Fundear på att bygga till sommarstugan med ett "uterum" samt en enklare ihopbyggnad av huset och en mindre friggebod som nu används som sovrum.

Huset och friggeboden står på plintar samt en singelbädd som vi ordnade då vi flyttade huset för ett par år sedan. Min fundering är om det skulle gå att göra följande i det tilltänkta "uterummet" samt i den "utehall" som vi funderar på att bygga mellan hus och friggebod.

Mura upp en kant med två lager lecablock eller liknande för att bygga väggarna på. Under lekablocken gjuter jag en kant på 10-15cm direkt på singelbädden som gör att jag får något rakt och fast att bygga väggen på.

Mellan dessa väggar lägger jag ett lager av cellplast på singelbädden och på cellplasten trädgårdsplattor i betong.

På den murade kanten bygger jag sedan upp väggar med reglar o.s.v.

Min tanke är att det här skulle bli relativt billigt och enkelt samtidigt som det skulle bli en viss isolering av cellplasten. Kanske skulle det vara bättre att lägga ett annat typ av golv än betongplattor, men det var det som först dök upp i huvudet och det låter i alla fall rätt bra.

Skulle det här funka? Behöver man något mellan cellplasten och singelbädden? Går det att lägga trädgårdsplattorna direkt på cellplasten eller måste man ha ett lager sand emellan?
 
Tanken med betongplattor är att de ska värmas upp på dagen då det blir en hel del glas samt att det är ett väldigt soligt läge och ge en del värme tillbaka på kvällen. Ett annat alternativ jag funderat på är att göra ett trägolv på samma sätt som en trall. Men det har ju inte samma fördelar vad gäller värmen på kvällen.
 
Har tyvärr inget svar på din fråga men jag kan gissa lite. Skulle inte tro att det går så jättebra att lägga betongplattorna direkt på cellplasten om du däremot lägger ett lager sand först så borde det fungera kan jag tycka.

Ett bättre alternativ är väl att gjuta en armerad platta ovanpå cellplasten. 6 cm tjock borde räcka gott och väl eftersom du inte ska belasta den med något annat än möbler och människor.
 
Var lite inne på att gjuta hela golvet men kom in på betongplattor för att slippa lite av geggan, enklare kunna bygga om, kanske lite billigare, m.m.

Varför tror du inte att cellplasten kan ligga på singelbädden? Funderade lite på att köra den mjukare 80-varianten unders för att ta upp ojämnheterna och sedan lägga en 200-variant ovanpå som föredelar trycket bättre.

Fick tips från annat håll att lägga sand ovanpå cellplasten för att få plattorna att ligga bättre. Men han som trodde det var mer arkitekt än byggare och konstruktör.
 
divander skrev:
Var lite inne på att gjuta hela golvet men kom in på betongplattor för att slippa lite av geggan, enklare kunna bygga om, kanske lite billigare, m.m.

Varför tror du inte att cellplasten kan ligga på singelbädden? Funderade lite på att köra den mjukare 80-varianten unders för att ta upp ojämnheterna och sedan lägga en 200-variant ovanpå som föredelar trycket bättre.

Fick tips från annat håll att lägga sand ovanpå cellplasten för att få plattorna att ligga bättre. Men han som trodde det var mer arkitekt än byggare och konstruktör.
Vet inte om du bara skrev fel, men jag tror visst att cellplasten kan ligga på singeln. Det är betongplattorna som jag inte tror kan ligga löst direkt på cellplasten. Jag tror det kommer bli lite svajigt och du riskerar att plattorna trycker ner i cellplasten om du belastar ute i ett hörn med exempelvis ett stolsben. Jag tror helt enkelt inte att plattorna fördelar vikten tillräckligt bra. Om du har lite sand mellan plattorna och cellplasten känns det som att plattorna kommer ligga bättre och vikten bör även fördelas lite mer av sanden.

Jag är intresserad av frågeställningen också då jag gärna skulle vilja göra såhär inne i en friggebod. Som sagt så gissar jag bara, skulle gärna höra svar från någon med lite mer erfarenhet.
 
Det var jag som läste fel. Då är vi alla inne på samma spår. Hur mycket sand tror du att det behövs? Tror du att det behövs 200-varianten av cellplasten när det bara är möbler och fötter som ska belasta golvet? Hur tjockt tror du man behöver ha cellplasten? Antar att det handlar om kanske en halvmeter om det handlar om ett isolerat rum men skulle det funka med 10-20cm här? Det är ingen som ska bo i rummet. Det ska bara användas som en utökning av vardagsrum alternativt mellanvariant av vardagsrum och altan.
 
Normalt sett så duger det gott med 80-cellplast, men eftersom du ska ha lösa plattor så gör det naturligtvis inget om du kör med 200-varianten. Det blir ju dock rätt mycket dyrare.

30 cm cellplast är standard när man gjuter en villagrund idag. En halvmeter har jag inte ens hört talas om. Jag tror 10cm räcker gott och väl för dina ändamål.
 
Såg i förbifarten i en tidning att det var en som hade 50cm men det kanske var lite udda. Om det funkar med 10cm och 80-cellen är det toppen.
 
Hur gick det med detta? Funkade det med trädgårdsplattor direkt på cellplasten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.