Hallå.

Hur ska jag se till att äldre stuprör som idag slutar i utkastare för bort vattnet på bästa sätt, på en tomt som sluttar mot grunden på ena långsidan? Jag vill så långt som det bara går bevara de nuvarande stuprören i rent byggnadsvårdssyfte.

Huset har sadeltak och är byggt 1922. Jag har totalt 4 stuprör varav 2 på varje långsida. Eftersom källaren känns lite fuktig och rå känns det som ett bra första steg att ge sig på dagvattnet. Stuprören är av äldre plåtmodell med lite mindre dimensioner. Tomten kring huset är idag delvis felaktigt planerad vilket resulterar i att allt vatten från ena sidan taket rinner ner längs med grunden.

Jag har några tänkbara alternativ.

1. Jag låter en plåtslagare tillverka 4 lövsilar och fyra rördelar som ansluter stuprören ner i backen till ett modernt markavlopp jag gräver ner.

2. Jag planerar marken mot 4 st dagvattenbrunnar av äldre modell som jag ansluter till modernt markavlopp jag gräver ner. Då kan jag dessutom planera andra delar av tomten mot dessa avlopp. Nåt i den här stilen: http://gfx2.aftonbladet-cdn.se/image/10109056/485/normal/784ee8fc1e150/robertino370

3. Jag planerar marken bort från huset helt och hållet och låter utkastarna kasta ut på gräsmattan. Vet inte om det är realistiskt eftersom hela tomten sluttar åt samma håll.

Vad tror ni?
Alla idéer och synpunkter uppskattas.
 
1 eller 2 i mitt tycke. Minst jobb med 1:an gissar jag. Att planera om en hel tomt är mycket jobb (2:an) men jag kan hålla med om att de där gamla gjutjärnsgallren är vackra i sig.
 
Jag får ta och höra med en plåtslagare om 1:an. Det är ju det enklaste alternativet. Minus är att vatten som kommer rinnande mot huset längs gräsmattan inte kommer att ha någonstans att ta vägen.

Ang. alt 2 är det någon som vet var man kan köpa dagvattenbrunnar som ser ut ungefär sådär. Kommunen köper ju in någonstans ifrån.

EDIT: Hur skulle man få tätt runt alternativ 2? Markduk som går under gräset och sen in i brunnen kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.