Har bestämt att vi ska bygga en altan i anslutning till vårt uterum. Idag finns det en opraktisk "blomstertrappa" som ska bort.
Vi är dock lite tveksamma om vi ska bygga så golvet ansluter direkt till uterummet eller om altanen ska vara i marknivå, men med en ny trappa.
Har markerat det tilltänkta området på bilden nedan.
uterum_altan.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har dock kört fast i utformningen och önskar idéer om hur ni skulle ha gjort.
Tackar på förhand!
 
Jag skulle ha satt den i markplan, och resonerar såhär: Med altanen på samma höjd som uterummet så får ni fördelen av att ha en större sammanhängande yta i samma nivå. Dock så är min erfarenhet att man gärna vill kunna gå av från altanen åt olika håll och om ni har altanen så högt upp så skulle man i så fall gärna vilja ha trappor på alla tre sidorna av altanen för att kunna gå ner på alla sidor. Det skulle ta upp ganska mycket extra yta. Dessutom så behövs nog ett räcke också.

Med altanen i markplan (eller ungefär 15-20cm över skulle jag sätta den) så kan man istället kliva ner och upp vart man vill, och den enda trappan blir mellan uterummet och altanen. I och med att altanen är lite ovanför markytan så blir det dessutom färre steg i den trappan så den blir inte så stor.

Det är min input. :)
 
  • Gilla
mattias.tiaz@home.se
  • Laddar…
Jag funderar på hur det är med bygglov om höjden blir 80cm eller högre??? nån som vet bättre???
Annars håller jag med ovanstående...(y)

Edit: Sen kanske det blir onödigt "trångtoinklämmt" mellan en högbyggd altan och carporten/uthus....och ang ev bygglov så varierar det väl mellan olika kommuner.....
 
Redigerat:
Jag skulle satt den i samma höjd med räcke runt och trappa framtill eller vart man nu önskar! Kanske trappa åt bägge håll men räcke imellan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.