Har nästan byggt klart altandäcket och ska snart börja med taket. Har köpt ett 16mm kanalplasttak som ska upp.
Är lite osäker på hur pass grov balk jag måste ha som främre bärlina, Har räknat lite själv på byggbeskrivningar.se och kommit fram till att en limträ 225*56mm skulle räcka.
Var då till byggaffären för att kolla lite priser mm och dom räknade lite också. Dom kom fram till att 90*405 var den minsta dimensionen dom skulle ha monterat. Låter väldigt grovt tyckte jag men jobbar inte med det här heller.
Ska jag ha en så pass grov limträbalk får jag problem med höjden.


Måttet från hus ut till bärlinan blir 3800mm
Bredd på taket blir 6470mm
Avståndet mellan stolparna blir som mest: 2050mm
taklutning: ca 7 grader

Plats: Falun snözon=2,5

Så vad säger ni. Hur pass grov balk bör jag köpa?
Kanske skulle tillägga att altanen ska glasas in också.

Har varit och tittat på lite andra byggen och ingen är ju i närheten av 90*405mm med dom spannen jag har mellan stolparna. Men blir som sagt osäker när byggfirman säger att det ska vara så. 20130624_181458_small.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skicka in dina värden du har här:
http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering

Då får du en fingervisning på vad du behöver.
Kolla även vad kravet på nedböjning är för glaspartierna.
Inte så kul om de spricker eller inte går att öppna när snön lägger sig här i Falun.
 
Tror du klarar dig utan problem med 56*225 när du har pelare så tätt som på cc 2000.
90*405 klarar nog hela spännvidden på dryga 6 meter. Säkert att ni inte missförstår varann bara?

Kan räkna noggrannare imorgonbitti, återkommer....
 
Du har PM!
 
fgo>> det var på byggbeskrivningar.se jag räknade själv.
Har försökt hitta vad kravet på nedböjning är för glaspartierna men hittar inget om det. Glasen kommer från skånska byggvaror.


Ser nu vad felet är när jag studerar byggfirmans beräkningar. Dom har blandat ihop takbalkar och bärlina. Ser att det är takbalkens nedböjning som är 10mm(med 56*270mm). Bärlinans nedböjning är bara 1mm (med 42*225) .
Fick förklarat att 10mm är alldeles för mycket om jag skulle ha glaspartier. Kommer då få problem med att öppna rutorna. Det var då dom räknade om och fick fram 90*405mm.
Verkar som dom läst på fel rad eller så har jag missförstått dom.
 
gstv>> här kommer ritningen som jag inte lyckades bifoga i ett pm
altan_tak.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Liten snabb koll på forumet verkar det ligga mellan 3-8 mm nedböjning.
Så jag skulle satsa på det lägre värdet.

Tror att du kommer få ett bra svar av gstv, så det löser sig säkert ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.