Vi ska bygga trädäck på vår altan och letar inspiration för att det ska passa så bra som möjligt.
Idag är det en terass med stenmur som sträcker sig längs hela vår framsida. Huset är ifrån 1910 (trähus med brutet tak, tegelpannor, linoljefärg...) och har en glasveranda i två plan.
Hur kan altanräcket se ut för att inte bryta stilen? Vad är lämpligt att använda för trallvirke? Hur bör vi behandla trallen? Skicka gärna bildlänkar om du har!
 
brumbjorn skrev:
Bild tre på denna länk visar hur det bör se ut, enligt mig. :)
[länk]
Absolut, jättesnyggt!
För att försvåra det hela så bör vi av byggnadstekniska skäl ha en gemensam överliggare. Vi har väldigt lite att fästa altanstolparna i så räcket måste vara väldigt stadigt i överkant. Men kanske blir detta tillräckligt, jag vet inte.
 
Om ni sätter fast en riktig överliggare inbjuder ni till mer belastning. Folk sätter armarna på den och lägger hela kroppstyngden där.

För att göra räcket ovan stadigare kan man ersätta överkanten med en T-konstruktion. Det typiska är de uppstickande stolparna, men däremellan kan man göra vad som.

Nu bör väl ett altanräcke vara riktigt stadigt i vilket fall. Sätt en 45 * 220 mm regel i och skruva fast stolparna i den med fransk träskruv.
 
Gjorde om vårt altanräcke på entresidan nu. Blev också i spjälstaket-modell (var såna gräsliga färdigsågade innan)
1372114312495.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
brumbjorn skrev:
Om ni sätter fast en riktig överliggare inbjuder ni till mer belastning. Folk sätter armarna på den och lägger hela kroppstyngden där.

För att göra räcket ovan stadigare kan man ersätta överkanten med en T-konstruktion. Det typiska är de uppstickande stolparna, men däremellan kan man göra vad som.

Nu bör väl ett altanräcke vara riktigt stadigt i vilket fall. Sätt en 45 * 220 mm regel i och skruva fast stolparna i den med fransk träskruv.
Det finns inte utrymme för mer än 45*145 på bäste ställena, och eftersom altanen ska byggas på en stenmur så är det väldigt ojämnt och 45*70 är nog vad vi kommer behöva såga ner den till på ett par ställen. Då finns det inte mycket att fästa i...
Vi kan givetvis bygga upp den hur högt vi vill, men varje centimeter vi höjer däcket påverkar helhetsintrycket negativt.

Jag är inte riktigt med på T-konstruktionen, hur?
 
motives skrev:
Gjorde om vårt altanräcke på entresidan nu. Blev också i spjälstaket-modell (var såna gräsliga färdigsågade innan)
Snyggt!
 
Ivenblixt skrev:
Snyggt!
Tack!

Mitt räcke är byggt av skråspikade 45 reglar (i stolparna) och sen en överliggare a 120x20

Hållfasthetsexperterna fasar men hittills har det då hållit bra för diverse klättringsexkursioner av både vuxna och barn :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.