När man kalkylerar uppvärmningskostnaden är det väl ändå den totala kostnaden/kWh el som är intressant?

Självklart måste man räkna med nätavgifter, skatt och moms i kalkylen.

Om man i detta läge räknar att strömmen kostar 20-25 öre/kwh blir kalkylen ganska långt ifrån sanningen :-/

Om man ställer t.ex. elvärme mot olja kan man ju inte räkna med råoljepriset - det skulle ju bli lite galet ::)

En nogrann kalkyl minskar utrymmet för otrevliga överraskningar...

På den elräkning vi får står både total beräknad förbrukning och kostnad för hela året angivet. Alltså är det plättlätt att räkna ut vad strömmen kostar i verkligheten ;)
 
Du kan mycket väl göra jobbet själv.

Jag installerad nyligen ett vattenburet värmesystem i källaren på vårt hus. Antingen så varmlöder du i hop rören, (har jag själv ingen erfarenhet av), eller så finns det dyra men enkla klämkopplingar.

Rör och rörelar är dyra men relativt enkla att arbeta med och upp till 12 mm rör kan du böja själv med en rörböjare utan vidare.

Hitta en trevlig rörmockare och få lite råd och tipps om dragningen och dimensioneringen så löser du säkert resten själv. Vi rådfrågade han som installerade vår bergvärmepump.

/Zeb
 
I sommras så rev jag ut mina direktverkande radiatorer & kopplade in vattenburna + bergvärme pump. lejde bort borrningen bara.

värmepump 40 000:-
borrhå 51 000:-
begagnade radiatorer 5 000:- (det är viktigt att överdimensionera om du ska ha värmepump!)
övriga rörditaljer
ca 34 000:-

totalt gick det på 120 000:-
& då har jag en 8,5kW pump & 180m borrhål
 
Det verkar vara fler än jag som har funderingar om att konvertera.
Lite tekniska frågor:
1. Var är lämpligast att förlägga rören i bjälklaget, undersidan närmast platta på mark eller översidan (måste jacka ur golvreglarna i vilket fall som helst)
2. Kan man använda sig av hårda rör som mjuklödes med lödkopplingar och armaflexisolering.
3. Om jag vattenmantlar en del av skorstenen till min braskamin, för o nackdelar med att koppla in den direkt på radiatorreturledningen (ska endast cirkulera genom denna när vattenmanteln är varmare än returledningen).
4. Den del av huset där jag måste bila ner rör, räcker prisolrör eller ska plusprisol användas.
5. Ska dessa rör ligga intill varandra eller vad används för avstånd och djup.
 
Har du platta på mark & inte vill ha synliga rör så blir det ganska mycke jobb.

du kan ju också göra vissa dragningar på vinden, om du lägger dig så nära innertaket som möjligt. går man sedan ned nära ett fönster så blir rören döljda av gardinen.

Jag körde med Wisbo sockel i ett rum. för att dölja rören var den bra, men det vart inget bra när man skulle gå upp mot en radiator.

olika lösningar är bra i olika hus

2. ja
3. :-/
4.jag skulle inte lägga rören i platan, det stjäl masa energi, men plus presol kanske funkar?
5. jag vet bara hur jag gjort, inte vad som är bäst
 
Prisolrör har sina fördelar men jag kan tänka mig att det är svårt att dra dessa utan risk för luftfickor :'(
Det enklaste och billigaste är att dra utanpåliggande CU- rör som mjuklöds ihop och görs fast i väggar med pendlar.
Tänk bara på att du vill att all luft stiger till ackumulator eller element och att expansionskärlet är tillräkligt stort
 
Vi bytte ifrån direktverkande till vattenburet då vi ändå skulle bygga till ett gammelt litet hus och förvandla det till ett större modernare hus. I nybyggda delen gick det smidigt men det har varit en del borrningar i huset ( gamla delen) - men det är som sagt var bara besvärligt - inget annat. Dock kostar rörkrökaren...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.