Hej!

Har köpt ett hus där vi nu genomför en renovering som innefattar flytt av väggar etc. För att kostnaderna inte ska bli för stora försöker vi göra så mycket som möjligt själva, bland annat rivning av de existerande väggar som ska bort.

Enligt dokument från husets uppförande så är det ytterväggarna som är bärande och inga bärande innerväggar finns dokumenterade. Verkligheten har stämt överens med dessa dokument förutom på en punkt. "Mitt" i huset, vinkelrätt mot takstolarna, finns det ett 160 cm brett väggparti där en skjutdörr har varit placerad. Detta väggparti är uppbyggd som en bärande konstruktion med en 220*90 balk som vilar på två ~34*90 (mm). Tittar vi på ritningen på huset så är denna del tjockare ritad samt att den går in en bit i den vägg som vi inte ska riva (röd markering).

ritning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
. dok.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min fråga är då enligt titeln, är väggen bärande för endast skjutdörren eller för hela huskonstruktionen?

/mvh mansjo
 
Mikael_L
Jag tycker det verkar saknas balk eller hjärtvägg till vänster om den där stora limträblken ! :eek:

Har tidigare ägare rivit väggen mellan sovrum 14,8 och sov 10,3?
 
Mikael_L skrev:
Jag tycker det verkar saknas balk eller hjärtvägg till vänster om den där stora limträblken ! :eek:

Har tidigare ägare rivit väggen mellan sovrum 14,8 och sov 10,3?
Väggen mellan sovrummen rev vi efter konsultation med en snickare som sa att "den väggen bär knappt upp råsponten" (eller något liknande). Väggen var för övrigt uppbyggd på samma sätt som de icke bärande väggarna (typ den mellan sovrum 14,8 och kök). Nedan är en bild på hur väggen mellan sovrum 14,8 och 10,3 såg ut, inga balkar någonstans.

vagg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Ja den väggen såg lite klen ut för att vara en bärande hjärtvägg, mest att det är så glest mellan stående regler i kombination av att det inte är någon bärlina i överkant.

Men en bärande innervägg behöver inte alls ha en bärande bjälke i sig, och inte heller behöver det vara någon överdriven dimension på reglarna. Jag har två bärande innerväggar här i huset som består av 45x70 stående reglar och sen ingen bärlina. Men det är en stående regel exakt under varje golvbjälke då istället.


Du verkar ju ha en spännvidd på över 7 meter, för det mesta krävs det en bärande hjärtvägg eller någon avväxling då. Men är inte bostadsplan ovanpå, eller ett väldigt smalt sådant (= liten last + ev hjälp från takstolarna) så kan det kanske vara OK utan.
 
  • Gilla
mansjo
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Ja den väggen såg lite klen ut för att vara en bärande hjärtvägg, mest att det är så glest mellan stående regler i kombination av att det inte är någon bärlina i överkant.

Men en bärande innervägg behöver inte alls ha en bärande bjälke i sig, och inte heller behöver det vara någon överdriven dimension på reglarna. Jag har två bärande innerväggar här i huset som består av 45x70 stående reglar och sen ingen bärlina. Men det är en stående regel exakt under varje golvbjälke då istället.


Du verkar ju ha en spännvidd på över 7 meter, för det mesta krävs det en bärande hjärtvägg eller någon avväxling då. Men är inte bostadsplan ovanpå, eller ett väldigt smalt sådant (= liten last + ev hjälp från takstolarna) så kan det kanske vara OK utan.
Väggen mellan sovrummen ska byggas upp igen men mer robust denna gången, så den öppna planlösningen är temporär. Dock ska väggen mellan köket och sovrum 14,8 flyttas så att den hamnar i linje med väggen mellan sovrum 10,8 och mat/allrum, samtidigt som väggen mellan kök och mat/allrum tas bort. Det är här mitt problem är och frågan är då om den lilla biten bärande vägg bär hela huset eller bara var ett stöd för skjutdörren som hängde i en skena i balken. (Bilden visar på ett ungefär hur det ska se ut med den nya planlösningen).

pl1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Personligen tror jag att du behöver en balk där.

Jag antar att bjälklaget för övervåningen går rakt över huset i riktningen yttervägg-altan -> yttervägg-kök. Och vidare antar jag att golvytan på ÖV är minst 5-6 meter bred.
Och har du inte några riktiga herrejösses balkar i bjälklaget (betydligt mer än 45x220 trä) så behövs det nog en hjärtvägg alt bärande balk.

Och förövrigt. När ni återuppbygger väggen mellan sovrummen, kolla noga att bjälklaget/golvet blir rakt. Annars, lyft och stämpa upp till att allt blir rakt, innan ni gör klar väggen.
 
  • Gilla
mansjo
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Personligen tror jag att du behöver en balk där.

Jag antar att bjälklaget för övervåningen går rakt över huset i riktningen yttervägg-altan -> yttervägg-kök. Och vidare antar jag att golvytan på ÖV är minst 5-6 meter bred.
Och har du inte några riktiga herrejösses balkar i bjälklaget (betydligt mer än 45x220 trä) så behövs det nog en hjärtvägg alt bärande balk.

Och förövrigt. När ni återuppbygger väggen mellan sovrummen, kolla noga att bjälklaget/golvet blir rakt. Annars, lyft och stämpa upp till att allt blir rakt, innan ni gör klar väggen.
Tack för svaren och tipsen! Känns som om jag har gjort så mycket som jag vågar utan att ta hit snickaren igen, har ändå tänkt att låta honom sätta själva stommen för varje vägg så han kan lika väl komma nu.
 
Jag utgår från att "vindsvåningen" ej är möblerad, eller möjligen använd som lättare förråd.

I så fall har "hjärtväggen" mest som funktion att stabilisera takstolens underram,
så den inte sviktar obehagligt när man går där och ställer väskor och liknande.
Lasten blir alltså liten, och "hjärtväggen" kan vara klent dimensionerad, precis som Mikael_L skriver.

Har för övrigt själv en "hjärtvägg" som bara består av 70x45 reglar, med förråd och ett litet gästrum ovanpå.

Jag kan tänka mig (men är ingen "expert") att man kan stabilisera upp den öppnade delen med kortlingar, eller i värsta fall med en balk.
 
KnockOnWood skrev:
Jag utgår från att "vindsvåningen" ej är möblerad, eller möjligen använd som lättare förråd.

I så fall har "hjärtväggen" mest som funktion att stabilisera takstolens underram,
så den inte sviktar obehagligt när man går där och ställer väskor och liknande.
Lasten blir alltså liten, och "hjärtväggen" kan vara klent dimensionerad, precis som Mikael_L skriver.

Har för övrigt själv en "hjärtvägg" som bara består av 70x45 reglar, med förråd och ett litet gästrum ovanpå.

Jag kan tänka mig (men är ingen "expert") att man kan stabilisera upp den öppnade delen med kortlingar, eller i värsta fall med en balk.
Ovanvåningen, om man nu kan kalla det en våning, är bara en råvind utan inredning eller annat bröte. Huset är ett modulhus från Anebyhus om det nu har någon betydelse.

Men, oavsett om nu husets beskrivning säger att ytterväggarna är bärande och ingenting om innerväggarna (fältet för bärande innerväggar är tomt) så kan innerväggarna fortfarande vara bärande? Eller har ny kunskap tillkommit över åren som gör att andra krav ställs? Samtidigt är det ju utritat bärande innerväggar på ritningen där skjutdörren varit placerad. Känns något motsägelsefullt.

Extremfallet vore ju om hela våningsplanet rensades från innerväggar och bara blev ett stort rum, skulle detta gå om nu tak etc. endast vilade på ytterväggarna, eller har innerväggar andra funktioner skilda från bärigheten, t.ex. stabiliserande egenskaper?
 
Mikael_L
Om du med att det är ritat bärande innerväggar menar att väggen är lite tjockare vid kökskjutdörren så kan det helt enkelt vara så att den är ritad tjockare och ska byggas tjockare föra att rymma själva skjutdörren.
Inte helt lätt att säga vad.

Men du skriver typ "oinredd råvind".
Är det t.ex. fackverkstakstolar, kan se lite olika ut, men t.ex.
V-0303-Di88.jpg
så är det inte alls omöjligt att takstolarna är fribärande i hela spännvidden = hjärtvägg/balk mitt i huset behövs ej.
 
  • Gilla
mansjo
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Om du med att det är ritat bärande innerväggar menar att väggen är lite tjockare vid kökskjutdörren så kan det helt enkelt vara så att den är ritad tjockare och ska byggas tjockare föra att rymma själva skjutdörren.
Inte helt lätt att säga vad.

Men du skriver typ "oinredd råvind".
Är det t.ex. fackverkstakstolar, kan se lite olika ut, men t.ex.
[bild]
så är det inte alls omöjligt att takstolarna är fribärande i hela spännvidden = hjärtvägg/balk mitt i huset behövs ej.
Som tur var tog jag kort när jag var uppe senast, även om det inte visar hela konstruktionen:

tak.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser onekligen ut som din bild ovan.
 
Mikael_L
Jaja. Ja det är ju fackverksstolar. Och dom kan absolut vara fribärande över hela husets bredd så du inte behöver ha någon hjärtvägg eller annat stöd. :)
Jag blev lurad av att jag såg en trappa i din planritning.

Men tänker du börja lasta upp saker på vinden så kan stöd under krävas.

Om du vill kan jag kasta in lite värden på dina takstolar i mitt takstolsprogram så kan jag räkna ut ifall dom verkar vara fribärande och ha kapacitet för lite extra last.
Du får i såfall mäta upp dimensioner, vinklar och avstånd och spännvidd (på ett ungefär). Och gärna se om det möjligen är k-klassat virke, och vilken klass i så fall. Och snözon eller ort.
Egentligen behöver jag nog inte alltför många uppgifter. Dim på överramar och underram, samt spännvidd. Taklutningen verkar vara ca 27°. Jag kan inte räkna med annan än 14° eller 27°, så ... :surprised:

Men med tanke på hur mellanväggen såg ut samt att det är fackverkstakstolar så har jag nu ändrat mig och tror att du har fribärande takstolar och slipper allt jox.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.