A
Min gräsklippare startar inte längre (efter en tids svårtartande) :confused:

Nu är jag ute efter en ny gräsklippare som jag vill ska hålla 15+ år iallafall.. Vad ska man köpa? Helst under 4000kr. De är så förbannat trist att lägga pengarna på..

Sneglat lite på Husqvarna M145 som ligger på 3150kr.

Tacksam för hjälp!

Mvh. Klockan 8
 
Klippo Triumph, lite smalare än andra men riktigt bra, dessutom under 4000
 
A
Noterat kalasclas.. såg denna nu Stiga Combi 48S, bäst i test 2013... 3000 kr lät väldigt lagomt!
 
kanske billigare o lämna in den gamla på service....
 
ullberg
klockan8 skrev:
Noterat kalasclas.. såg denna nu Stiga Combi 48S, bäst i test 2013... 3000 kr lät väldigt lagomt!
Jag ska inte helt såga den klipparen, men jag är lite allergisk mot nya bakhjulsdrivna klippare (undantag nedan). Eftersom man nuförtiden måste ha ett dödmansgrepp blir det lite bökigt att behöva släppa en bygel men behålla den andra. Det är förstås inget jätteproblem sett till att göra det en gång, men med bakhjulsdrift måste man göra det så ofta (typ varje vändning) att det blir ett onödigt trassel.

Så antingen bör man ha framhjulsdrift (då är det bara lyfta framhjulen genom att trycka ner handtaget), typiskt klippo, eller så har man bakhjuldrift men med en mer begåvad inkoppling av driften. Bäst jag sett där är Toros Automatic Drive (börja gå så börjar klipparen driva, och det funkar faktiskt riktigt bra), men det finns andra som har farthållare på separat spak (exv. Husqvarna), vilket också borde vara vettigt även om jag inte testat dessa.

Tyvärr spräckte jag nog din budget med dessa alternativ, men jag kanske missat någon som tänkt till lite utan att ta allt för mycket betalt.

Dock håller jag med Nimajneb, varför inte prova att serva den gamla? Hemma kör jag en stiga från 70-talet som komplement till sittgräsklipparen, nu i våras ville den inte riktigt starta och jag såg min chans att äntligen uppgradera maskinparken. Men snålheten slog in och jag körde en mindre service (gjorde själv), och nu går den som tåget igen...

/U
 
klockan8 skrev:
Nu är jag ute efter en ny gräsklippare som jag vill ska hålla 15+ år iallafall.. Vad ska man köpa? Helst under 4000kr. De är så förbannat trist att lägga pengarna på..
Tyvärr så måste du välja. Du kan få en billig klippare, eller en bra klippare.

Billiga klippare (max 4000kr, stiga, partner, McCulloch etc) håller som regel bara ca 2-5år. Motorn håller oftast, men chassit/drivningen tar slut. En klippare som håller +15 år kostar ungefär det dubbla eller mer... Honda och Klippo är två stabila märken. Vet dock inte om flytten av klippos tillverkning, har påverkat kvaliteten.
 
Klippo all the way, blir nog billigast i längden.
 
En beg. Klippo kanske?
Finns ju firmor som säljer med garanti osv.
 
Jag köpte en begagnad Klippo på blocket för 1200kr, den har fungerat fint även om den är gammal och sliten och startar alltid på första rycket bara man pumpat fram så den har bensin.
 
Bauhaus har börjat rean för ett par veckor sedan, köpte mig en Ryobi RLM1956MEB för 2495 kr (mest bokstäver per krona?). Ingen självgång som kan gå sönder, men mulching och mycket kubik. Motorn går relativt tyst.

Demoex men med full garanti och inga skador. Subaru 190cc motor som är stark och galvat plåtchassi så det är märkeskomponenter. Det fanns även Kinesklippare samt Klippo men det varierar givetvis mellan varuhusen. Men som sagt kolla in rean.

/Anders
 
Jag köpte en klippare på Jula för 6år sedan, otroligt bra! Kostade med självgående och uppsamlare 1700:-, den står ute under skärmtak hela vintern, en eller Max 2 drag varje år, funkar otroligt bra, så jag lyckades köpa en Snöslunga på Jula igår, på extrapris 6395:-, 220v elstart och stor motor, och känns faktisk påkostad, och hoppas den presterar.

Men klippo är bra, men skulle knappas betala utsatt nypris för den, Partner köpte min farsa för år sedan på OBS, skräp! Svårstartad och rembrott och känns som smäck, så när 220Ac köptes tog han vår Jula klippare..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.