Vill göra väggbitar i vårt hus med brädor.
Bygga i nya brädor, men vill att de ska se gamla ut.
Vilket träslag bör jag ha och vad ska jag göra med det för att det ska se gammalt ut?
Jag har lite 100 a åriga timmerväggar i huset och vill att det ska vara i samma stil...
Och vill också "bygga in" balkar.
Tips, ideer önskas.
Tack
 
Om man bestryker trä (gran?) med järnvitriol/järnsulfat grånar det och ser gammalt ut.
Formvirke ser bra ut som gammalt trä, inte så perfekt som vanligt standardvirke, dessutom billigare.
 
Det som mest liknar timmer är väl......timmer?
Kanske lite handyxad timmerpanel från www.lovsjologhouse.se
Billigt är det nog inte men vackert!


Jonas_Frgren.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du har gott om tid så köper du på dig det virke du behöver (furu/ gran) och ställer ut det i regn och rusk mot t ex en husvägg några månader och därefter ströat utomhus med en lätt övertäckning (litet plåttak, ej tätt mot virket) så att det får torka upp. Resultatet blir sprickbildningar, skevhet och en grå ruffig yta. Desto grövre virkesdimensioner, ju större sprickor, speciellt om det får torka snabbt och skoningslöst :)
Detta har jag lärt mig under åren, dvs hur man Inte ska torka möbelvirke :p


En snabbmetod är förstås järnvitriol, men det luktar och måste också få tid på sig att bryta ner ytskiktet så att det gråa framträder. Det blir lätt flammigt och inte direkt så vackert man kan tro, det tar sin tid. Använder du järnvitriol försvinner virkets rötskydd, så det är inte bra att använda utomhus.
Utöver järnvitriol kan du sätta en stålborste på borrmaskinen eller vinkelslipen och jobba upp ådringen på virket och slita upp fibrer och få kvist o dyl att framträda tydligare. Hamra på med kedjor eller som redan också nämnt, yxa, kan få ytan att se gammal ut. Kan du få tag på virke från en lokal "bonnsåg" så kommer ytan också vara ojämnare och ruffigare jämfört med industriellt bearbetat virke från typ Byggmax. Efter du bearbetat virket kan du ta in det inomhus direkt för att torka, då får du fina sprickor och skevhet.
 
Hämta på tippen?
 
  • Gilla
Anders_Roslagen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.