Jag håller på att göra om i min källare och ska dra om massa vatten ledings rör både tapp vatten och värme.

nu undrar jag vad man ska lägga för dimension i från pannan till fördelarna "stammarna"?

Jag ska använda mig av rör i rör och då jag ska lägga dom i marken behöver jag ha dom isolerade.

Räcker det med 22 mm PEX i stammarna eller man ska köra med 25 mm?

22mm http://www.vvsochbad.se/Roer-Koppli...-med-isolering-22mm-rulle-60meter-386180.html

25mm http://www.vvsochbad.se/Roer-Koppli...erat-25x3,5-(5-lagers)-50-m-rulle-386362.html

om man har rören i ett fabrikat då är det så va att man måste ha fördelare och Pex-dosor i från samma fabrikat?
 
Det finns anvisningar från tillverkarna om hur man skall dimensionera. Dmensioneringen styrs dels av hur många tappställen som kopplas på, dels av längden. Det är inte bra att överdimensionera, har du onödigt grova ledningar så tar det längre tid att få fram varmvatten.

Jag har hittat dimensionerings tabeller hos uponor, sök på något i stil med projektering under dokumenten som handlar om PEX. Det finns säkert motsvarande dokument att hitta hok LK, Roth osv.
 
jo det är ju klart, Det blir ju mera vatten ståendes i ledningarna. men det gäller ju bara tappvatten sidan väl?
på värme sidan tappar du ju inte ut vattnet.

jag ska koppla som en "stjärn nät"
 
Ingen som kan hjälpa mig lite?
 
Det är omöjligt att dimensionera med den lilla info du skriver. Man behöver se ditt hus, eller en ritning för att kunna säga något om dimensioner på rör.
 
22 pexen funkar i en normal stor villa som matning till fördelaren för tappvattnet flåsar på bra är min åsikt. Som lordi skriver ge oss lite mera info om ditt projekt, längder på rören, värmekälla, antal radiatorer, golvvärme etc.


mvh
 
Hej!
mitt hus är ett 1 plans med källare byggt 64 i tegel (lätt betong invändigt)
99+99 kvm.

ska bytta panna till hösten till luft/vatten.

entré plan ska jag lägga golv värme i hela längre fram.
just nu har jag 8 stk gamla vatten radiatorer som står för värmen där.

Källaren är där 5 Radiatorer just nu.
jag ska bytta ut några av dessa gamla till nya och även sätta in 2 - 3 st fläkt konverter.

jag hade tänkt mig ha fördelare precis bredvid pannan till både tappvatten och värme.
sen ca 8 m där i från ska jag ha två fördelare till. Bådde tappvatten och värme.

sen från sista värme fördelaren vidare till golv värmen på entré plan.

så något så här.

första tappvatten fördelaren ska förse
Kök (Disk maskin och blandare)
dusch i källaren
tvättmaskin
blandare i källare

Första värme.
2 st fläkt konverter

andra tappvatten
Badrum med dusch.
1 blandare i kommande garage
1 vatten ut kast.

andra värme
1 fläkt konverter och 2 vanliga radiatorer
vidare matning golv värme.
vidare matning värme eventuelt garage



Stammar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.