Hej

Har uppkommit ett störande ljud på senare tid från köksblandaren, när den är avstängd så troligen vibrerar det så att det gör ett ljud, olika högt från gång till gång, ibland bara lite och ibland så det hörs i hela lägenheten.

Tog ett tag att lokalisera ljudet men tillslut så kom jag fram till att det är blandaren som låter, stängde av inkommande kall och varmvatten och då var det tyst. Drog igång igen och så började det igen. Det är helt slumpartat när den låter, ibland tyst flera timmar och ibland låter det flera gånger efter varandra även fast man inte varit där och använt den..

Den enda skillnaden jag kan komma att tänka på att jag gjort är att bytt ut bänkdiskmaskinen till en fullstor maskin annars är allt som vanligt med blandaren.

Någon som har någon aning om varför den beter sig så märkligt?
 
P
Backventil som ligger och slår, behöver ej vara i köksblandaren ljudet kan fortplanta sig fint från nåt annat tappställe.
 
Tar någon (varm)vatten i någon annan kran när köksblandaren låter?
Prova med att stänga av varmvattnet (helst precis vid köksblandaren) när det låter.
Det låter nämligen som om köksblandaren släpper igenom en del vatten bakvägen, men det brukar bara vara termostatblandare (och andra med liknande uppbyggnad, där man ställer temperaturen med ett vred/handtag och ett annat ställer man flödet) som uppträder på det viset.
Om det då slutar så är det backventilen (på varmvattnet) som kärvar.
 
Demmpa skrev:
Tar någon (varm)vatten i någon annan kran när köksblandaren låter?
Prova med att stänga av varmvattnet (helst precis vid köksblandaren) när det låter.
Det låter nämligen som om köksblandaren släpper igenom en del vatten bakvägen, men det brukar bara vara termostatblandare (och andra med liknande uppbyggnad, där man ställer temperaturen med ett vred/handtag och ett annat ställer man flödet) som uppträder på det viset.
Om det då slutar så är det backventilen (på varmvattnet) som kärvar.
väldig vanligt på köksblandare också.
 
Demmpa skrev:
Tar någon (varm)vatten i någon annan kran när köksblandaren låter?
Prova med att stänga av varmvattnet (helst precis vid köksblandaren) när det låter.
Det låter nämligen som om köksblandaren släpper igenom en del vatten bakvägen, men det brukar bara vara termostatblandare (och andra med liknande uppbyggnad, där man ställer temperaturen med ett vred/handtag och ett annat ställer man flödet) som uppträder på det viset.
Om det då slutar så är det backventilen (på varmvattnet) som kärvar.
.l,¨'

Inte i min lägenhet, kan ju dock vara någon i närliggande lägenhet som gör det.. Kan ibland få samma symtom när man använder köksblandare, precis när man slår på vattnet får man ett litet missljud.

Testade stänga av varmvattnet vid blandaren och då var det tyst.

Gissar på att det inte är något farligt i sig att den låter? Men för att få bort det störande ljudet finns det någon lösning annan än att byta blandaren mot en annan?

Tack för svaren
 
Insats(en/erna) i blandaren brukar finnas som reservdel.
 
Byte av insats löser bekymret
 
Tommor skrev:
Byte av insats löser bekymret
Tack för svaren. Har nu letat med ljus och lykta efter en ersättare till min insats. Tyvärr står det inget märke på blandaren..

Tagit ur insatsen och på den står det Kerox K 40 A. http://www.kartners.com/product_detail.php?k40a-763

Frågan är bara vart man skulle kunna få tag på denna eller en ersättare..
 
Lägg upp en bild kanske vi kan hjälpa dig
 
Krilleman
Vad är det för blandare? Låter som en Jula/rusta/bauhaus-variant!
 
krilleman_215 skrev:
Vad är det för blandare? Låter som en Jula/rusta/bauhaus-variant!
Mycket riktigt, var en IKEA Sundvik blandare som sitter där. Inte konstigt att den inte funkar som den ska ...

Blir till och köpa en ny helt och hållet
 
Krilleman
Inte för att jag gillar IKEA:se eller "jula"-varianterna. Men om det inte är så gammal och du är nöjd med den i övrigt så kan du ju alltid reklamera den!

Oftast, vad jag har läst här på forumet, är då att du får en ny.
 
Fick tag på en insats som passade dock utan resultat. Får fortfarande samma symtom! Kan det vara fel på den nya med eller kan det vara någonting annat som låter för mig ?
 
Krilleman
Reklamera om möjligt!
 
Jo det kan vara din duschblandare eller tvättställ, samt även toalettstolen. Prova stänga av vattnet till badrummet och kontrollera om det försvinner då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.