Vi tänkte bygga om och ut vårt fritidshus, men får inte riktigt till någon bra planlösning, tänkte om någon har synpunkter och ideer.
Den jag bifogar här är jag rätt nöjd med, men jag får inte riktigt till grovingång, badrummet, samt lite förvaring.som bilden är nu är norr uppåt. till väster har vi havsutsikt, så vi har gärna både matplats och vardagsrum riktat ditåt. Genast innnför det jag nu har som hall och entre finns en murad öppen spis till höger. Dörren till höger efter att man kommer in ville jag ha badrum och grovingång, men kvadraten räcker inte riktigt till, hjälp där? Den del som sträcker sig norrut är den tänkta tillbyggnaden, den kan eventuellt även behöva höjas så det blir ett steg mellan de två delarna.
 
  • Lemböte.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett alternativ bifogas, toalette skulle också kunna läggas direkt till vänster om entren t.ex.

Det är ju hyfsat stort, rummet direkt till höger om entren ,där bör du kunna få in bad, dusch, tvättställ, tvättmaskin och kanske en toastol om du pusslar lite, tycker jag.Det har jag lyckats med på mindre utrymme och ändå fått en bra planlösning :) I det fallet med ett hörnbadkar

planlösn.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Uffe78 skrev:
Vi tänkte bygga om och ut vårt fritidshus, men får inte riktigt till någon bra planlösning, tänkte om någon har synpunkter och ideer.
Den jag bifogar här är jag rätt nöjd med, men jag får inte riktigt till grovingång, badrummet, samt lite förvaring.som bilden är nu är norr uppåt. till väster har vi havsutsikt, så vi har gärna både matplats och vardagsrum riktat ditåt. Genast innnför det jag nu har som hall och entre finns en murad öppen spis till höger. Dörren till höger efter att man kommer in ville jag ha badrum och grovingång, men kvadraten räcker inte riktigt till, hjälp där? Den del som sträcker sig norrut är den tänkta tillbyggnaden, den kan eventuellt även behöva höjas så det blir ett steg mellan de två delarna.
Du får en korridor eller lite "dött" utrymme mellan dina två nordligaste sovrum. Skulle försöka att undvika detta då du kan nyttja utrymmet bättre där. Som tex i thomasx förslag.

Thomasx förslag ser bra ut, men fundera på var ni vill ha toaletten. Ni skulle kunna lägga den brevid det nordligast sovrummet och nordväggen, då får ni inte en kvadrat som sticker ut mitt i rummet. Fundera även på om du kan skapa plats mellan de två nordligast sovrummet för toaletten, som kompensation skulle du kunna göra den något bredare istället. Jag skulle hellre ha en lång rak vägg än något som sticker ut mitt i rummet. Men det beror lite på hur ni har tänkt nyttja utrymmet också.
 
  • Gilla
samsjo
  • Laddar…
Det vore kanske bättre om du lade upp en bild på den nuvarande planlösningen och sedan specificerar vad du vill åstadkomma med om-/tillbyggnaden? Det känns som vissa av dina utrymmen, särskilt sovrummen, är ovanligt stora för ett fritidshus.
 
Hej och tack för svaren. Först ser jag att jag glömde en punkt, vi kommer att bygga om och ut vårt fritidshus till ett permanent boende. Thomasx skiss håller jag helt med om dörrarna, kan inte förstå varför jag skapat "korridoren", men vad toaletten beträffar placerade jag den där för att dels få lite mera väggyta samt att jag tycker om sikten genom huset då man kommer in. Mitt största problem är att jag skulle vilja få plats med både grovingång/bykstuga och ett hyfsat rymligt badrum. Den öppna spisens placering ställer till lite problem, men jag har ju gärna den kvar. Utbyggnaden kan jag inte göra just större, men i övrigt kan jag ändra planlösningen nästan hur som, bara det blir bra :)
 
Jag hade nog minskat ner sovrummen något, lagt in ett badrum med toalett i fil med groventren som jag då gjort betydligt smalare till förmån för badrummet. Och då även tagit bort "kuren" med toaletten helt.

Kruxet är möjligen öppna spisen som kommer ivägen för dörr till badrummet.
Det ser ut som en väldigt smal skorsten!?
 
thomasx skrev:
Jag hade nog minskat ner sovrummen något, lagt in ett badrum med toalett i fil med groventren som jag då gjort betydligt smalare till förmån för badrummet. Och då även tagit bort "kuren" med toaletten helt.

Kruxet är möjligen öppna spisen som kommer ivägen för dörr till badrummet.
Det ser ut som en väldigt smal skorsten!?

Någonting sådant är jag väl tvungen till. Men jag vill ju inte att sovrummen blir för små heller, iofs kräver ju de lekfria barnen idag inte mer utrymme än två m2 för sängen och en m2 till för databordet, tyvärr. Visst skulle jag ju kunna bygga ut lite till söder också, men det förändrar och försvårar takkonstruktionen helt och hållet. Jag hade som sagt gärna fått in ett hyfsat stort badrum på ca 7m2 och en grovingång/bykstuga på något liknande för att få in lite förvaringsutrymme också, jag är ju inte så många m2 bort, men kanske jag måste lära mig trolla för att fixa det :)
 
Mikael_L
Skippa grovingången.
Jag kan vare sig se det nyttiga eller lämpliga med en grovingång rakt in i badrum/toa ...!
Vill du dra in dynga på samma golv där du sen ska kliva ur nyduschad?
Ska man alltid komma ihåg att låsa/låsa upp två dörrar?
Hur ska du göra med tätskikt och sånt runt en ytterdörr? Och ytterdörren mår antagligen än sämre, med högre värme och vattenånga på ena sidan och utomhusvinterluft på andra.

Sen har du ju ingången till badrum ett steg från den vanliga ytterdörren.



Sen den där toan, ska den även rymma dusch eller badkar? Annars räcker det ju med mindre än 2 kvm.


Thomas skissar rätt, bort med alla vinklar och knixar. Raka rena linjer vinner både design, golvyta och byggande på.
toan där går ju att göra 1 meter bred, om det bara ska vara toa + handfat. Dörr bort mot sovrummen, så man inte öppnar rakt ut i köket.
 
Mikael_L
Jag själv skulle kanske smida ihop det något sånt här.
Inga mått stämmer nu, och allt bör väl finjusteras, just nu är det en idéskiss.
uffe78-plan-01.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gör badrummet lite smalare, jag skulle aldrig själv bygga ett sådant stort badrum om det finns bättre nytta av kvadratmetrarna på annat håll.
Man skiter ju ändå bara där. :)


edit:
Just det. Badrumsdörren utåtgående, samt flytta entredörren något åt vänster.
Jag glömde rita in det.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.