen och sen då bygga ut med badrum i källaren vad det lider.
 
  • Gilla
Cujo
  • Laddar…
Dusch o toa måste väl finnas på bottenplanet för handikappanpassningens skull....?
Skulle nog även påstå att värdeminskningen på huset motsvaras av vad det kostar att i efterhand installera ett badrum på ovanvåningen.
 
Jag kan lägga till att våra grannar med tre barn flyttade för ett tag sedan. En av huvudorsakerna var att de bara hade ett badrum.

TS - lägg ut en planlösning och lite bilder så kanske du kan få ett kreativt förslag på hur man kan klämma ín en mugg på övervåningen.
 
M
Jag hade absolut lagt ett badrum/toalett på övervåningen också. Vi har två våningar i vårt hus; en toalett på övervåningen och ett badrum på undervåningen. Två vuxna och två barn i yngre tonåren. Jag önskar så att vi hade haft ett badrum till. Ofta är vi ute hela familjen och gör aktiviteter ihop (joggar, cyklar etc) och när vi sedan kommer hem och ska duscha allihop så kan det ju dröja en stund innan det blir ens tur... Så har ni chansen, bygg två badrum!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.