Hej!
Vi är i husköpartagen och har idag vart och tittat på ett hus byggt 80. Enplanshus med källare (EW grund). Jag och frun tycker om huset med planlösning och ett plus är att båda badrummen är renoverade under sista 5-10 åren. Även att det är mycket förvaringsutrymmen i källaren är en stor fördel.

Huset drabbades en skada under 2000 talet (stopp i en dräneringsbrunn) och ett försäkringsjobb ledde till att ett nivellgolv lades in i Gillestugan. Huset är besiktat med bra värden i källaren och källaren känns fräsch. Det utvändiga skyddet mot grunden är sedan byggnadsåret (80)

Det sitter en ytjordvärmepump ifrån 85 som tuffar och går men jag misstänker att den ger upp snart (inom 5 år). Köket är också orginal.

Mina funderingar är:
Hur kollar jag om EW grunden är utsatt för fukt? (har ej sett någon inspektionslucka)
Räcker det med ett nivellsystem för att klara ett vettigt källarklimat?
Rekommenderar ni att göra en omdränering, säg inom 5 år? Det är två stycken altan på huset, vilket känns lite omständigt (dyrt) att dränera om.

Tar tacksamt emot alla tankar och funderingar.(y)
 
Personligen (men ta det inte för allvarligt) så är jag misstänksam mot källare som boyta, vi har själva ett hus med källare, men bara som förråd, tvättstuga osv, visserligen har jag mitt kontor där också, men är oftast ute hos kund, så jag tillbringar inte så mycket tid på kontoret.

Man brukar ju rekommendera att dränering skall göras om efter 30 år. Så har det låtit ialla fall de senaste 25 åren. MEN dränering som utfördes för 25 + 30 år sedan, utfördes med den tidens material, som oftast var lerrör, utan muffar. Tanken var att vatten skulle rinna in i rören via de otäta skarvarna, men även att fukt skulle sugas in genom tegelväggen i röret. De rören sätts igen relativt snabbt, skarvarna släpper igenom för mycket annat än vatten. Dessutom använde man för 55 år sedan inte någon fiberduk för att skydda mot lera och annat fint material skulle tränga in i dräneringen.

Numera, om man går 30 år tillbaka. Så används perforerade plaströr för dränering, dessutom ofta utfört med en spolanslutning så att man kan komma åt och spola rent i rören, man kan då även skicka in en kamera för isnpektion. Plaströren bör hålla sig funegrande betydligt längre än de gamla tegelrören, allt var inte bättre förr.

Skillnaden mellan dränering 1980 och nu ligger i att man då oftast använde "markskivor" för utvändig isolering av väggen (har egentligen inte med dränering att göra). De skivorna var en typ av stenullsskivor som inte fungerar någon vidare om de blir blöta. Nu, och kanske ibland 1980, använder man olika varianter av frigolit för utvändig isolering, som fungerar även om det blir blött. Man använder idag alltid fiberduk för att hålla undan lera och finare material som kan sätta igen dräneringen. Det är inte lika säkert att det användes fiberduk 1980.
 
Redigerat:
Tack för svaret hempularen.
Skönt att något blir bättre med tiden, tänkte på dräneringsrören.(y)

I och med att det finns tre stycken sovrum på övre plan så kommer källaren endast att brukas som gästrum/tonårsrum och ett "kallt och skönt rum på sommaren". Då jag jobbar skift ser jag som en fördel att kunna krypa ner i källaren efter ett nattskift.

Har pratat med en snickare som på den tiden (80 talet) byggde EW grunder, han talade på att dom strök grundmuren med ca halvmeter med asfaltslösning. Övrigt är det inget skydd mot stående väta mot grundmuren. Han tipsade även han om att gräva upp i hörn (högsta punkten) och montera dit en spolanslutning, vilket verkar som en billig och enkel åtgärd till att börja med.

Kan hända att det blir en snabb affär då priset redan diskuteras...spännande!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.