håller på att bygga balkong..ca 3x3 meter
har 480cm långa 120 breda trallbrädor som jag tänkte dela på mitte,viket kommer att resultera i en fris med 4 plank om jag ska ha "hela "plank. kommer det att se dumt ut?
är det snyggare att skarva trallen och ha en smalare fris? vad skulle ni gjort?
 
  • Gilla
Gylles
  • Laddar…
Ja, personligen tycker jag nog att en 4 plank bred fris skulle se för bred ut, särskilt på en 3 m djup balkong, blir för stor andel av denna. Men jag gillar små friser.
 
leiding1 skrev:
håller på att bygga balkong..ca 3x3 meter
har 480cm långa 120 breda trallbrädor som jag tänkte dela på mitte,viket kommer att resultera i en fris med 4 plank om jag ska ha "hela "plank. kommer det att se dumt ut?
är det snyggare att skarva trallen och ha en smalare fris? vad skulle ni gjort?
Du kanske menar 2st x 120trall i en fris på 2 sidor....det blir det 4 totalt om du tänkt klyva 480 i 2 (120x4=480+2400=2880cm) Hmmm, men det blir ju inte 3meter?:confused:

Sen hade jag funderat på valet av 480 trall om man ska bygga 3meter?..man får ju alltid kapa bort lite i ändarna som ofta spricker, dessutom har ju långa längder en tendens att vara krokigare än kortare...
 
Mikael_L
Om du lägger trallen 45° så räcker 4,80 till ca 3,2 meter. Då kan du ha 1 eller 2 brädor bred fris utan alltför tokigt mycket spill.

Men ja, jag tycker nog också att 4 brädor bred fris blir för mycket, åtminstone på 3 meter brett trädäck.
 
Tack för era synpunkter! Håller med er om att det blir finare med en smal fris, tänkte bara att jag skulle slippa skarva trallbrädorna. Nu gjorde jag en fris med 2x120 så det blir till att skarva iaf..decket är 3150 för att vara exakt.
 
Mikael_L
Jag lade trallen i 45° och sen 2 bräders fris. Ca 4 meter brett.

Men du har kanske redan reglat upp bjälklaget?
altan-45gr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag gjorde oxå 2x120 på mitt bygge nu....
Fris.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hade redan lagt bjälklaget tyvärr. tänkte inte ens på att lägga 45 grader,det hade varit ett smart och snyggt alternativ.
Snyggt remne,tänkte själv sänka ner några decklights som lyser upp räcket. cosa 45?
 
Mikael_L
Själv la jag bjälklaget helt rakt (90°), men däremot måste man nog lägga det lite tätare, då trallbrädan får 1,414*spännvidden (sqrt(2)) när den ligger 45° diagonalt.
Jag la mitt bjälklag med cc500. Det känns helt OK vad gäller svikt och stabilitet, tycker jag (trall 28x120).
 
leiding1 skrev:
hade redan lagt bjälklaget tyvärr. tänkte inte ens på att lägga 45 grader,det hade varit ett smart och snyggt alternativ.
Snyggt remne,tänkte själv sänka ner några decklights som lyser upp räcket. cosa 45?
Tackar, ja det är Cosa 45...i ett set med 20 lampor och dimmer.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.