Jag har haft vatten inkopplat i min friggebod men ska nu ta bort det. Vattnet in till det andra huset ska jag ha kvar så jag kan inte stänga av vattnet från pumpen utan måste sätta igen plastslangen som jag har in i friggeboden. Hur gör jag det lättast?
 
..nja.. det kommer ju att vara tryck på i slangen eftersom jag har vatten in i det andra huset. Kommer det att hålla med en sådan?
 
ulrikak skrev:
Kommer det att hålla med en sådan?
Jag skulle inte lita på den som långsiktig/permanent lösning. Jag skulle nog ta en lämplig "plugg" (träplugg eller kanske M12 bult) och ett par riktiga slangklämmor som man kan dra åt ordentligt.
 
Vad är det för plastslang?
Var någonstans förgrenas vattnet?
Leta fram där rören/slangarna förgrenas, det sitter kanske redan ventiler där annars så fixar du ventiler som passar och monterar dit.
 
Hur separerar du vattnet mellan friggeboden och "det andra huset"? Är det en T-koppling av något slag? I sådana fall är det väl bara att ersätta T-kopplingen med någonting annat?

Är det en trädgårdsslang eller en "riktig" vattenledning av armerad gummi? Vattenstoppet i länken ovan är avsett för trädgårdsslangar och är definitivt ingen permanent lösning.

Edit: Demmpa hann före! :)
 
Redigerat:
Det är en ganska tjock slang, svart med blå ränder på (ja, jag vet, jag är ingen rörmokare.. ). Det finns säkert en T-koppling nedgrävd någonstans, men jag tänker att det enklaste vore att sätta igen i slutet av slangen så jag kan koppla på vattnet igen om jag skulle vilja någon gång i framtiden.
Om jag ska plugga igen o ha slangklämmor, behövs några särskilda verktyg då?
 
Mitt förslag med plugg och slangklämmor utgick lite förhastat från att det var en vanlig "trädgårdsslang". Nu gissar jag att du har något i stil med denna.

86-6098_l.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då är jag inte så säker på att plugg och slangklämma fungerar utan du bör nog ha riktiga grejor. Någon röris kommer säkert med bra förslag snart.
 
ullberg
Låter som en PEM-slang, ta gärna kort, och mät ytterdiameter på slangen.

Om det är PEM kan du köra exv. en PRK-koppling (eller annan koppling för PEM-slang, jag gillar PRK) och sedan ett lock. Jag vet inte dimension på slangen, men om vi gissar 20 mm så en

http://www.vvs-boden.se/prk-rak-koppling-plast-x-utvandig-gg-20-x-r15-p-1008.html
och sen en:
http://www.vvs-boden.se/metall-huv-packning-15-p-1698.html

Gissningsvis har du dock redan någon form av koppling på PEM-slangen, och i så fall kan den troligtvis återanvändas, foton och mått hjälper i så fall.

Dock är det mycket bättre att plugga denna i andra änden, så jag skulle göra en koll att T-röret verkligen är nergrävt och inte sitter synligt någonstans. (att plugga i husänden är inte optimalt med avseende på frysrisk, även om PEM brukar tåla rätt mycket)

/U
 
Det finns väl tom. en regel om att man inte får ha "stumpar" inkopplade på tappvatten, det kan bildas legionella och andra otrevligheter i det "instängda" vattnet.
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
Du kan sätta en vattenkran på en stolpe vid friggan så har du möjlighet att koppla in en trädgårdsslang där om du vill vattna i trädgården.
 
Att sätta en vattenkran på en stolpe bredvid friggan är inte så bra, du måste nämligen kunna tömma slangen/kranen (den biten över frostfritt djup) så att det inte riskerar att frysa sönder.

Du måste hitta T-kopplingen, oberoende var den finns, om den är i backen så går det att göra en "brunn" som du isolerar, i brunnen kan du ha avstängningsventiler och dräneringsventiler.
 
Demmpa skrev:
Att sätta en vattenkran på en stolpe bredvid friggan är inte så bra, du måste nämligen kunna tömma slangen/kranen (den biten över frostfritt djup) så att det inte riskerar att frysa sönder.

Du måste hitta T-kopplingen, oberoende var den finns, om den är i backen så går det att göra en "brunn" som du isolerar, i brunnen kan du ha avstängningsventiler och dräneringsventiler.
Har den lösningen på lantstället och den har suttit där sedan -79. Bara att lämna kranen öppen vid kallställning så att den inte sprängs. Ingen idealisk lösning, jag vet.
Här fick vi nu proffslösningen för detta problem. Kanske jag också gör på detta sätt.

Hur lång livslängs är det förresten på en sådan där t-koppling nedgrävd i mark?
 
Tack för alla bra idéer o tips! Jag gillar tanken påstolpe med kran utanför friggeboden, så får det nog bli. Jag stänger alltid av vattnet på vintern och tömmer slangar och brukar även skruva bort blandare o kranar så frysrisken borde inte vara någon fara.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.