hahalj
Vi har 6 st trådlösa och seriekopplade Houseguard KD101. Har nu under några dygn vaknat flera gånger mitt i natten av att larmet går igång och det är lika chockartat varje gång med flera varnare på samma våningsplan som ljuder :wow:.

Men varje gång det har gått igång har det varit falsklarm. Ingen brand, ingen rök, ingen lukt, inget som jag kan se. Och det verkar alltid vara samma varnare varje gång som triggar hela kedjan, huvudenheten. Tar man ner den så antingen slutar det direkt eller så får man ta ur batteriet så tystnar alltihop. Eller tystnar alla om man dödar huvudenheten oavsett vilken som triggat?

Är det fler som har haft liknande problem med falsklarm?
Vad kan det finnas för orsaker till detta? Kan hög luftfuktighet trigga larmet? Dammpartiklar i luften?
:confused:
 
Jag hade samma problem. Nu minna hag dock inte märket på varnarna. Men de jag hade slutade inte för att man tog ner en. Man fick stänga av var och en. Även den som satt uppe på vinden.
 
Damm och småkryp kan ställa till det för moderna ej radioaktiva rökdeccare...
 
Jag vet att mitt larm kopplat till larmcentral gärna går om man slipar så det dammar mycket. Efter ett tag beckade den igen tror jag, för den tjuvlarmade om och om igen trots varken eld, rök eller slipdamm.

Monterade isär den och blåste rent! Sedan dess har den funkat normalt. Numer slänger jag en plastpåse över den om något ska slipas i närheten. Känns egentligen helt fel, men vad gör man?

Mina grannar och Rapid är nog glada för det :p
 
hahalj
Kan ju inte säga att vi har speciellt dammigt hemma, har heller inte hållit på och slipat inomhus. Småkryp, tja, skulle vara nån vilsen fluga då, men är de verkligen känsliga för det? Satte upp dessa varnare för ca ett halvår sedan och de har inte falsklarmat förrän första gången nu i helgen. Men jag ska prova att blåsa rent den med tryckluft på burk för kameror, värt ett försök.
 
Väldigt hög luftfuktighet (mer eller mindre dimma) kan trigga rökdeckare.
Damm, insekter kan också trigga rökdeckare.
Råkade tidigare ut för att våra trådade sammankopplade brandvarnare gick igång utan anledning, det jag misstänker är att det kom in lite damm från ventilationen i rökdetektorn (tilluften satt för nära rökdetektorn). På jobbet har några insekter kommit in i rökdetektorn och startat brandlarmet, minst tre gånger).
 
Jag har ingen koll på hemsystem eller detektorn i fråga, däremot har jag koll på större system och rökdetektorer. En modern rökdetektor är optisk, oftast enkeloptisk, ibland dubbeloptisk. Jag vet inte om det finns dubbeloptiska för hemmabruk, dock. En optisk detektor fungerar så att inne i kammaren - som är "ljusisolerad" - sitter en lysdiod som sändare och en mottagare. Dessa sitter så att ljuset inte kan gå direkt från sändaren till mottagaren. I normalläget så letar sig en viss mängd ljus fram till mottagaren och detektorn erhåller en viss signal beroende på den mängden. När rök letar sig in i kammaren reflekteras ljuset mot rökpartiklarna och den mottagna signalen förändras och så småningom uppnås en larmnivå och detektorn larmar.

Enkeloptiska detektorer kan ha problem med att skilja vattenånga från rök och av den anledningen skall man inte sätta rökdeckare i närheten av duschutrymmen eller precis utanför badrumsdörren, samma sak med bastu.

Dammpartiklar är lättare att urskilja däremot och orsakar sällan direkta falsklarm. Däremot blir en detektor med tiden nedsmutsad i en dammig miljö, vilket kan ge falsklarm på lång sikt. I mer avancerade system finns teknik för kompensering och felindikering innan detektorn går i larm.

Insekter har tidigare kunnat ge problem, bland annat hade ett företag jag tidigare jobbade på problem med detta, men jag skulle tro att det problemet numer är helt bortbyggt. På "min" firma berodde problemet på att insekter kom in och kortslöt något på kretskortet har jag för mig, alltså inte in i själva detekteringskammaren.

Ventilation kan ställa till det. Dels genom att ventilation kan föra med sig en hel del damm och skita ner detektorn, tilluftsventiler har ju en benägenhet att bli lite dammiga ibland... Sen skall man aldrig sätta en rökdetektor i närheten av ett tilluftsdon av den uppenbara anledningen att det är ju det sista stället som eventuell rök i rummet når, där kommer ju friskluft in hela tiden. Frånluftsdon är en annan femma, har man ett sånt i rummet så sätt detektorn någon halvmeter till en meter framför/bredvid, där kommer ju röken garanterat passera.

Vissa tekniska utrustningar kan också orsaka problem men nu är jag ute på lite djupt vatten. det jag vet är att vi aktar oss för HF-don, vissa lysrörsarmaturer. Vet dock ej om det stör detektorn i sig eller kommunikationen till larmcentralen.

Att som realdoolar sätta en plastpåse över detektorn under dammiga arbeten är helt rätt, sånt gillar vi i branschen, poäng på det! (y) Glöm bara inte att ta bort den när du är klar, eller någon timme senare när dammet är utvädrat. ;)


Så till det aktuella fallet då... Har detektorerna suttit uppe i ett halvår så skall det till en mycket smutsig miljö för att det ska vara problemet och det låter inte som att det är så... Insekter tror jag som sagt inte på. Någon fuktig miljö låter det heller inte som, även om detektorn skulle sitta i duschen, vem duschar regelbundet nattetid? Kolla hur detektorn sitter monterad. Nära tilluft? Vilket utrymme sitter detektorn i? Finns det ingen uppenbar anledning till att just den enheten larmar så kan det ju vara fel på enheten. Har du möjlighet att byta plats mellan den och en annan enhet? Om då problemet följer med enheten så är den förmodligen kass. Stannar problemet på platsen så är platsen problemet. Är den uppenbart smutsig så plocka isär den så mycket du kan och blås gärna ren den med torr och ren tryckluft, då är det ju kammaren och vägen dit som är intressant. Pilla inte för mycket på själva kammaren dock och framför allt inte i den.


I branschen har vi en uppsättning regler att följa - SBF 110:6 - där det står allt om hur man får sätta detektorer, var, vilken typ och så vidare. Här följer några av de viktigaste reglerna (vissa något anpassade av mig) för hemmarökdetektorn.
-Detektorn får inte sitta närmare vägg (eller liknande konstruktion, mot tak tättslutande bokhyllor exempelvis) än 0,5 meter.
-Helst ska detektorn sitta mitt i rummet.
-Detektorn skall sitta i högsta punkt i tak (om man nu har olika nivåer i taket) så länge det inte handlar om en lanternin, ljuskupol eller liknande. Blir det utrymmet för litet riskerar man att det bildas en varmluftsficka som röken inte tränger upp i och detektorn kommer inte larma.
-Vid snedtak (mer lutning än 1:5), sätt detektorn i den höga delen men dra ner den någon meter från högsta punkt av samma anledning som ovan.
-Detektorn får inte sitta nära tilluftsdon. Minst två meter, åt sidan, aldrig i det direkta luftflödet.
-Försök i mesta möjliga mån undvika ljusarmaturer.
-Om detektorn sätts i kök, sätt den så långt ifrån spis, ugn och disk som möjligt. Helst inte alls utan i så fall precis utanför kök.
-Sätt inte detektorn för nära dusch, bastu eller liknande.

Följer man dessa regler så har man en bra installation och har minimerat risken för falsklarm men med bibehållet högsta skydd.:)
 
  • Gilla
Bangan och 3 till
  • Laddar…
Vi hade likadana varnare, sammankopplade. Det var en hysterisk period, de löste ut när de ville. Jag hittade aldrig problemet utan ersatte dem med Deltronics joniska med 10 års lithiumbatterier. Utan sammankoppling. Inga falsklarm ännu.

Jag har förstått att dert optimala är en kombination av optiska och joniska. Så jag kör de lösa joniska Deltronicvarnarna i vsrje sovrum och de optiska som är anslutna i larmet i de större ytorna så som hall och trapphus etc.
 
hahalj
Oj, tackar ToRy för ett utförligt svar! (y)
Inte en dag går utan att man lär sig något och blir lite klokare. :D

Ska försöka svara på dina motfrågor:

Så till det aktuella fallet då... Har detektorerna suttit uppe i ett halvår så skall det till en mycket smutsig miljö för att det ska vara problemet och det låter inte som att det är så... Insekter tror jag som sagt inte på. Någon fuktig miljö låter det heller inte som, även om detektorn skulle sitta i duschen, vem duschar regelbundet nattetid?
Exakt, ingen i vår familj vad jag vet. Däremot sitter den aktuella varnaren utanför toalett/duschutrymme, men den varnar aldrig när någon (läs: tonårsdottern) verkligen har duschat och man tror man hamnat i en ångbastu när man går in.

Kolla hur detektorn sitter monterad. Nära tilluft? Vilket utrymme sitter detektorn i?
Nä, har ingen kontrollerad tilluft idag, bara otäta fönster... Sitter i hallen innanför entrédörren (faktiskt nytätad och dragfri!) och utanför toa/duschrum. Trappa ansluter till källaren via stängd men otät dörr. Trappa till övervåningen ansluter också till hallen.

Finns det ingen uppenbar anledning till att just den enheten larmar så kan det ju vara fel på enheten. Har du möjlighet att byta plats mellan den och en annan enhet? Om då problemet följer med enheten så är den förmodligen kass. Stannar problemet på platsen så är platsen problemet.
Ska testa detta.

Är den uppenbart smutsig så plocka isär den så mycket du kan och blås gärna ren den med torr och ren tryckluft, då är det ju kammaren och vägen dit som är intressant. Pilla inte för mycket på själva kammaren dock och framför allt inte i den.
Tar det som steg 2 efter att jag flyttat på den larmande enheten.

Har markerat mitt fall i din utmärkta checklista:
I branschen har vi en uppsättning regler att följa - SBF 110:6 - där det står allt om hur man får sätta detektorer, var, vilken typ och så vidare. Här följer några av de viktigaste reglerna (vissa något anpassade av mig) för hemmarökdetektorn.
-Detektorn får inte sitta närmare vägg (eller liknande konstruktion, mot tak tättslutande bokhyllor exempelvis) än 0,5 meter. CHECK
-Helst ska detektorn sitta mitt i rummet. CHECK
-Detektorn skall sitta i högsta punkt i tak (om man nu har olika nivåer i taket) så länge det inte handlar om en lanternin, ljuskupol eller liknande. Blir det utrymmet för litet riskerar man att det bildas en varmluftsficka som röken inte tränger upp i och detektorn kommer inte larma. CHECK (sitter en till ovanför trappan till övervåniningen!)
-Vid snedtak (mer lutning än 1:5), sätt detektorn i den höga delen men dra ner den någon meter från högsta punkt av samma anledning som ovan. CHECK (inget snedtak)
-Detektorn får inte sitta nära tilluftsdon. Minst två meter, åt sidan, aldrig i det direkta luftflödet. CHECK (ingen tilluft som sagt)
-Försök i mesta möjliga mån undvika ljusarmaturer. FAIL (sitter ca 0.5 meter från en takplafond med en lågenergilampa, spelar det nån roll?)
-Om detektorn sätts i kök, sätt den så långt ifrån spis, ugn och disk som möjligt. Helst inte alls utan i så fall precis utanför kök. CHECK (sitter inte i kök, däremot är köket innanför hallen. Har bränt vid maten nån gång, men då har en annan varnare i vardagsrummet innanför köket löst ut)
-Sätt inte detektorn för nära dusch, bastu eller liknande. CHECK (sitter inte i duschrum)

Följer man dessa regler så har man en bra installation och har minimerat risken för falsklarm men med bibehållet högsta skydd.:)
 
hahalj
Stefan_Stromberg skrev:
Vi hade likadana varnare, sammankopplade. Det var en hysterisk period, de löste ut när de ville. Jag hittade aldrig problemet utan ersatte dem med Deltronics joniska med 10 års lithiumbatterier. Utan sammankoppling. Inga falsklarm ännu.

Jag har förstått att dert optimala är en kombination av optiska och joniska. Så jag kör de lösa joniska Deltronicvarnarna i vsrje sovrum och de optiska som är anslutna i larmet i de större ytorna så som hall och trapphus etc.
Ok, intressant. Känns ju dock lite surt att eventuellt kasta ut mina dyra trådlösa seriekopplade brandvarnare. Och "alla" säger att man måste ha seriekopplade brandvarnare för säkerhetens skull, vilket jag köper som argument. Man vaknar inte direkt i sovrummet på övervåningen om varnaren i källaren skulle lösa ut pga brand i t.ex. torktumlaren.
 
Jag köpte ett antal optiska brandvarnare på Kjell och de började falsklarma efter något halvår-år allihop. Jag tror att det helt enkelt kan vara så att vissa är konstruerade med väldigt låg tolerans mot damm och smuts. De vi har nu har suttit i fem år utan problem.
 
hahalj
f91jsw skrev:
...De vi har nu har suttit i fem år utan problem.
Vad har ni nu?

Våra Houseguard KD101 är inte de billigaste direkt, kostar ca 300:-/2-pack i bygghandeln. Men priset avspeglar ju förstås inte alltid kvaliteten.
 
Krilleman
Jag har haft samma problem som ovan, alla deckare löser med ett jävla liv som följd. Men det har bara inträffat dagtid på väldigt varma sensommardagar med extremt hög luftfuktighet.

Så i mitt fall är det luftfuktigheten som spökar.
 
Lågenergilampa vet jag inte om det kan vara en orsak till problemen men om du byter plats på två deckare och det är platsen som falsklarmar nästa gång så KAN det ju ha med det att göra. Flytta då detektorn längre ifrån lampan om möjligt och se vad som händer (eller inte händer. ;))
 
krilleman_215 skrev:
Jag har haft samma problem som ovan, alla deckare löser med ett jävla liv som följd. Men det har bara inträffat dagtid på väldigt varma sensommardagar med extremt hög luftfuktighet.

Så i mitt fall är det luftfuktigheten som spökar.
Det skall ju till riktigt extrem luftfuktighet för att dra igång en rökdetektor, vi pratar mängder av synlig ånga nu. Kvaliteten på detektorn inverkar ju såklart också men jag har svårt att tro att det skulle vara enbart fukten. Däremot kan ju något annat hända i samband med de där varma sensommardagarna som samverkar. Vad det skulle vara har jag ingen aning om och det spelar ju egentligen ingen roll, ditt praktiska problem är ju detsamma oavsett orsak... Har du kvar samma detektorer eller har du bytt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.