Upptäckte efter en 6 dagars semesterresa att golvmattan på tvättstugegolvet var dyngsur. Hade stängt av inkommande vatten vid vattenmätaren. Även dragit ut elen till tvättmaskin och torktumlare, ifall det skulle åska. Kranen till tvättmaskin använder jag aldrig, så den var öppen.

Jag kan inte hitta några läckor på rör eller andra installationer. Stigande vatten från golvbrunnen är uteslutet, då vi bor högt upp och det luktar inte illa från mattan. Det var blött i tvättmedelsfacket och i bälgen runt luckan, dock kunde jag inte hitta vatten på skåpet under. Vi tvättade innan resan, men det borde torkat i maskinen trots att tvättstugan ligger i källaren. Fanns inget vatten på golvet runt mattan, så det har nog torkat bort.

Min fundering är om maskinventilen har släppt in vatten i tvättmaskinen, från rören som fanns på övervåningen pga långvarig bortkoppling av elen...

Har aldrig upplevt detta fenomen tidigare, men ska tillägga att semestern var den första på 5år.
Så vatten och el har ju aldrig varit frånkopplat så länge tidigare.

Min tvättmaskin är en Siemens "S14-47" från 2009...

Tacksam för funderingar och svar....!
 
  • Gilla
stewed
  • Laddar…
Maskinen släpper (väl) på vatten med den fjäderbelastad magnetventil. Att göra maskinen strömlös borde inte göra någon skillnad.

Kan det vara så att din maskin läcker lite lite vatten konstant och att det inte märks när det tvättas ibland?
 
Med barn i familjen så brukar maskinen rulla ett antal ggr i veckan... Håller med dig ang magnetventilen, annan typ av konstruktion borde inte finnas.

Har aldrig haft blött på mattan tidigare, borde märkt något när maskinen stått stilla två dagar. Och nu var den riktigt plaskblöt på 6 dagar.....

Känns lite konstigt i alla fall.
 
A
hej
om rensluckan är på plats fyller en läckande inloppsventil trumman först innan det läcker ut via lucka eller a-slang eller ventilation.
 
Rensluckan var på plats och glasluckan på glänt.
 
Men OM det hade läckt in vatten i maskinen via tilloppsrören, så borde hela trumman varit full upp till kanten för luckan.

Om så inte är fallet så måste vattnet ha hamnat på golvet via någon annan källa än tvättmaskinen. Det är inte så att det blev väldigt blött vid sista tvätten innan resan? Typ att ni fick ta ut icke centrifugerad tvätt? En rejäl pöl kan nog ligga ganska bra i flera dagar nu när luftfuktigheten är hög, med dålig avdunstning.
 
A
fungerar maskin nu eller kommer det vatten under tvätt?
 
Maskinen funkar som den ska, har tvättat ett antal ggr sedan hemkomst. Mysteriet fortsätter dock då jag inte hittat nån läcka eller fått reda på var vattnet kommer ifrån.
 
Var kommer vattnet in i trumman? Kan det komma ovanifrån så det träffar glaset på luckan och sedan rinner längs glaset och droppar utanför maskinen ner på mattan? Glaset på luckan buktar inåt i maskinen och luckan brukar ju stå lite på glänt...
Mattan ligger precis under luckan.

Jag tyckte att mattan luktade sköljmedel eller liknande, kan ju dock ha spillts lite tidigare.
 
A
beroende på vilken modell så fylls vattnet på via tvättmedelsfacket till trumman antingen från sidan eller via en kanal i bälgen på just luckglaset
man kan då se i bälgen om det finns ett uttag eller genomföring för detta
 
Ok, tack ska kolla.
 
Vet nu hur vattnet har hamnat på mattan....
Häller man vatten i förtvätts facket så rinner det ut i gummibälgen ner på luckglaset och följer det ut om luckan står på glänt och landar fint på mattan....

Varför maskinen har släppt på vatten till det facket är dock oklart, vi brukar inte använda förtvätts programmet vid tvättar.

Kommer nog inte lösa hur varför vattnet släpptes på, så tack alla som engagerat sig.
 
A
Alla maskiner brukar fylla först via förtvättsfacket för att inte användare skall behöva hålla reda på vilket fack man doserar tvättmedel i.

Om någonting kommer i mellan lucka och tätning kan vatten rinna ut där
eller att bälgen är skadad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.