Har fått reda på att jag har en liten bod på min nya grannes tomt som han
Boden står runt tre meter i på den nya grannens tomt och har stått där i över tjugo år.
Fick detaljritningar av kommunen och där ser man tillochmed att huset går över min gräns?!
Grannen vill nu att jag ska riva ner tre meter av huset som står på hans mark.

Vi är inga vänner och han tvingar mig att riva om han kan.
Har jag något att säga till om här?
 
Jodå, det står i 3 kap Jordabalken!
12 § Har byggnad eller annan anläggning uppförts så att den skjuter in på angränsande mark, och skulle anläggningens borttagande eller förändring medföra betydande kostnad eller olägenhet för anläggningens ägare, är denne ej skyldig att avträda den mark som sålunda tagits i anspråk, förrän anläggningen avlägsnas eller blir obrukbar. Vad som sagts nu gäller dock ej, om den som uppförde anläggningen inkräktade på den angränsande marken med avsikt eller av grov vårds löshet och, när anläggningen överlåtits till annan, denne ägde kännedom därom vid sitt förvärv.
Den angränsande markens ägare är berättigad till ersättning för det intrång som anläggningen medför för honom. Om marken före intrånget har upplåtits med tomträtt, är tomträttshavaren berättigad till ersättning för det intrång som anläggningen medför för honom. Lag (2009:180).
 
  • Gilla
enslingen
  • Laddar…
Hur tolkar jag betydande kostnad?
 
Gissar på "mer än ersättning till aadvokater och lantmätare för att tvinga fram nyttjanderätt/fastighetsreglering". Är boden flyttbar?
 
Man vill ju inte ha sitt hus på annans mark. Jag skulle flytta boden.
 
  • Gilla
mniku och 1 till
  • Laddar…
Är det bara en boden borde de bästa vara att flytta den. Alternativet är ju att tvista om det med eller utan juridikhjälp, och det blir ju ingen bra start med den nya grannen.
 
  • Gilla
bett
  • Laddar…
Men hallå ni som svarar TS han skriver ju att även huset står på grannens tomt, så vadå riva/flytta boden?
 
Mikael_L
general2011, det verkar som att lite av ditt inlägg har fallit bort ...

Vi skulle nog vara hjälpta av lite mer info här. Det framgår inte riktigt i vilken ordning saker och ting skett, dvs när det byggts och när fastigheterna förvärvats osv.
Inte heller något om avstånd mellan hus, storlek på tomter, ev detaljplan osv.
 
general2011 skrev:
Fick detaljritningar av kommunen och där ser man tillochmed att huset går över min gräns?!
Grannen vill nu att jag ska riva ner tre meter av huset som står på hans mark.
Hur kan det ens vara möjligt att ditt hus står flera meter in på hans tomt?
Finns det bygglov öht?
 
Kolla upp med kommunen eller lantmäteriet om gränsen är fastställd och har tillräckligt hög noggrannhet... I vår kommun har vi osäkra gränser på vissa ställen, särskilt långt ut på landet och de kan slå på upp till tio meter, worst case....
 
Har ägt min tomt i tjugo år och då stod boden där.
Och det är en gjuten platta och går som sagt inte flytta utan bila upp plattan.
Sedan några månader är tomten den angränsar till såld.

Hänger ni med nu?
 
Jag tror det blivit vissa missförstånd - det är väl bara boden som sticker in på grannens tomt, inte ditt bostadshus också?
 
BiFuel skrev:
Jag tror det blivit vissa missförstånd - det är väl bara boden som sticker in på grannens tomt, inte ditt bostadshus också?
Precis så ja
 
general2011 skrev:
Precis så ja
Okej...jag trodde huset också stod fel....

Hur stor är boden?
 
Plattan behöver du väl iofs nog inte bila bort, det borde du kunna lämna till grannen.

Enl. utdraget ur jordabalken så behöver du som sagt troligen inte flytta den överhuvudtaget. Men fastighetsägaren har rätt till ersättning för intrånget. Det är möjligt att tvisten om hur stor denna ersättning skall vara blir dyrare än vad boden är värd.

Skall du flytta på den (och den håller sig inom friggebodsreglerna) så måste du flytta in den 4,5m in på din mark. För det låter inte sannolikt att grannen godkänner en placering närmare gränsen än så. Du kan ju söka bygglov för en placering direkt mot tomtgränsen. Möjligt att bygglovsmyndigheten godkänner det, med tanke på omständigheterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.