Jag upptäckte att en handdukstork i vårt nya badrum läcker. Har fått besked av varuhuset där jag köpte den, K-rauta, att jag får en ny av leverantören, så det är inga problem, men när jag frågar om ersättning även för installation så tar det stopp.

Enligt konsumentköplagen har jag ju "rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan." Visst borde väl det gälla montering/installation, eller?

Varuhuset kan inte svara på den frågan, utan skickar den vidare till leverantören som i sin tur inte säger någonting.




 
Jag är osäker på sakfrågan, men jag tror att du har rätt.

Men K-rauta kan inte lägga över ansvaret på sin leverantör, det är K-rauta som är ansvariga inför dig.

Det som kan bli en tvistefråga är om läckan verkligen beror på fel i varan, eller om det är installationen som blivit felaktig.
 
Jag tror inte det blir en tvistefråga. Läckan har inte uppstått i en koppling. Det sipprar ut vatten mitt på själva röret. Hålet i sig är inte synligt, men man ser var vattnet kommer ut. Tror inte det kan bero på felaktig installation ...

Att det är K-rauta som är ansvariga inför mig kände jag inte till. Men det låter ju helt rimligt. Jag får konfrontera dem med det, helt enkelt.
 
Det där är en av orsakerna till att många inte vill montera material som kunden köpt själv. Om jag säljer och monterar en handukstork, som visar sig vara felaktig, så löser jag oftast det direkt med återförsäljaren eller tillverkaren. Då skickar de antingen ut en egen servicegubbe, eller så betalar de för min tid. Då behöver inte kunden fundera över några kostnader alls. Byggvaruhusen står sällan för arbetskostnaden utan man får bara en ny vara, eller pengarna tillbaks.
 
Jo, det hade ju varit bra om det var på det viset.

Nu fick jag i alla fall besked att jag kan få 300:- i ersättning för montering: "de står för ersättning är det max 300 Kr / tim arbete och max 1 timme arbete för en handdukstork och de ersätter inte för långa bilresor eller dylikt".

Så nu är det ju bara att ringa den VVS-montör som vill komma hit och tjäna sig den rejäla hackan. :)
 
Jag antar att de räknar med att du kan dra ROT så att de ersätter motsvarande en timlön på 600kr? Blir på håret att du hittar någon som gör jobbet för den summan dock eftersom de flesta tar en framkörningsavgift eller avgift för servicebil etc och denna del kan man då normalt inte få avdrag på.

Du har enligt kkl rätt till de merkostnader som uppstår för fel i vara. Får du ingen som kan göra jobbet för den summan de föreslagit får du fundera om du vill klaga och hota med ARN anmälan eller om du står för mellanskillnaden för att slippa stök.
 
M
Jag ska prata med dem en gång till. Men blir det någon liten mellanskillnad ändå så tar jag den hellre än en massa stök.

I såna här lägen önskar jag att jag själv var lite VVS-händig. Det ser ju så enkelt ut :)

bild-6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
miksil skrev:
De ska ersätta dig fullt ut för de merkostnader du har. Det inkluderar resor, förlorad arbetstid, kostnad för VVS-montör och vad det nu kan vara. Givetvis ska du hålla nere kostnaden så gott det går.
Jag ska ta med mig detta o hävda min rätt enligt kkp. Tack för länk!
 
Den där är nog också väldigt enkel att byta. Nu vet jag inte HUR okunnig du anser dig vara, men om du har en någorlunda rimlig händighet (typ vet hur man använder en skiftnyckel) så klarar du det med lite råd här på forumet.

Den sitter ju dessutom i ett badrum, så OM det skulle läcka litet så är det ju ingen större skada skedd.
 
Jag hade kanske klarat av det, men jag tänker inte ge mig på det ändå. VVS-montören är på väg ...

Men som sagt, det hade ju varit skönt med lite grundläggande förståelse för olika typer av VVS-kopplingar och rör och stödhylsor osv. Och det går ju att läsa sig till, men jag tycker det är först när man provar som man riktigt får förståelse ...

Så nästa gång det dyker upp nåt så fixar jag det själv. :)
 
Det ser ut som torken är kopplad mot inkommande kran, med s.k lekande mutter. Dvs på torken sitter det en rörstump med en plan yta nedåt, på den sitter det en packning som trycks mot en plan yta på kranen. Muttern på torken gängas på en utanpåliggande gänga på kranen, muttern drar ned torken mot kranen så att packningen håller tätt.

Jag kan ha fel, det skulle kunna vara en konisk koppling också, samma princip med muttern, men då är det 2 koniska metallytor som trycks ihop utan packning.
 
1.500 tog rörläggaren för detta arbete. Efter diverse diskussioner delade butiken och deras leverantör på det.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.