Det är förhoppningsvis många år kvar till dess vi ska sälja vår nuvarande villa, men efter min senaste försäljning (av lägenhet) så inser jag att jag måste se till att noga anteckna allt vi gör på huset och spara kvitton och liknande. Frågan är bara, hur funkar det egentligen? Vad kan jag räkna med som förbättringsutgifter när vi väl säljer huset? Jag har läst den info jag hittat om avdragsgilla förbättringsutgifter på Skatteverkets hemsida, men det gör mig inte speciellt mycket klokare.

Här är några exempel på saker jag gjort eller planerar göra på huset, vilka av dem kan jag egentligen räkna med? Är speciellt osäker på om förbättringar vi gjort i trädgården kommer kunna räknas in.

  1. Duschhörna i glas, som ersatte ett vanligt duschdraperi. Jag tror denna räknas som en förbättring, men är ej säker.
  2. Altan. Jag rev en gammal altan med trall och marksten och ersatte den med en ny. Den nya trallen är dubbelt så stor som den gamla, och ytan med marksten är cirka 3 gånger så stor som tidigare. Kan jag bara räkna med kostnaden för den nya ytan här, och resten räknas som underhåll?
  3. Växthus, fanns inget sedan tidigare och vi har byggt ett nytt.
  4. Sandlåda, fanns ingen sedan tidigare och jag har byggt en ordentlig ny låda nedgrävd i marken.
  5. Snörasskydd, kommer montera dessa under sommaren och det finns inga sedan tidigare. Borde väl räknas som en förbättring?
  6. Bygge av mur längs ena tomtgränsen, finns ingenting där sedan tidigare.
  7. Installation av braskamin. Detta nämns i alla fall på skatteverkets hemsida så det borde ju vara ok.
  8. Vi har ett gammalt badrum som måste renoveras förr eller senare, och till detta hör en bastu. Planen är att riva ut badrummet och bastun och göra det till ett enda stort badrum med ett rejält badkar istället för bastun. Kan detta räknas som en förbättring? Vi tycker ju det eftersom att vi föredrar badkar istället för bastu, men det är ju rent personliga åsikter.
Det finns helt enkelt ganska många exempel på förbättringar/renoveringar där jag är klart osäker på om det skulle vara avdragsgillt vid en försäljning om 15-20 år, så kan någon hjälpa mig få lite klarhet i detta?
 
Jag tror inte att det är jättekinkigt. Jag har ingen koll på om det finns någon generell regel mot utomhusförbättringar, liknande det som finns is ROT avdragsreglerna.


Duschörna skulle jag ta upp som nyinstallation av duschhörna. Altanen skulle jag ta upp i sin helhet som utbyggnad av altan med angivna ytor, typ från 20 - 70 kvm. Vid en utbyggnad ligger det ju lite i saken natur att man inte vill behålla den gamla stilen på ursprungsdelen. Växthus känns självklart att ta upp, samma med muren. Badrummet skulle jag ta upp som utbyggnad av badrum, ev. med ytangivelser. Att man utför en "försämring", borttagning av bastun har jag inte sett något om att man skulle behöva redovisa.
 
Grundreglerna är att du får avdrag för det mesta du fixar fem år bakåt i tiden från du säljer. Åtgärder som ligger mer än fem år bakåt får du endast avdrag för om det är ombyggnad eller tillbyggnad. Tillbyggnad är väl ofta enkelt att bedöma och ditt växthus är ett bra exempel.

Vad som är ombyggnad (och avdragsgillt) och vad som är reparation och underhåll (ej avdrag) blir lite svårare. Man tycker ju alltid att det blir bättre när man fixar till något. Bygger man nytt kök så är det troligen underhåll eftersom det redan fanns ett kök, men om man lägger till funktioner så kan det bli ombyggnad. Fanns det inte diskmaskin i gamla köket och man installerar det, så blir det troligen avdrag. Låg det plastmatta på golvet och du lägger dit trägolv eller klinker är det nog en standardhöjning och då gör du avdrag med skillnaden i kostnad för att lägga ny matta och kostnaden för att lägga klinker. I ditt fall drar du alltså av skillnaden i pris mellan nytt duschdraperi och duschdörrarna. Om draperi och stång kostar 1000 kr och duschdörrarna kostar 3000 kr så drar du av 2000 kr.

Orsaken till reglerna är att man ska få avdrag för tillbyggnad och nybyggnad av det hus man säljer. Renoveringar däremot är en löpande kostnad som ingår i husägandet ungefär som el eller försäkring och då blir det inget avdrag. Tänk dig att du ägt huset i 50 år och renoverat köket tre gånger; Då blir det orimligt att du ska få avdrag för alla tre renoveringarna eftersom de konsumerats under tiden du använt det. Den som köper huset betalar inte för de tidigare renoveringarna och då är de inte en kostnad för att öka priset på huset.

Men det blir knepiga bedömningar.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Grundreglerna är att du får avdrag för det mesta du fixar fem år bakåt i tiden från du säljer. Åtgärder som ligger mer än fem år bakåt får du endast avdrag för om det är ombyggnad eller tillbyggnad.
Ok, så egentligen så borde jag spara undan precis alla kvitton som har med huset att göra, även sådant som till exempel inköp av färg för att måla om fönstren osv. Och om vi skulle sälja inom 5 år från sådana renoveringar så kan jag dra av även detta?

Vet att det finns en gräns på 5000kr per år, och så mycket köper man ju inte fönsterfärg för, men när man slår ihop alla olika utgifter man har under ett år så känns det ganska enkelt att komma över gränsen.
 
Hej!
Generellt kan man väl göra så att man sparar alla kvitton, och gör avdrag för hela summan. Har Skatteverket invändningar den dagen det är aktuellt för att omsätta avdraget så är det bara att besvara deras ev. frågor. Regelverket om vad som är avdragsgilla kostnader förändras över tid så vem vet idag vad som gäller i morgon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.