Ska ha en fläkt från badrummet och tänkte först dra den rakt ut genom ytterväggen. Dock sitter takfoten precis i jämnhöjd med en eventuellt fläkthöjd, så det blev inte så lyckat kanske...

Nu vill jag dra den rakt upp, genom innertaket, upp på kattvinden och sedan genom taket för att byta en takpanna mot en ventilations huv. Tänker mig en vanlig kanal med en vanlig kanalfläkt, så det blir lite drag i badrummet.

Vill gärna ha lite tips på hur jag ska gå tillväga för att komma upp rätt genom kattvinden och sedan ansluta mot taket i en rak kanal? Börjar jag borra från taket och ner, eller från badrummet och upp?
 
Om den ska gå rakt är det ju placeringen i badrummet som bestämmer resten, såvida du inte hamnar mitt i en takstol. borra uppåt med lång installationsborr där centrum för frånluftsdonet i badrummet skall vara (om du är säker på att inga el- eller andra ledningar finns i närheten), gå upp på vinden och kolla hur du hamnar. Om det ser bra ut, loda in var hålcentrum hamnar i yttertaket.
Sedan bör du följa lämpliga rekommendationer för hur takgenomföringen/tätningen skall göras på bästa sätt, t.ex. från tillverkare, eftersom det skapas en potentiell läckagerisk när man drar något genom ett yttertak. Vid osäkerhet, kontakta en duktig plåtslagare. Lycka till!
 
Du kan låta den gå ut i höjd med takfoten om du väljer ett galler som riktar luftströmmen nedåt. Då slipper du problem med fuktig luft som skadar takfoten.
 
Om du har en kanal som går upp via kattvinden så tänk på att den kan behöva isoleras, annars kan det bli kondens i kanalen som droppar ned i badrummet. Om det är svårt att komma åt att arbeta med kanalen från vinden så kan du i värsta fall bli tvungen att göra ett större hål i taket för att komma åt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.