Så den nya ägaren till tomten kan komma kräva mig på pengar eller tvinga mig att riva boden?!
Har jag förstått det hela rätt nu?
 
Så tolkar jag jordabalken (jag är inte jurist). Frågan är väl om boden anses vara så värdefull att alternativet med betalning är aktuellt. Det är ju bara om det uppstår en väsentlig kostnad för dig som du slipper riva.

Jag gissar att det är lantmäteriet som avgör den saken. De jobbar inte gratis. Jag skulle prova att ringa dem för att få en uppfattning om var det här kan tänkas sluta.
 
Bra idé att ringa och fråga lantmäteriet och fråga dels vad som de tycker är en skälig ersättning för att du fortsättningsvis ska få fortsätta ha boden på grannens mark, och vad det kan tänkas kosta er båda att bråka om det. De kanske också har något bra förslag på hur man löser detta. Det kan också vara vettigt och ringa kommunen och se vad de säger - de kanske kan ha något kreativt lösningsförslag.

Det smidigaste vore ju helt klart om ni kunde komma överens om en rimlig ersättningsnivå utan att behöva ta den formella omvägen via tingsrätten eller lantmäteriet.

Behöver din granne en bod? Isåfall kanske grannen kan köpa den del av boden som står på dennes mark, och så sätter ni upp en skiljevägg. Då kan du använda pengarna till att bygga en ny bod som ersättning för förlorat utrymme.

Jag tror inte att din granne kan tvinga dig att riva boden. Att behöva riva boden eller gjuta ny platta borde innebära att du drabbas av en betydande kostnad.

Har den stått i över 20 år så behöver den inte heller ha bygglov, iallafall så länge den står kvar på sin plats.
 
Är det inte så att du kan skänka boden och hävda att du bara lånat den av förra grannen.... Borde ju bli billigast :) .... Eller hu kan du äga en byggnad på grannena tomt?..... Har du papper på det?.... Beskriv gärna mer
 
  • Gilla
ByggNiclas
  • Laddar…
Mikael_L
general2011 skrev:
Så den nya ägaren till tomten kan komma kräva mig på pengar eller tvinga mig att riva boden?!
Har jag förstått det hela rätt nu?
Jag tror att det är svårt att sia om vad det hela kommer att sluta med. Men om grannen är bestämd över att beivra intrånget så måste ju situationen lösas. Rivning, eller någon slags arrendekostnad kan vara en lösning, avstyckning och fastighetsreglering kan vara en annan lösning.

Men som första steg tycker jag det gäller att kontrollera om det finns någon chans till "fredlig" överenskommelse, samt att också kolla om byggnaden verkligen är över fastighetsgränsen.
Sen, eller ungefär samtidigt, bör lite informella samtal med kommunen samt lantmäteriet över situationen vara bra att göra. Dom har väl erfarenheter av sådant här, och bör kunna ge lite råd över vad du lämpligen börjar med.
 
Det borde gå att flytta den så den kommer på rätt sida av tomtgränsen.....
 
Boden står säg en meter in på den nya tomtens ägare.
Jag har inte byggt boden utan den fanns där långt innan jag köpte min mark.
Boden finns tilloch med på detaljplanen och där ser man konstigt nog att boden går över tomtgränsen?!
Jag är väldigt nyfiken hur det kommer sig att ingen gjort något innan.
Får avsätta några timmar imorgon och forska vidare i detta.
 
Kan ju ha funnits en överenskommelse mellan tidigare grannar, logga in med bankid på lantmäteriet, där kan du se om det finns nåt antecknat om det, har du tur finns det inskrivet ett servitut och då har du nog rätt att ha den kvar oavsett vad nya grannen säger. Man köper ju sin fastighet inklusive eventuella servitut.
 
general2011 skrev:
Boden står säg en meter in på den nya tomtens ägare.
"... den nya ägarens tomt" menar du väl?
I ditt första inlägg skrev du att den står 3 meter in på grannens tomt, nu är det 1 meter. Vad gäller?
 
general2011 skrev:
Boden står säg en meter in på den nya tomtens ägare.
Jag har inte byggt boden utan den fanns där långt innan jag köpte min mark.
Jag tycker du skall helt bortse från att det är NYA ägare till marken bredvid, och att boden har stått där INNAN du köpte din mark. Det spelar i det här fallet antagligen ingen resp. liten roll. Fokusera på rätt grejer.
 
Mikael_L
Stod boden där innan det ens fanns en tomtgräns som numera delar boden?


-MH- skrev:
Fokusera på rätt grejer.
Exempel?

(inte för att bara säga emot, utan nyfiken på vad du tycker TS ska börja med. Du brukar ha rätt mycket koll på saker och ting när det gäller fastigheter.)
 
Redigerat:
general2011 skrev:
Boden står säg en meter in på den nya tomtens ägare.
Jag har inte byggt boden utan den fanns där långt innan jag köpte min mark.
Boden finns tilloch med på detaljplanen och där ser man konstigt nog att boden går över tomtgränsen?!
Jag är väldigt nyfiken hur det kommer sig att ingen gjort något innan.
Får avsätta några timmar imorgon och forska vidare i detta.
Det verkar inte som vare sig bygglovsmyndigheter eller lantmäteri bryr sig så mycket om huruvida en byggnad byggs inom tomtgränser.

Jag har en släkting som äger en del skog, ett litet hörn av skogsmarken är avskuret av en Europaväg. Det som finns på andra sidan vägen är i princip en större refug till en bensinstation på "granntomten". Bensinstationen ville bygga ut med en servering. Då får släktingen ut handlingar för "grannehörande" ang. bygget. På ritningen från stadsbyggnadskontoret ligger serveringen tydligt inritad över tomtgränsen så att en 3e del, kanske 100kvm ligger på hans mark. Detta att den är ett intrång på hans mark berörs inte med ett ord i handlingarna, bara en fråga om han som granne har synpunkter på bygget.

Nu tyckte han att det var ett bra initiativ med bygget, och det där lilla hörnet av marken hade han ändå ingen användning för, så han accepterade bygglovet utan att kommentera intrånget.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Exempel?
Formalisera situationen på enklast möjliga sätt.
0) Bli säker på var tomtgränsen verkligen går.
1) Arrendera en bit mark av grannen?
2) Fastighetsreglera en bit av mark från grannen?
3) Riv/flytta boden.
 
Kolla först om det finns servitut!
 
Ber om ursäkt för min formulering man tänker sig inte alltid för hur viktigt det är att vara detaljerad.
Ska ringa runt och kolla lite återkommer med riktig historia Senare
Tackar för hjälpen så länge .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.