Hoppas någon i detta forum har erfarenhet av hur skorstensfria spisar fungerar, hur miljövänliga de är o s v? Jag funderar på att köpa en "Cambridge", men vet i princip inget om de är bra eller dåliga och om de avger speciellt mycket värme. Kostnad etc?
Tacksam få veta mer av någon som har en sådan spis eller har kunskap?
Varm sommarhälsning!
Elinar :confused:
 
Skorstensfria spisar eldas ofta med olika former av etanol.

De avger viss värme, men det är definitivt inget du värmer upp ett hus med. De är att likställa med ett gäng värmeljus. Köper du en sådan är det enbart för mysfaktorns skull, ingenting annat.

Jag hade en sådan i min tidigare lägenhet och i början var jag eld och lågor (om uttrycket ursäktas). Men sedan tröttnade jag. Jag tyckte att den avgav en obehaglig lukt. Det kan förvisso ha berott på bränslet, men det var å andra sidan vanlig bio-etanol avsett för just skorstensfria spisar.

Jag kanske bara hade dålig ventilation?

Hur som helst... Det är det ett fullgott alternativ till att tända några ljus, men egentligen inte så mycket mer.
 
Det blir mycket fukt i luften vid förbränning av etanolen i skorstensfria spisar. Så bra ventilation är att föredra.

Personligen tror jag att en DVD-film av en öppen eld som visas på TV:n ger både mer och billigare värme. :)
 
SergeantSnorkel skrev:
Personligen tror jag att en DVD-film av en öppen eld som visas på TV:n ger både mer och billigare värme. :)
Med tanke på att spisbränslet kostar ungefär 50:-/litern kan det mycket väl stämma. För 50:- kan man ha TV:n igång väldigt länge. ;)
 
Tack så jätte-jättemycke. Nu känns det som om jag inte ska lägga några slantar på en sådan tingest.
Sommarkramar!
 
  • Gilla
mol0101
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.